Permalänk

Är min lön låg?

Jag började på ett bolag som programmerare efter 3 månaders praktik nyligen. Min utbildning är en YH-utbildning som pågick i 2 år. Jag fick 28K i ingångslön. Jag tror att bolaget är privat, osäker på vad skillnaden mellan ett offentligt och privat bolag är och det ligger i malmö.

Det står programmerare mitt avtal men i praktiken har det varit mest webbutveckling.

Jag är ny som proggrammerare och min utbildning är ju inte lika attraktiv som en civ-ingenjörsutbildning så det är därför jag är osäker på om jag är underbetald eller om det är gränsfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wagnerHerbivore:

Jag började på ett bolag som programmerare efter 3 månaders praktik nyligen. Min utbildning är en YH-utbildning som pågick i 2 år. Jag fick 28K i ingångslön. Jag tror att bolaget är privat, osäker på vad skillnaden mellan ett offentligt och privat bolag är och det ligger i malmö.

Det står programmerare mitt avtal men i praktiken har det varit mest webbutveckling.

Jag är ny som proggrammerare och min utbildning är ju inte lika attraktiv som en civ-ingenjörsutbildning så det är därför jag är osäker på om jag är underbetald eller om det är gränsfall.

Ja. Din lön är låg.

Fortsätt knega på och medans du gör det söker du lite andra tjänster som verkar intressanta. Om du är duktig kan du nog öka din lön med 10k SEK.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prova byta jobb och se vad andra erbjuder för att se ifall din lön är låg eller ej. Allmänt också oftast snabbaste sättet att höja lönen på. Finns dock alltid risker med att byta arbetsgivare speciellt då vi är påväg in i en ny recession.

Privat vs offentligt: https://xn--fackfrbund-icb.nu/tips-och-artiklar/ovriga-artiklar/privat-sektor/

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av wagnerHerbivore:

Jag började på ett bolag som programmerare efter 3 månaders praktik nyligen. Min utbildning är en YH-utbildning som pågick i 2 år. Jag fick 28K i ingångslön. Jag tror att bolaget är privat, osäker på vad skillnaden mellan ett offentligt och privat bolag är och det ligger i malmö.

Det står programmerare mitt avtal men i praktiken har det varit mest webbutveckling.

Jag är ny som proggrammerare och min utbildning är ju inte lika attraktiv som en civ-ingenjörsutbildning så det är därför jag är osäker på om jag är underbetald eller om det är gränsfall.

Skulle inte säga att din lön är direkt låg, mkt handlar ju även om förmåner och vilken typ av uppdrag du har.
Men en högre lön så kommer mer krav, det är något många verkar glömma bort.

Men som nämnts tidigare, jobba kvar och skaffa dig lite erfarenhet innan du tar tid vidare. Och stirra dig inte blind på lönen.
Det finns så många som drömmer om en fantasilön men helt glömmer att det krävs en motprestation för att få en hög lön.

Permalänk
Medlem

Hur är löneläget i Malmö då? Medianen är ju ganska låg där, men det kanske pressas ned av personer på försörjningsstöd.

Permalänk
Medlem

Ingen superbra ingångslön, men du lär få en bra löneutveckling framöver allt eftersom du lär dig mer.
Om du inte får minst 10-20% per år tills nästa år bör du söka dig vidare.

Lycka till

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Hang tight

Du utvecklas antagligen väldigt fort nu i början på din karriär och om ett år är du lätt dubbelt så bra utvecklare som du är just nu och då ska du ha mer betalt. Att ha jobbat 3 månader efter utbildning sätter dig inte i en jättestark sits när det kommer att söka nya jobb så i din situation så hade jag jobbat på med ambitionen att lära mig så mycket som möjligt under närmast året.
Var (om möjligt) taktisk och jobba med saker som "ser bra ut" på ett CV: se till att du kan både frontend och backend, du behöver inte vara en stjärna på båda men FE som kan göra saker på BE och har en förståelse kring BE möjligheter/problem är betydligt mer värd än en som endast kan FE (och du skriver antagligen bättre FEkod ).

