Windows 11 kan få vattenstämpel om systemkrav kringgås

Permalänk
Medlem

Tanken är väl att om en säljare/butik falskeligen använder logotyper och märken som anger att datorn är kompatibel med Win11 när den inte är det har användaren ändå rätt att veta. Det handlar nog mer om de som köper kompletta datorer än att irritera entusiaster som vill pröva att installera Win11 på hårdvara som inte officiellt stöds.

Bättre än ett vattenmärke vore en sida där man fick mer info om systemkraven och även kan ange vart man köpte datorn och om den har något "Designed for Windows 11"-märke så att Microsoft har koll på vilka ÅF som utför bedrägerier med dem. Har man köpt datorn av en mer småskalig "PC-fixare" kan det ju även helt enkelt handla om att de har glömt att aktivera TPM eller Secure Boot, så bättre med ett mer informativt meddelande som kunden kan visa för datorbutiken som byggde datorn.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Skönt då att man undviker win11 som att de vore pesten!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om vi tänker på följande, det var först efter systemkraven för Windows 11 släpptes som det uppdagades att "TPM" är ett "krav".

Om vi sedan tänker på att de flesta moderkortstillverkare levererade moderkort med denna funktion avstängd trots att den finns där.

Om vi tänker på hur många datorsystem som passerar på sweclockers marknad som idag helt saknar TPM-funktionen så kan vi förutse hur många av dagens datorsystem med en avstängd TPM-funktion kommer passera begagnatmarknaden om 3,5 år när Windows 10:s support upphör. ( Oct 14, 2025 https://docs.microsoft.com/en-us/lifecycle/products/windows-1...

Det vi även skall tänka på är att det är många färre än du tror som har koll på hur man går in i BIOS och vet vad man skall ändra på för att aktivera TPM, eller uppdatera BIOS, vilket i sig inte är helt riskfritt.

Till skillnad från mobiltelefoner så är det väldigt många som sitter med en 6-10 år gammal dator, eftersom de fortfarande fungerar och varför byta ut något som fungerar?

Förövrigt fungerar Windows 10 väldigt bra på en dator från 2010, förmodligen mycket bättre än du tror även dom de senaste spelen inte går att spela så fungerar det utmärkt göra allt möjligt annat.

Det verkar bara vara krav vid uppgradering, inte vid nyinstallation. Har lyckats göra ren installation på ett par datorer som inte har TPM 2.0 eller godkänd CPU och inte kunde uppgraderas enligt hälsokontrollen man kan ladda ner. Så det är kanske inte ett så stort problem ändå...?

Dock håller jag med om att W10 fungerar väldigt bra på äldre datorer. Det utökade stödet med class drivers som kom med W8 var också det bästa som hänt sedan skivat bröd. Även om tillverkarna av diskreta komponenter och kretsar inte orkade ta fram drivrutiner för W10 så fungerade dessa ändå i 99%* av fallen utan noterbar avsaknad i funktionalitet. Så lite heder skall MS ha.

*Helt ovetenskaplig uppskattning från egna erfarenheter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det verkar bara vara krav vid uppgradering, inte vid nyinstallation. Har lyckats göra ren installation på ett par datorer som inte har TPM 2.0 eller godkänd CPU och inte kunde uppgraderas enligt hälsokontrollen man kan ladda ner. Så det är kanske inte ett så stort problem ändå...?

Dock håller jag med om att W10 fungerar väldigt bra på äldre datorer. Det utökade stödet med class drivers som kom med W8 var också det bästa som hänt sedan skivat bröd. Även om tillverkarna av diskreta komponenter och kretsar inte orkade ta fram drivrutiner för W10 så fungerade dessa ändå i 99%* av fallen utan noterbar avsaknad i funktionalitet. Så lite heder skall MS ha.

*Helt ovetenskaplig uppskattning från egna erfarenheter.

Du har rätt, jag borde formulerat mig annorlunda, jag borde has satt "systemkrav" i citat-tecken, precis som när man säger något och uttrycker sig genom att göra "citat-tecken-symbolen" med båda händerna sammtigit som man säger det.

Microsoft vet själva att om det skulle vara ett fullvärdigt systemkrav så skulle de efter Windows 10 EoL forfarande ha mängder med användare som sitter på Win10 istället för att bara släppa in dem i Win11.

Det är ungefär samma som att de vill att samtliga som kör Windows 8 eller nyare, installerar detta på en dator med UEFI.

Permalänk
Medlem

Största poängen med Win11 är ju att växla upp till en plattform där både hårdvara och OS medger högre säkerhet i "symbios". Så därför måste de ju gå hand i hand. Att köra Win10 på ny hårdvara går ju förstås bra, men att köra Win11 på hårdvara som saknar komplett stöd för den högre säkerhetsnivån är det som MS förstås inte rekommenderar, därav meddelandet.

