Ny dator - liknande problem - latency (dropouts/framedrops)

Permalänk
Medlem

Ny dator - liknande problem - latency (dropouts/framedrops)

Hejsan!

Efter år av felsökningar och nya komponenter, och nu senast en helt ny dator så ger jag upp själv att felsöka.
Jag får dropouts i ljud, stutter i spel (csgo) och jag kan inte få min dator att funka felfritt vad jag än gör och gjort.

Om där finns någon som känner sig duktig på att felsöka, så betalar jag gärna pengar för att få hjälp.

LatencyMon klagar ofta på:
dxgkrnl.sys
ntoskrnl.sys
tcpip.sys
ndis.sys
Wfd01000.sys

Jag har seriöst testar varenda BIOS-inställning man kan ha.
Jag har testat varenda Windows och windowstweak man kan göra.

Jag orkar inte det här längre. Det har kostat mig så mycket pengar redan.

Är det någon som skulle vilja hjälpa mig? Jag betalar som sagt gärna.

Mvh baddaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av baddaren:

Hejsan!

Efter år av felsökningar och nya komponenter, och nu senast en helt ny dator så ger jag upp själv att felsöka.
Jag får dropouts i ljud, stutter i spel (csgo) och jag kan inte få min dator att funka felfritt vad jag än gör och gjort.

Om där finns någon som känner sig duktig på att felsöka, så betalar jag gärna pengar för att få hjälp.

LatencyMon klagar ofta på:
dxgkrnl.sys
ntoskrnl.sys
tcpip.sys
ndis.sys
Wfd01000.sys

Jag har seriöst testar varenda BIOS-inställning man kan ha.
Jag har testat varenda Windows och windowstweak man kan göra.

Jag orkar inte det här längre. Det har kostat mig så mycket pengar redan.

Är det någon som skulle vilja hjälpa mig? Jag betalar som sagt gärna.

Mvh baddaren

Vänta nu, låt mig förstå detta rätt nu.
Har du byggt en helt ny dator och har samma problem?
Använder du en spegelbild utav ditt gamla system eller samma systemdisk med gamla installationen på ditt nya moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Vänta nu, låt mig förstå detta rätt nu.
Har du byggt en helt ny dator och har samma problem?
Använder du en spegelbild utav ditt gamla system eller samma systemdisk med gamla installationen på ditt nya moderkort?

Hej!
Nej nej.

På förra bygget använde jag Intelprocessor med ett GTX970.
På denna använder jag Ryzen 5 5600X och ett Radeon RX 6600 XT. Har formaterat innan nya installationen. Köpte även en ny hårddisk Samsung SSD 980 Pro där jag enbart installerar Windows på. (Jag har även nytt moderkort, MSI B550-A-PRO)

Har en gammal HDD som jag använder som lagring, men har självklart testat att inte koppla in den för att se om det var den som ställde till den, vilket det inte var.

Jag har även testat att stänga av ljud, grafik och nätverk från bios, men samma problem uppstår. Jag förstår verkligen ingenting längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baddaren:

Hej!
Nej nej.

På förra bygget använde jag Intelprocessor med ett GTX970.
På denna använder jag Ryzen 5 5600X och ett Radeon RX 6600 XT. Har formaterat innan nya installationen. Köpte även en ny hårddisk Samsung SSD 980 Pro där jag enbart installerar Windows på. (Jag har även nytt moderkort, MSI B550-A-PRO)

Har en gammal HDD som jag använder som lagring, men har självklart testat att inte koppla in den för att se om det var den som ställde till den, vilket det inte var.

Jag har även testat att stänga av ljud, grafik och nätverk från bios, men samma problem uppstår. Jag förstår verkligen ingenting längre.

Har du bytt nätaggregatet?
Är det samma chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Har du bytt nätaggregatet?
Är det samma chassi?

Bytt nätagg två gånger. Helt ny på nya bygget. Helt nytt chassi. Alla sladdar som kopplas mellan datorn->el går genom en APC.
Jag har verkligen vänt upp och ner på allt. Förstår inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baddaren:

Bytt nätagg två gånger. Helt ny på nya bygget. Helt nytt chassi. Alla sladdar som kopplas mellan datorn->el går genom en APC.
Jag har verkligen vänt upp och ner på allt. Förstår inte.

Testa att ta bort apc och se om problemet kvarstår? Verkar vara det enda du inte har gjort.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Testa att ta bort apc och se om problemet kvarstår? Verkar vara det enda du inte har gjort.

