Ny monitor, gammalt spel, fel upplösning?

Permalänk

Ny monitor, gammalt spel, fel upplösning?

Hej.
Jag brukar spela en gammal 'crackad' version av "C&C Tiberian Sun" och lyssna på musik.

Men nu med den nya monitorn, som är 1440p och 165hz, så startar spelet enbart i låg upplösning.

Någon som har tips?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Kan du ändra upplösning på något sätt efter spelet har startat och vilken upplösning är det?

Permalänk
Medlem

https://forums.cncnet.org/topic/2606-tiberian-sun-patches-fix...

Det här verkar ju vara en patch som fixar stöd för upplösningar upp till 4K så det kanske kan vara något som hjälper?

Permalänk
Skrivet av Axel95:

Kan du ändra upplösning på något sätt efter spelet har startat och vilken upplösning är det?

Säkert ingame, men spelet är typ 800x600 max.
Jag tror det har med refreshrate att göra, för med gamla 60hz monitorn så spelade jag i 1080p...

Skrivet av Icetec:

https://forums.cncnet.org/topic/2606-tiberian-sun-patches-fix...

Det här verkar ju vara en patch som fixar stöd för upplösningar upp till 4K så det kanske kan vara något som hjälper?

Patchen är deras version av spelet, jag vill spela min version, vilken är en gammal crackad cd-version.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Patchen är deras version av spelet, jag vill spela min version, vilken är en gammal crackad cd-version.

Det ser ju inte ut som om det ändrar något i gameplay så jag ser inte varför du skulle ha något emot det. Men om du tror att det har med din refresh rate att göra så är det väl bara att ställa ner den till 60Hz i Windows och testa?

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Det ser ju inte ut som om det ändrar något i gameplay så jag ser inte varför du skulle ha något emot det. Men om du tror att det har med din refresh rate att göra så är det väl bara att ställa ner den till 60Hz i Windows och testa?

Jo gameplay är uppdaterat till en nyare version.
Jag försökte via Nvidias panel att begränsa till 60hz, ingen skillnad, och jag har ingen aning om vilka andra inställningar som kan ställa till det i Nvidias kontrollpanel

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Jo gameplay är uppdaterat till en nyare version.
Jag försökte via Nvidias panel att begränsa till 60hz, ingen skillnad, och jag har ingen aning om vilka andra inställningar som kan ställa till det i Nvidias kontrollpanel

Om du startar spelet och ändrar till windowed mode då, om det går? Kan du välja en högre upplösning då?

Permalänk

inte så att du hade den gamla skärmen inställd på att sträcka ut videosignalen så att den fyllde ut bildskärmen?

tolkar det som att du nu bara får en lite ruta med spelet i nånstans på skärmen resten är svart?

kolla bildskärmsinställningarna på skärmen isf efter scaling eller aspect ratio eller nå sånt där du kan välja stretch to full screen.

går även göra så att det görs på gpu istället för skärmen i nvidiakontrollpanelen om du väljer fullscreen och gpu i rullgardinen under.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Om du startar spelet och ändrar till windowed mode då, om det går? Kan du välja en högre upplösning då?

Är inte hundra på hur jag startar det i windowed mode...?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.