Jag är dock inte expert nog att försvara eller värdera förbättringarna av säkerhet i sig i Win11 (som t.ex. lagring av krypteringsnycklar i TMP), men det är ju vart fall orsaken.

Det andra de tweakat på i Win11 hade bara hamnat i en ny Win10 uppdatering om det inte vore för säkerhetsfunktionerna. Det hade väl varit struligt med två olika Win10-version beroende på vad för slags hårdvara man har, enklare att skilja på version 10 och 11.

Har man hårdvara som inte uppfyller detta och vill köra Windows så duger ju Win10 ännu alldeles utmärkt. Liksom andra alternativa OS, men då är ju hela denna diskussion irrelevant.

Snart kommer givetvis Win11 vara bättre/modernare än Win10 på allt fler sätt men det tar nog en handfull år innan Win10 känns alltför gammalt.

Så jag ser inte (tror och hoppas inte) att det finns eller kommer uppstå problem med att relativt ny och vital hårdvara måste köras med ej supportad och relativt funktionsfattig version av Windows. Inte om det inte händer något drastiskt med våra köpvanor p.g.a. t.ex. klimatkrisen. De som tävlar om att köra med äldst hårdvara kör nog helst XP eller Win7 ändå.

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av rb64:

Största poängen med Win11 är ju att växla upp till en plattform där både hårdvara och OS medger högre säkerhet i "symbios". Så därför måste de ju gå hand i hand. Att köra Win10 på ny hårdvara går ju förstås bra, men att köra Win11 på hårdvara som saknar komplett stöd för den högre säkerhetsnivån är det som MS förstås inte rekommenderar, därav meddelandet.

Jag är dock inte expert nog att försvara eller värdera förbättringarna av säkerhet i sig i Win11 (som t.ex. lagring av krypteringsnycklar i TMP), men det är ju vart fall orsaken.

Det andra de tweakat på i Win11 hade bara hamnat i en ny Win10 uppdatering om det inte vore för säkerhetsfunktionerna. Det hade väl varit struligt med två olika Win10-version beroende på vad för slags hårdvara man har, enklare att skilja på version 10 och 11.

Har man hårdvara som inte uppfyller detta och vill köra Windows så duger ju Win10 ännu alldeles utmärkt. Liksom andra alternativa OS, men då är ju hela denna diskussion irrelevant.

Snart kommer givetvis Win11 vara bättre/modernare än Win10 på allt fler sätt men det tar nog en handfull år innan Win10 känns alltför gammalt.

Så jag ser inte (tror och hoppas inte) att det finns eller kommer uppstå problem med att relativt ny och vital hårdvara måste köras med ej supportad och relativt funktionsfattig version av Windows. Inte om det inte händer något drastiskt med våra köpvanor p.g.a. t.ex. klimatkrisen. De som tävlar om att köra med äldst hårdvara kör nog helst XP eller Win7 ändå.

Håller helt med. Anledningen till Windows 11 är förbättrad säkerhet. Har man då ett gäng nötter som vill kringgå kraven för att köra operativsystemet (med fördel piratat också) på hårdvara som inte uppfyller kraven och gnäller på att det är orättvist, hittar genvägar men sedan klagar på att de blir informerade om att Microsoft vet om det, "Microsoft skjuter sig själva i foten" osv får man faktiskt skylla sig själv.

Permalänk
Medlem

Går det att använda till att täcka för ljusgenomsläpp på belysningsarmaturer så funkar det även för detta

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Blir ingen uppdatering för mig. Min maskin håller länge till och stöds inte av windows 11. Ogillar det visuella med 11 redan ändå. Så länge min hårdvara lever och 10 stöds så stannar jag där. Känns dumt att byta ut en väl fungerande dator för pengar som inte finns bara för en ny om än bättre version av windows.
Säkerhet är bra men att skapa e-waste av delar som fungerar full gott bara för att dem har några år på nacken känns mindre bra.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

En registernyckel för att trolla bort..
Dock går jag tillbaka och stannar på w10 tills det inte stöds längre, fanns inget i w11 som imponerade för mig.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag har vattenstämpel även fast jag inte "kringgått" något. Aktiverade TPM 2.0 i bios och får dessutom alla checkboxar gröna när jag gör datorhäslokontroll. Men ändå har jag det där fula meddelandet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av fakka:

Jag har vattenstämpel även fast jag inte "kringgått" något. Aktiverade TPM 2.0 i bios och får dessutom alla checkboxar gröna när jag gör datorhäslokontroll. Men ändå har jag det där fula meddelandet....

kan tänka mig att Microsofts vatten stämpel är inte 100% och sätter sig på datorer som är ok med dom har missat för

Jag har inte fått nått på min dator jag får okänd cpu allt annat är ok cpu har inbyggd TPM 2,0 i sig som man får aktivera .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Om nått år när win10 släpper supporten är det väl knappt någon som sitter på hårdvara som inte skulle vara win 11 kombatibel.
Känns som ett icke problem. Just nu är det ingen som behöver win11.

