TL:DR - Drivrutinerna stängde av fläktarna på mitt 6900 XT Red Devil
Tankade dessa drivrutiner för en månad sedan och jag kör med ett 6900 XT Red Devil.
Jag har alltid varit nitisk med att ta hand om min dator och kolla temperaturer och liknande. För någon månad sedan tänkte jag "Äh, den fungerar bra. Så jag orkar inte med det längre".
Typiskt. Hur som, så började jag få en massa kraschar och ibland stängdes hela datorn av. Inte en reset, utan all ström försvann till datorn. Detta var de senaste dagarna, då började jag felsöka problemet.
Efter att jag kollade HWinfo när jag spelade efter krascharna började komma så upptäkte problemet.
Grafikkortet gick upp till 110C (Inte hotspot, utan själva GPUn)
Då kollade jag AMDs radeon software.
Fläktarna gick på 0 RPM (Vet inte om det här påverkar fler grafikkort än mitt, men det är värt att påpeka).
6900 XT har en sån fläsklig kylare så den kan kyla kortet relativt bra utan fläktarna, men under 100% belastning så orkar den givetvis inte med.
När jag gick in i AMD Radeon Software så fanns inte ens fläktarna med i configen och gick inte att ställa om.
Tryckte på sökknappen och skrev "FAN" då dök de plötsligt upp, och fläktarna snurrade igång, sedan kunde jag se dem i Radeon software.
I princip har jag kört kortet i en månad utan fläktar överhuvudtaget. Nu har kortet börjat muppa sig efteråt också, så jag antar att det har tagit stryk av misshandeln.
Efter det här rullade jag tillbaka drivrutinerna till förra versionen med en clean install och fläktarna fungerade som de skulle.
För att säkerställa installerade jag problemversionen igen och fläktarna dog på nytt.
Jag tänkte bara höja ett varningens finger till de som har ett Red Devil att kolla på detta. Betvivlar att det är mitt grafikkort, då problemet verkar hänga på drivrutinerna.