Moderkort är lite personligt och vad för märke och filosfi på kompromisser man vill göra men det beror på prisklass.
Om du är sugen på och "villhöver" funktionerna som X570 har så är det rätt lite komprommisser när det gäller IO.
Tittar du på B550 så finns lite kompromisser med pci lanes, vissa har t.ex. inte full bandbredd på båda m.2 nvme slottarna. Andra stänger av pci-e slots när man fyller andra nvme platsen..etc. Dock har B550 som default bättre IO som usb-c i lägre prisklasserna, 2.5gb ethernet, wifi i lägre prislkasserna, bättre rgb support i och med att de är något nyare modeller än x570 är.
Så behöver du inte mängden och gen4 lanes som x570 ger så tycker jag b550 modellerna är något finare...och mer prisvärda.
Min favorit på B550 är Asus då deras kompromiss på pcie-lanes är något mindre begränsande än andra tillverkare för MIN användning...och det är personligt. MSI har bättre front IO oftast men 4x pcie blir oanvändbar om man använder NVME 1 platsen, den begränsningen har inte asus.
Asus går ner i 1x bandbredd på 4x platsen om någon av de andra 1x platserna används istället. Kompromisser helt enkelt.
Edit: den @Swegatron länkade finns även med wifi för 150kr extra.
Till och med bättre pris än TUF modellerna som annars är ett steg ner i features