Du skulle bli rädd om du möter vanligt folk hur gamla saker de sitter på. Har dom en ssd så är dom nöjda i åratal efter. Känner 3 personer med gamla sandybridge processorer på sina huvudatorer. Med 1060 eller liknande så funkar de spel deras barn ofta spelar. Tex minecraft och fortnite. Grafiken och fps är sällan något dom bryr sig om.
De flesta jag känner utan specifikt dator intresse har riggar som mer eller mindre samtliga är mellan 5-10 år gamla. Hjälper dom med mindre uppgraderingar eller när något kronglar ibland.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
AKA AudioBamse

Vad är poängen med detta?

Det är ju min dator, jag beslutar själv över vilken prestanda jag vill offra eller vilken säkerhet jag vill ha.

Vad kommer härnäst? Datorspel får också störande vattenstämplar om du väljer grafikinställningar som inte är officiellt rekommenderat för ditt grafikkort?

Jag förstår varför en del kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

mja, det finns mååååånga datorer globalt sett som finns i hem och används dagligen som inte byts ut eller uppgraderas så ofta som vi på SweC gör. inte ens jag gör det längre som förut, varje år, sen varannat år osv. nu går de flera år innan min rigg blir uppgraderad. å det börjar bli dags för mig, men de kan absolut dröjja ett år till för min del innan det sker.

Så med egen erfarenhet, och människor som inte är som oss. så kan de dröjja längre än "om nått år".

enda anledning att byta är om man byter modermodemet, då kan man lika gärna byta, nu är det 4 år sedan jag installera min 2600x cpu så om några år kanske man köper ny cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Om nått år när win10 släpper supporten är det väl knappt någon som sitter på hårdvara som inte skulle vara win 11 kombatibel.
Känns som ett icke problem. Just nu är det ingen som behöver win11.

Min MSI gs63vr har inte kompatibel CPU (Intel Skylake i7-6700HQ) för 11an så....

Lär inte slänga ut den inom nått år.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vem försöker de hjälpa? Det är ändå hyffsat avancerat att installera Windows 11 och kringå deras skitkrav, så det är en högst medveten handling och inget man kan råka göra av misstag, så märkningen känns rätt onödig, om nu inte syftet är att jävlas med de "dummisar" som inte gör som Microsoft vill.

Men som nämnts så har det funnits lättanvända program för att ta bort vattenstämplar så länge det funnits vattenstämplar, så det känns inte som det kommer bli ett så stort bekymmer för folk.

Avancerat? inte mer jag uppdaterade till Windows 11 från Windows 10 på min AMD FX-8350 som ej är supporterad och saknar TPM allt jag behövde göra va köra ett skript Skip_TPM_Check_on_Dynamic_Update_v2.cmd googla på den filen krävs ingen kärntekniker precis för att bara uppgradera!!

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det verkar bara vara krav vid uppgradering, inte vid nyinstallation. Har lyckats göra ren installation på ett par datorer som inte har TPM 2.0 eller godkänd CPU och inte kunde uppgraderas enligt hälsokontrollen man kan ladda ner. Så det är kanske inte ett så stort problem ändå...?

Dock håller jag med om att W10 fungerar väldigt bra på äldre datorer. Det utökade stödet med class drivers som kom med W8 var också det bästa som hänt sedan skivat bröd. Även om tillverkarna av diskreta komponenter och kretsar inte orkade ta fram drivrutiner för W10 så fungerade dessa ändå i 99%* av fallen utan noterbar avsaknad i funktionalitet. Så lite heder skall MS ha.

*Helt ovetenskaplig uppskattning från egna erfarenheter.

kör skriptet Skip_TPM_Check_on_Dynamic_Update_v2.cmd googla på den filen kör de innan du startar uppgraderingen sen kan man uppgradera Windows 10 till 11

Permalänk
Medlem

Om jag ska köra Windows 11 så blir det i en virtuell maskin. Där kan man emulera TPM2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

kör skriptet Skip_TPM_Check_on_Dynamic_Update_v2.cmd googla på den filen kör de innan du startar uppgraderingen sen kan man uppgradera Windows 10 till 11

Tack för tipset! Har sparat ner skriptet för test vid nästa tillfälle.

Nu behöver jag bara ett skript för icke-godkända processorer.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om jag ska köra Windows 11 så blir det i en virtuell maskin. Där kan man emulera TPM2.

frågan är ju om man kommer runt framtida watermarks, jag kör en Win11 virtuell med emulerad TPM2, min maskin säger såhär "Standard hardware security not supported" i security center samt så är secure boot inte aktiverat.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Kan inte föreställa mig att någon faktiskt anstränger sig för att få Windows 11