Windows 11 kan få vattenstämpel om systemkrav kringgås

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 kan få vattenstämpel om systemkrav kringgås

Användare som kringgår hårdvaru- eller säkerhetskraven i Windows 11 kan mötas av en vattenstämpel i hörnet som påminner om att systemet inte stöds.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Verkar ju inte vara något man får till av misstag direkt.
Tilltaget känns så sjuuuuuuukt onödigt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Blir det implementerat så kan jag se framför mig att det innom ett kort stund kommer finnas ett litet program som spoofar vad windows känner av för hårdvara så att den tror du har kompatibel hårdvara.

typ som kineserna gör på sina Fake telefoner för att visa betydligt nyare kraftigare hårdvara än den 5-10 år gamla hårdvaran den egentligen har,
eller något annat sätt bara tar bort/dölja vattenmärkningen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Vattenmärkning i elektronik låter inte som en vattentät lösning precis! #pappa-skämt

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Jag var på ett av sveriges största nöjesparker och skulle åka en åkattraktion som gick snabbt och högt upp. Sedan såg jag skärmen till datorn (windows HMI) för styrsystemet och det stod på monitorn This copy of windows not genuine
Jag tänkte de har bara hittat styrsystemet och windows på någon skum sida på nätet och dragit hem, inget att orora sig för och jag satte mig i åkattraktion.

Skämt åsido vet jag hur ofta denna kan komma på volymlicenser. Och lite samma sak ser jag med vattenmärkningen. Den är till för att varna, vet man om problemet så kan man blockera felet och se det som hanterat.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Den bästa lösningen för att slippa vattenmärkning och liknande i Windows 11 heter Windows 10? 😂

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vem försöker de hjälpa? Det är ändå hyffsat avancerat att installera Windows 11 och kringå deras skitkrav, så det är en högst medveten handling och inget man kan råka göra av misstag, så märkningen känns rätt onödig, om nu inte syftet är att jävlas med de "dummisar" som inte gör som Microsoft vill.

Men som nämnts så har det funnits lättanvända program för att ta bort vattenstämplar så länge det funnits vattenstämplar, så det känns inte som det kommer bli ett så stort bekymmer för folk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Den bästa lösningen för att slippa vattenmärkning och liknande i Windows 11 heter Windows 10? 😂

Du stavade fel på Linux

Permalänk
Musikälskare

Varför?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Förstår dock inte den där "vattenmärkningen" när man inte aktiverat någon licens, med Windows 10 har jag aldrig behövt köpa en licens när jag kört in det på en ny dator? 😅

Allt har hoppat igång, med nya licenser varje gång utan att jag köpt det eller loggat in på mitt Microsoft konto 😅

Ska dock tillägga att jag kört samma usb sticka med windows 10 installer på (från Microsofts egna hemsida) kan det vara den som generarar egna nycklar? 😅

Permalänk
Medlem

Dök upp på min icke-supportade Surface Go häromveckan.
Var inga problem att få bort den med en enkel registerändring.

Permalänk
Medlem

Problem solved

Ser inte ut att finnas nån skugga på texten så, haha..:

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 925a:

Ser inte ut att finnas nån skugga på texten så, haha..:
http://silver-ion.net/SweC/img0_1920x1200_hah.png

Meddelandet om icke-aktivering är väl dock "always on top", även i vissa spel? Så det där hjälper ju isf föga om man har något i fullskärm.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Meddelandet om icke-aktivering är väl dock "always on top", även i vissa spel? Så det där hjälper ju isf föga om man har något i fullskärm.

hah, ok... Perfekt plats för en post-it lapp då?

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Vem försöker de hjälpa? Det är ändå hyffsat avancerat att installera Windows 11 och kringå deras skitkrav, så det är en högst medveten handling och inget man kan råka göra av misstag, så märkningen känns rätt onödig, om nu inte syftet är att jävlas med de "dummisar" som inte gör som Microsoft vill.

Men som nämnts så har det funnits lättanvända program för att ta bort vattenstämplar så länge det funnits vattenstämplar, så det känns inte som det kommer bli ett så stort bekymmer för folk.

Ska väl vara som skydd vid eventuell försäljning av datorn så att inte säljaren lurar köparen att tro att datorn fyller kraven för Windows 11 fast den inte gör det.

Tänker mig i ovan fall att köparen är en vanlig användare, inte någon aktiv Sweclockers-medlem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Meddelandet om icke-aktivering är väl dock "always on top", även i vissa spel? Så det där hjälper ju isf föga om man har något i fullskärm.

Problem solved

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dlq84:

Du stavade fel på Linux

Touché!

Jag tänkte dock inte att man kan likställa Linux med Windows då Linux spelar i en helt annan liga.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om nått år när win10 släpper supporten är det väl knappt någon som sitter på hårdvara som inte skulle vara win 11 kombatibel.
Känns som ett icke problem. Just nu är det ingen som behöver win11.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Tyvärr jobbar väl Bill Gates och Steve ballmers underhuggare kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Om nått år när win10 släpper supporten är det väl knappt någon som sitter på hårdvara som inte skulle vara win 11 kombatibel.
Känns som ett icke problem. Just nu är det ingen som behöver win11.

mja, det finns mååååånga datorer globalt sett som finns i hem och används dagligen som inte byts ut eller uppgraderas så ofta som vi på SweC gör. inte ens jag gör det längre som förut, varje år, sen varannat år osv. nu går de flera år innan min rigg blir uppgraderad. å det börjar bli dags för mig, men de kan absolut dröjja ett år till för min del innan det sker.