APC:n köpte jag för två veckor sedan för det var det enda jag trodde som var kvar i mitt felsökande då jag inte har jordade uttag och bor i en ganska gammal lägenhet. Men det gjorde varken till eller från.

Det jag kanske tror det kan vara är inställningar i bios och volt och så vidare, då jag har ganska mycket på auto (tagit bort energispar och så vidare) men är väldigt dålig och osäker på hur man ska ändra volt o sådant i bios. Tycker dock inte det borde vara samma problem på två olika moderkort med olika komponenter.

Annars är det väl CSGO och steam som jävlas med mig, men konstigt att det bara ska hända mig och inte andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baddaren:

Bytt nätagg två gånger. Helt ny på nya bygget. Helt nytt chassi. Alla sladdar som kopplas mellan datorn->el går genom en APC.
Jag har verkligen vänt upp och ner på allt. Förstår inte.

Har du provat att köra utan APC:n som ovan frågade och för den delen provat att koppla in datorn i ett uttag i en annan "säkringspgrupp" i din lägenhet/ditt hus? Har du provat i ett helt annat hus/lägenhet, t ex hos en bekant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Har du provat att köra utan APC:n som ovan frågade och för den delen provat att koppla in datorn i ett uttag i en annan "säkringspgrupp" i din lägenhet/ditt hus? Har du provat i ett helt annat hus/lägenhet, t ex hos en bekant?

Jag har testat använda strömmen från köket, vilket inte gjorde någon skillnad.
Har inte testat datorn i ett helt annat hus/lägenhet. Kanske dags att göra det? Tror dock inte det är där problemet ligger. Men kan absolut testa till helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baddaren:

APC:n köpte jag för två veckor sedan för det var det enda jag trodde som var kvar i mitt felsökande då jag inte har jordade uttag och bor i en ganska gammal lägenhet. Men det gjorde varken till eller från.

Det jag kanske tror det kan vara är inställningar i bios och volt och så vidare, då jag har ganska mycket på auto (tagit bort energispar och så vidare) men är väldigt dålig och osäker på hur man ska ändra volt o sådant i bios. Tycker dock inte det borde vara samma problem på två olika moderkort med olika komponenter.

Annars är det väl CSGO och steam som jävlas med mig, men konstigt att det bara ska hända mig och inte andra.

Vilken APC har du köpt? Kan du lägga upp en länk?
I övrigt blir min fråga i inlägg ovan intressant.
Jag har väldigt svårt att tro att något är fel på din dator, då den är nybyggd och du får samma problem med en helt clean Windows installation på ny lagringsmedia, du ska inte behöva ändra saker i Bios för att CS:Go ska funka.
Är USB image du använde vid installationen ny eller någon gammal du även använde på gamla burken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Vilken APC har du köpt? Kan du lägga upp en länk?
I övrigt blir min fråga i inlägg ovan intressant.
Jag har väldigt svårt att tro att något är fel på din dator, då den är nybyggd och du får samma problem med en helt clean Windows installation på ny lagringsmedia, du ska inte behöva ändra saker i Bios för att CS:Go ska funka.
Är USB image du använde vid installationen ny eller någon gammal du även använde på gamla burken?

Jag har testat olika USB Image (om det är olika Windows.iso du menar?).
Just nu använder jag Windows 10 Pro 21H2, med egen key.

APC:n jag köpt är följande (är säkerligen inte något att hurra för men det var den Inet sålde till mig)
https://www.singular.com.cy/apc-ups-back-ups-500va-bx500ci.ht...

Permalänk
Medlem
Skrivet av baddaren:

Jag har testat använda strömmen från köket, vilket inte gjorde någon skillnad.
Har inte testat datorn i ett helt annat hus/lägenhet. Kanske dags att göra det? Tror dock inte det är där problemet ligger. Men kan absolut testa till helgen.

Att testa kan absolut inte göra någon skada, besök gärna någon som har en lägenhet/hus med jordade uttag, bara för att helt utesluta den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Att testa kan absolut inte göra någon skada, besök gärna någon som har en lägenhet/hus med jordade uttag, bara för att helt utesluta den biten.

Det sker i helgen! Åker till min arbetsplats och kopplar in datorn där. Arbetar på skola så antar att de har koll på elen åtminstone.

Här har jag kört LatencyMon i 9 minuter och det enda jag har igång är musik från youtube. Det ökar självklart om jag skulle dra igång ett spel. Värt att notera att jag ominstallerade Windows idag (igen!).

