Permalänk
Medlem

Fiberomvandlare och överhettning?

Tjenare

Har en fiberomvandlare placerat i sovrummet på den enda väggen där en säng kan stå. Resten av väggarna har dörrar eller fönster ivägen.

Orkar inte gå in på detaljer men fastighetsskötaren kommer inte att flytta på den.

Det är en Orexis fth-3 (länken leder till pdf nerladdning) som sitter där idag.

Kan jag ställa sängen emot denna? Kommer den bli för varm? Ta skada?
Att sängen står emot den kommer innebära att tyg kommer tryckas runt nästan alla kanter på fiberkonvertern men inte kväva den helt.

Vi har ingen sänggavel än och det kommer ta lång tid innan vi kan skaffa en.

Permalänk
Medlem

Spontant så nja, de brukar inte bli så varma dock ur praktiska skäl bör du ju inte sätta en säng över den, sen oavsett blir det ju en risk.
Jag skulle inte göra så

Permalänk
Medlem

Leta efter en skylt på enheten, bör stå något i stil med "Ei saa peittää" om den finns så får enheten ej övertäckas.

Annars, så går det säkert, men varken bra för enheten eller ut brandsynpunkt.

Permalänk
Medlem

Det låter konstigt att ha den så långt ner och i sovrummet. Min sitter i hallen ovanför proppskåpet så man behöver typ en trappstege för att nå den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det låter konstigt att ha den så långt ner och i sovrummet. Min sitter i hallen ovanför proppskåpet så man behöver typ en trappstege för att nå den.

Min sitter också nere vid golvet i sovrummet. Ingen aning varför de satt den där, för det är på övervåningen, i ett radhus. Men det fanns väl en tanke att man skulle ha in fibern direkt till sovrum/arbetsrum och inte till hallen där man sen måste dra vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Min sitter också nere vid golvet i sovrummet. Ingen aning varför de satt den där, för det är på övervåningen, i ett radhus. Men det fanns väl en tanke att man skulle ha in fibern direkt till sovrum/arbetsrum och inte till hallen där man sen måste dra vidare

Ja kanske det. Samtidigt ingick det när de installerade min att de drog nätverkskabel genom väggen in till vardagsrummet, inte supersnyggt men ändå i en kabelkanal och så.

Permalänk
Medlem

@VV00d13, överhettad är nog det mista att oroa sig för. Snarare att den kommer ta skada eller någon flyttar på sängen och sedan ska köra in den mot väggen och pang så mosas fiberdosan.

Du behöver göra något för att skydda fiberdosan och självklart ska man inte täcka över den. Men någon större utveckling av värme från en fiberdosa är det sällan, bara den har någon ventilation och den inte är instoppad i en plastpåse så kommer den säkert klara sig.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en riktigt gammal 100Mbit/s-pryl. Företaget som har sitt namn på den har inte haft något resultat på flera år, så det går nog inte att få fram någon riktig manual.

Fläktlösa prylar brukar ju hålla sig en bra bit under 20W, så det borde inte vara någon större fara. Jag hade trots det inte tagit risken av överhettning mot textiler, inte ett kul samtal att ta med försäkringsbolaget om det skulle gå på tok - eller för all del sova i sängen då.

Jag skulle skaffat en sänggavel, eller byggt något enkelt med typ två 70-reglar, en skiva och några lämpliga ventilationsgaller.