Mobil med inspelning av samtal inbyggt från tillverkaren?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av BengaBang:

Visst finns det situationer där det möjligen är berättigat att spela in samtal men det är nog en större chans att det missbrukas.

Varför skulle din inspelning av ett avtal betyda något om nu tydligen alla inspelade avtal av säljare är manipulerade.

Hur skulle det missbrukas menar du? En sådan inspelning faller fortfarande under GDPR så publicering utan samtycke får inte göras om den innehåller personuppgifter.

Ingen har påstått att alla av säljare inspelade samtal är manipulerade, men det förekommer tveklöst bland mindre nogräknade aktörer. Principiellt är det rimligen lättare att driva en sådan tvist om man har en egen inspelning att redovisa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

ESD är ett riktigt problem som elektronikindustrin lägger miljarder på för att undvika. Bilbälten räddar livet miljoner av människor per år. Undvik 5G master så klarar du dig från Corona.

Att lämna bilnycklarna i bilen är olagligt.

Visst finns det situationer där det möjligen är berättigat att spela in samtal men det är nog en större chans att det missbrukas.

Varför skulle din inspelning av ett avtal betyda något om nu tydligen alla inspelade avtal av säljare är manipulerade.

Vad är du ute efter egentligen?
TS efterfrågar en telefon där han vid behov har möjlighet att spela in telefonsamtal, du tycker att det är att vara paranoid.
Vadå missbrukas? Att spela in ett samtal man själv är part av är per definition lagligt.

Jag släpper det hela nu, finns ingen anledning att förstöra tråden med mer trams.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Hur skulle det missbrukas menar du? En sådan inspelning faller fortfarande under GDPR så publicering utan samtycke får inte göras om den innehåller personuppgifter.

Ingen har påstått att alla av säljare inspelade samtal är manipulerade, men det förekommer tveklöst bland mindre nogräknade aktörer. Principiellt är det rimligen lättare att driva en sådan tvist om man har en egen inspelning att redovisa.

Saken är det att det är väldigt lätt att manipulera ljudklipp och ta saker ur sitt sammanhang så vikten av ett ljudklipp som bevis kan vara förhållandevis låg.

GDPR mellan privatpersoner måste vara väldigt svårt att efterleva, när ska jag veta om personen jag har prata med har spelat in samtalet. Du som person blir ju skyldig att informera hur du hanterar mina person uppgifter och jag ska ha möjlighet att begär ut dom.

Likaså måste vissa arbetsgivare ha en del att säga till om vid inspelning av samtal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Vad är du ute efter egentligen?
TS efterfrågar en telefon där han vid behov har möjlighet att spela in telefonsamtal, du tycker att det är att vara paranoid.
Vadå missbrukas? Att spela in ett samtal man själv är part av är per definition lagligt.

Jag släpper det hela nu, finns ingen anledning att förstöra tråden med mer trams.

"Vad innebär att vara paranoid?
Personlighetssyndrom paranoid form innebär att en person är ovanligt misstänksam mot andra människor. Misstankarna kan handla om att andra människor luras, utnyttjar eller skadar honom eller henne. Man är ofta upptagen med orättvisa tvivel på andras lojalitet eller trovärdighet."

Visa signatur

MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

"Vad innebär att vara paranoid?
Personlighetssyndrom paranoid form innebär att en person är ovanligt misstänksam mot andra människor. Misstankarna kan handla om att andra människor luras, utnyttjar eller skadar honom eller henne. Man är ofta upptagen med orättvisa tvivel på andras lojalitet eller trovärdighet."

Det är skillnad på att vara paranoid och förberedd.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av BengaBang:

Saken är det att det är väldigt lätt att manipulera ljudklipp och ta saker ur sitt sammanhang så vikten av ett ljudklipp som bevis kan vara förhållandevis låg.

GDPR mellan privatpersoner måste vara väldigt svårt att efterleva, när ska jag veta om personen jag har prata med har spelat in samtalet. Du som person blir ju skyldig att informera hur du hanterar mina person uppgifter och jag ska ha möjlighet att begär ut dom.

Likaså måste vissa arbetsgivare ha en del att säga till om vid inspelning av samtal.

Jag förstår faktiskt inte vad du argumenterar för. Det är fullt lagligt att spela in samtal man själv deltar i, tråden handlar om att det uppenbarligen finns individer som ser ett behov av och enkelt vill kunna dra nytta av denna rätt.

Publicering av ett sådant samtal är en helt separat fråga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det är skillnad på att vara paranoid och förberedd.

Är det verkligen det i den här situationen. Många verkar tydligen ha en stark misstanke om att bli bedragna eller lurade.