Ominstallation -> Uppdatera Windows -> Installera Chipset -> Installera nätverksdrivisar -> Använd DDU -> Installera grafikkort.

Såhär ser det ut när jag i princip inte använder datorn.

http://www.bilddump.se/bilder/20220309213749-83.226.225.101.p...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av baddaren:

Det sker i helgen! Åker till min arbetsplats och kopplar in datorn där. Arbetar på skola så antar att de har koll på elen åtminstone.

Här har jag kört LatencyMon i 9 minuter och det enda jag har igång är musik från youtube. Det ökar självklart om jag skulle dra igång ett spel. Värt att notera att jag ominstallerade Windows idag (igen!).

Ominstallation -> Uppdatera Windows -> Installera Chipset -> Installera nätverksdrivisar -> Använd DDU -> Installera grafikkort.

Såhär ser det ut när jag i princip inte använder datorn.

http://www.bilddump.se/bilder/20220309213749-83.226.225.101.p...

Dum fråga, du har säkert kollat på det men har du ändrat energischema under kontrollpanelen i själva Windows kontrollpanel/inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Dum fråga, du har säkert kollat på det men har du ändrat energischema under kontrollpanelen i själva Windows kontrollpanel/inställningar?

Inga frågor är dumma min vän, men det har jag självfallet gjort.

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut efter 10h när jag kört programmet. Det är helt jäkla otroligt. Helt nytt system. Helt bytt Windows 10 Pro. Jag börjar på riktigt bli deprimerad på denna skiten. Så många år. Så mycket pengar.
http://www.bilddump.se/bilder/20220310072341-83.226.225.101.p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av baddaren:

Såhär ser det ut efter 10h när jag kört programmet. Det är helt jäkla otroligt. Helt nytt system. Helt bytt Windows 10 Pro. Jag börjar på riktigt bli deprimerad på denna skiten. Så många år. Så mycket pengar.
http://www.bilddump.se/bilder/20220310072341-83.226.225.101.p...

Har du lust att lista alla dina specs i datorn?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du lust att lista alla dina specs i datorn?

Motherboard:
MSI B550-A-PRO
Processor: AMD Ryzen 5 5600X
GFX: Amd Radeon RX 6600 XT
Minne: Corsair DDR4 2x8gb 16GB 3600MHz
PSU: Corsair RM 750x
Fläkt: NH-U12S
Hårddisk:
1 980 Pro PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB,
1 SSD EVO 840,
1 SSD EVO 850
1 WDC

Vad jag än gjort och gör så får jag latency och CSGO hackar till.

Permalänk
Medlem

Nu formaterade jag om igår igen. Direkt efter installerade jag Chipset, nätverkskort och grafikkort. Sen gjorde jag klart Windows update.

Här är efter en natt:
http://www.bilddump.se/bilder/20220311065906-83.226.225.101.p...
http://www.bilddump.se/bilder/20220311070008-83.226.225.101.p...

Jag ber er ödmjukaste om hjälp. Jag står helt still och vet inte vad jag ska göra längre.

Om där finns någon som känner sig duktig på detta och vill tjäna en extra peng så betalar jag gärna för att då det här löst.

Jag har levt med detta nu i 5-6 år, och lagt massa pengar på nya komponenter utan att det löser sig.

Permalänk
Medlem

AMD har ju nu problem med stutter om man har TPM påslaget. Så det är ju en grej att kolla, dvs om du har AMD fTPM enablat i BIOS - så ger det just stutter(ska fixas i maj)

Annars så känns det som att det är drivrutinsstrul på ngt vis - du har installerat chipset från AMDs webbplats? Den är antagligen bättre än den från moderkortet.

Har du några util-program igång? Typ ngt för rgb-gaming-tangenbord eller någon fläktkontroller grej för moderkortet/cpu-kylaren? Isf testa att avinstallera dessa utils

Tillägg: Samsung Magician, det kan vara en latency generator - har du det installerat, testa att avinstallera

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Kanske värt att kolla, installations filen för Windows, är det samma fil du använder om och om igen?
Steam, är nåt konstigt med config filen?
Undrar om det är mjukvaru relaterat och inte hardvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

AMD har ju nu problem med stutter om man har TPM påslaget. Så det är ju en grej att kolla, dvs om du har AMD fTPM enablat i BIOS - så ger det just stutter(ska fixas i maj)

Annars så känns det som att det är drivrutinsstrul på ngt vis - du har installerat chipset från AMDs webbplats? Den är antagligen bättre än den från moderkortet.