Så med egen erfarenhet, och människor som inte är som oss. så kan de dröjja längre än "om nått år".

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jaha... känns ungefär lika störande som om ett av bilens fem säkerhetsbälte hade ett annat typ av mönster.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Ser inte ut att finnas nån skugga på texten så, haha..:
http://silver-ion.net/SweC/img0_1920x1200_hah.png

Tänkte precis samma lösning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Meddelandet om icke-aktivering är väl dock "always on top", även i vissa spel? Så det där hjälper ju isf föga om man har något i fullskärm.

Har för mig att nuförtiden, om denna text fungerar som deras build-texter, så bör den endast synas mot desktop.

Edit: Tänkte iofs inte på "windows är inte aktiverat"-texten som också brukar synas runt samma område. Den texten lägger sig mig veterligen på toppen av det mesta.

Frågan för mig sen är vilka parametrar som får texten att synas. Om det är en funktionell varning att TPM eller SecureBoot slagits av eller om de går så långt att de stämmer av din CPU-modell mot sin ökända lista.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Ska väl vara som skydd vid eventuell försäljning av datorn så att inte säljaren lurar köparen att tro att datorn fyller kraven för Windows 11 fast den inte gör det.

Tänker mig i ovan fall att köparen är en vanlig användare, inte någon aktiv Sweclockers-medlem.

Hur är det hjälpsamt. "shit! Jag har visst köpt en dator som inte har stöd för funktioner som på något sätt påverkar prestanda eller hur jag använder min dator, nu jäklar ska jag kräva pengarna tillbaka alltså!"

Eller så ringer man säljaren och frågar varför det är ett vattenmärke och får till svar" för att Microsoft är dumma i huvet", rycker på axlarna och går vidare med sitt liv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Hur är det hjälpsamt. "shit! Jag har visst köpt en dator som inte har stöd för funktioner som på något sätt påverkar prestanda eller hur jag använder min dator, nu jäklar ska jag kräva pengarna tillbaka alltså!"

Eller så ringer man säljaren och frågar varför det är ett vattenmärke och får till svar" för att Microsoft är dumma i huvet", rycker på axlarna och går vidare med sitt liv.

Nej för saker har ju historiskt sett aldrig ändrats med tiden? Framöver kanske vissa av säkerhetsfunktioner är krav för annat och då hade det varit ett enkelt sätt att avgöra för den oinsatte om datorn fyller kraven genom att den klarar Windows 11.

Personligen hade jag hellre sett att de låste helt för hårdvara som inte fyller kraven att köra Win11. Övriga kan stanna på Win10 tills de behöver uppgradera hårdvaran. Förutsätter då att säkerhetsuppdateringar för Win10 rullar på löpande.

Permalänk
Medlem

Xbox One divisionen som sköter Windowsbiten nu?

Permalänk
Medlem

Vet inte om "kan få" är korrekt då jag redan haft det ett tag (oklart hur länge). Det står enbart på skrivbordet, så inte alls över de program man kör. Störande kanske för de som finpolerar sitt skrivbordsutseende och diverse anti-MS-folk.

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Meddelandet om icke-aktivering är väl dock "always on top", även i vissa spel? Så det där hjälper ju isf föga om man har något i fullskärm.

Körde under ett kortare tag en icke aktiverad Windows 10 efter en fullständig hårdvaruuppgradering, då gick det utmärkt att få bort varningstexten genom att döda explorer-processen.

Sen gick jag tillbaka till Linux.

Permalänk
Medlem

vad är vitsen ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Om nått år när win10 släpper supporten är det väl knappt någon som sitter på hårdvara som inte skulle vara win 11 kombatibel.
Känns som ett icke problem. Just nu är det ingen som behöver win11.

Om vi tänker på följande, det var först efter systemkraven för Windows 11 släpptes som det uppdagades att "TPM" är ett "krav".

Om vi sedan tänker på att de flesta moderkortstillverkare levererade moderkort med denna funktion avstängd trots att den finns där.

Om vi tänker på hur många datorsystem som passerar på sweclockers marknad som idag helt saknar TPM-funktionen så kan vi förutse hur många av dagens datorsystem med en avstängd TPM-funktion kommer passera begagnatmarknaden om 3,5 år när Windows 10:s support upphör. ( Oct 14, 2025 https://docs.microsoft.com/en-us/lifecycle/products/windows-1...

Det vi även skall tänka på är att det är många färre än du tror som har koll på hur man går in i BIOS och vet vad man skall ändra på för att aktivera TPM, eller uppdatera BIOS, vilket i sig inte är helt riskfritt.

Till skillnad från mobiltelefoner så är det väldigt många som sitter med en 6-10 år gammal dator, eftersom de fortfarande fungerar och varför byta ut något som fungerar?

Förövrigt fungerar Windows 10 väldigt bra på en dator från 2010, förmodligen mycket bättre än du tror även dom de senaste spelen inte går att spela så fungerar det utmärkt göra allt möjligt annat.