Skrivet av twit:

Jag förstår faktiskt inte vad du argumenterar för. Det är fullt lagligt att spela in samtal man själv deltar i, tråden handlar om att det uppenbarligen finns individer som ser ett behov av och enkelt vill kunna dra nytta av denna rätt.

Publicering av ett sådant samtal är en helt separat fråga.

Inte jag heller faktisk, har lyckat att röra bort mig själv

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan spela in samtalen på min Xiaomi Mi 9 (MIUI Global 12.5.1)

Kommer upp en inspelningsikon när jag startar ett samtal (ikonen ligger bland hörlur, stänga av mikrofonen etc ja ni hajar).

Detta är stock, så vill jag spela in ett samtal är det smidigt att göra det.

Aldrig gjort det med mening dock (kommit åt ikonen någon gång av misstag) men ja jag ser inget negativt med funktionen heller så att säga.

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smegmer:

Jag kan spela in samtalen på min Xiaomi Mi 9 (MIUI Global 12.5.1)

Det är, som sagt var, exakt en sådan mobil jag har nu. Det skadade ju inte heller att den var väldigt aggressivt prissatt på 3’800 kr, när jag köpte den.

Numera råder det prisparitet mellan Xiaomis mobiler och resten av marknaden. Xiaomi har vidare enligt säljaren i Mi store på MoS har valt att numera i alla sina mobiler använda Googles egen telefonapp, och därmed eliminera det utmärkta stödet för inspelning. Det tillsammans med att MIUI är mer en belastning än en tillgång, gör att Xiaomis alla mobiler nu är helt ointressanta för mig. Min MI 9 börjar nämligen bli lite trött batteriet och något mindre rapp i responsen än jag önskar, så jag har börjat se mig om efter en ersättare.

Permalänk
Medlem

Då har jag fått svar från Asus' support i dag.

Min fråga: Har Zenfone 8 inbyggt från tillverkningen stöd för inspelning av samtal både i luren och via Bluetooth?

Svar från Asus: Och jag har kollat upp detta och Asus sound recorder kan göra detta som du efterfrågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Är det verkligen det i den här situationen. Många verkar tydligen ha en stark misstanke om att bli bedragna eller lurade.

Inte jag heller faktisk, har lyckat att röra bort mig själv

Har själv spelat in ett samtal i tonåren när det ff. var standard som jag fick. Användes som bevis i ett polisärende Utan den hade jag varit i ett mycket värre tillstånd att bevisa händelsen.

Better to have and not need, than to need and not have. Har absolut inget med paranoia att göra.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Telia påstod att jag aldrig ringt deras kundtjänst trots flera samtal och att dom inte hade någon som helst dokumentation om det. ARN fick samtliga telefonsamtal och mina identifieringar via Mobilt BankID mot Telia. Ärendet avgörs hos ARN just nu.

Hade jag inte haft inspelningarna så tror jag att jag hade befunnit mig i en sämre position gentemot Telia. Telia påstod t.o.m. att jag aldrig gjort en felanmälan trots att jag tydligt i samtalet säger att jag vill göra en felanmälan och dessutom kräver dom på ärendenumret innan vi avslutade samtalet.

Trodde inte detta om Telia, men man lär så länge man lever.

Ifrån egen erfarenhet så anser jag att man bör alltid ha robusta/solida bevis att stå på. Inspelning utav samtal är en utav dessa.

Enbart den som vill ha möjligheten att förändra sanningen räds utav inspelade samtal.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeGurra:

Då har jag fått svar från Asus' support i dag.

Min fråga: Har Zenfone 8 inbyggt från tillverkningen stöd för inspelning av samtal både i luren och via Bluetooth?

Svar från Asus: Och jag har kollat upp detta och Asus sound recorder kan göra detta som du efterfrågar.

Jag kan nu också tillägga att jag själv är i besittning av en Asus Zenfone 8. Så här långt har jag i princip bara onboardat och fingrat lite på den samt testat inspelning av samtal.

Funktionen för inspelning av samtal fungerar utmärkt både vid samtal i luren och via ett Plantronics Voyager Legend BT headset. Den skiljer sig från motsvarande funktion i Xiaomi MI 9 genom att man manuellt för varje samtal måste slå på inspelningen. Det går att göra först, när samtalet har påbörjats. i Xiaomi MI 9 väljer man i stället att ha inspelning av samtal på eller av i telefoniappen. Är funktionen på, spelas alla samtal automatiskt in.

I övrigt ger mobilen ett gediget intryck. Jag gillar också att den på det stora hela är en toppmodell i många avseenden, utan att samtidigt var stor som en skärbräda. Det är ett segment, som annars ekar ganska tomt nu för tiden. Vill man inte gå omkring med en skärbräda i fickan, får man som regel också göra avkall på mobilens prestanda.