Har du några util-program igång? Typ ngt för rgb-gaming-tangenbord eller någon fläktkontroller grej för moderkortet/cpu-kylaren? Isf testa att avinstallera dessa utils

Tillägg: Samsung Magician, det kan vara en latency generator - har du det installerat, testa att avinstallera

mvh Lazze

Hej Lazze!
Nu är jag på arbetet och kan inte kolla, men tror den är avstängd (fTPM). Nu senast (igår) installerade jag drivrutinerna från moderkortets hemsida (msi) och senaste drivrutinen från radeon. Gjorde minimal driver installer. Nej, inget igång vad jag vet. Allt är avstängt. Bilderna jag la upp igår är från en clean install och sen installation av LatencyMon.

Samsung Magician är inte installerat och mina SSD är alla uppdaterade med nya firmware.

Det är ett mysterie...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

Kanske värt att kolla, installations filen för Windows, är det samma fil du använder om och om igen?
Steam, är nåt konstigt med config filen?
Undrar om det är mjukvaru relaterat och inte hardvaran.

Hej!
Jag laddade ner en ny installationsfil för Windows 10 Pro från Microsofts hemsida igår. Samma problem.

Latencybilderna jag la upp idag från inatt är från en clean install, och steam är inte ens installerat på datorn i nuläget.

Jag har absolut ingen aning om vad det kan vara... står helt tom på ideer.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört programmet ca 20h på en nyinstallerad Windows.
Såhär ser det ut:
http://www.bilddump.se/bilder/20220311162406-83.226.225.101.p...

Det som sticker ut är:
storport.sys
ACPI.sys
ndis.sys
dxgkrnl.sys
ntoskrnl.sys

Vad ska jag ta mig till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baddaren:

Nu har jag kört programmet ca 20h på en nyinstallerad Windows.
Såhär ser det ut:
http://www.bilddump.se/bilder/20220311162406-83.226.225.101.p...

Det som sticker ut är:
storport.sys
ACPI.sys
ndis.sys
dxgkrnl.sys
ntoskrnl.sys

Vad ska jag ta mig till?

De filer/processer som pekas ut är ju någonting med lagring och något med grafikkortet. ACPI pekas nog ut för att de andra 2 genererar för mycket interrupts.

Har du installerat AMD Raid-driver?

Realteks ljuddrivrutin kan oxo ställa till det för en. Jag har haft mest tur med denna version

https://www.intel.com/content/www/us/en/download/19336/realte...

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

De filer/processer som pekas ut är ju någonting med lagring och något med grafikkortet. ACPI pekas nog ut för att de andra 2 genererar för mycket interrupts.

Har du installerat AMD Raid-driver?

Realteks ljuddrivrutin kan oxo ställa till det för en. Jag har haft mest tur med denna version

https://www.intel.com/content/www/us/en/download/19336/realte...

mvh Lazze

Hej!
Inte installerat AMD Raid-driver. Använder ACHI, eller vad det nu heter.
Realtek har jag inte installerat utan använder den Windows installerat. Däremot kan jag testa den du länkande.
Vad jag vet är dock att jag tidigare inte använda Realtek utan ljudet från mina trådlösa hörlurar, så tidigare hade jag realtekljudet på disable i bios, så tror faktiskt inte det är det.

Jag börjar fundera på om det kan ha med volt och så vidare i moderkortet, då mycket av ströminställningar osv är på auto.

Hrm, ska jag verkligen testa den drivern? Verkar ju vara något annat än det ljudkort jag har?

Permalänk
Medlem

drivisen är för realtek hd audio.. men om den är disable i BIOS så spelar det ingen roll.

vad det gäller bios så är väl load defaults o sen slå XMP lämpligt för dig

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

drivisen är för realtek hd audio.. men om den är disable i BIOS så spelar det ingen roll.

vad det gäller bios så är väl load defaults o sen slå XMP lämpligt för dig

mvh Lazze

Det är det jag gjort. Har testat så många olika varianter i BIOS med nyinstallerat Windows. Jag uppskattar din hjälp, Lazze.

Permalänk
Medlem

storage port == SATA/SCSI drivers - kan ju vara ngt stök med fel drivisar till din NVME disk.

Jag skulle testa att köra in AMD Raid drivers. Inget går ju sönder..worst case så säger själva utilen att du inte har någon raid-array

mvh Lazze