Denna sida har ett gäng roadmaps, alla har säkert en massa åsikter kring vad man ska fokusera på men det är en bra start för att fylla i dina unknown unknonws (vad du inte vet att du inte vet): https://github.com/kamranahmedse/developer-roadmap

Skaffa dig erfarenhet av de mest populära ramverken.
Bråka med CI/CD.
Nu vet jag inte hur mycket du har snappat upp under studietiden kring agile/lean och utvecklingsprocesser generellt men det är bra att kunna föra en diskussion kring processer och hur teamet jobbar med kontinuerlig förbättring (tänk metautveckling).

Se de första jobben som en möjlighet att testa olika saker och se vad du gillar, när du vet så kan du inrikta dig på just det.
Men ja din lön är låg. Jag gick in som utvecklare på 27.000kr/mån efter 3 års studier men det var 2005, också i malmö

Edit: Ska du upp i lön så ska du byta jobb ungefär vart tredje år eller så. Det är jäkligt sällan du får 10-20% ökning genom att stanna kvar hos samma arbetsgivare. På sikt när du har erfarenhet och kontakter så är ju egenkonsult ett alternativ om du verkligen vill tjäna pengar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Som du säger så konkurrerar du ju till viss del med oss Dataingenjörer, betyder nödvändigtvis inte att du har en sämre lön i framtiden men kanske är svårt att få en likvärdig lön direkt vid start killgissar jag mig till. Jag hade satsat järnet på arbetserfarenhet och försök att få vidare kompetensutveckling genom arbetet.

Permalänk
Medlem

Ingen idé att stressa och helt ärligt 28k kan vara bra beroende på hur bra du är nu på programmering. Säg att du har det lite svårt och behöver mycket hjälp, jo dåfan ska du inte sitta med 35k+. Är du däremot helt frigående och redan avancerar bland programmerarna, ja då kan du väl börja fundera på en högre lön.

Känner du dig underbetald så sök dig vidare, när du väl fått ett erbjudande med högre lön går du tillbaks till chefen och frågar om de kan matcha.

Sen är det väl oftast så att lönerna är sämre i Malmö men jobbar du via Köpenhamn får du en boost? Kanske går att köra remote till och med!

Svaret på frågan: Omöjligt att säga om du har en hög eller låg lön när vi inte vet dina egna sklls på arbetsplatsen, hur mycket arbetsbelastning du har osv

Permalänk
Medlem

Skulle säga att din lön är helt ok med tanke på att det typ är ditt första jobb inom området och du har mycket erfarenhet att bygga upp inför framtiden. Med det sagt tror jag din initiala lönekurva kan bli väldigt brant. Men det kräver nog att du byter arbetsgivare vartannat år eller så. Med förutsättningen att du faktiskt blir riktigt duktig på det du gör, så skulle du säkert kunna hoppa upp 10k till nästa anställning.

Min erfarenhet (ca 18år inom tech) säger mig att det i princip är omöjligt att göra den typen av lönehopp utan att byta arbetsgivare tyvärr.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Den är väl ganska hög ändå? En lön över 25k anser jag ändå är ganska bra? Du har ju nästan 30k och du lär väl få högre lön med tiden? Vet inte varför alla tycker löner under 30k är oacceptabelt? Så ser verkligheten ut för en stor del av folket…

Permalänk

Rekommenderar att testa Saco lönesök, då kan du filtrera på födelseår, anställningsort osv. för att få reda på hur du borde ligga med din utbildning och befattning;

https://www.saco.se/karriar/jag-ska-loneforhandla/saco-loneso...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Den är väl ganska hög ändå? En lön över 25k anser jag ändå är ganska bra? Du har ju nästan 30k och du lär väl få högre lön med tiden? Vet inte varför alla tycker löner under 30k är oacceptabelt? Så ser verkligheten ut för en stor del av folket…

25K är ju inte ens vad en butiksmedarbetare på en mack har i månadslön, allt under 30K är dåligt även innan inflationen. Men sen beror det ju förstås på vad man har för omkostnader i övrigt...

Permalänk
Medlem

Den är acceptable skulle jag säga. Ingångslön för apputvecklare är 30 000 kr i Göteborg. Vet inte vilken typ av programmering du gör, så det ser kanske annorlunda ut för ditt område. Som andra nämnde borde du förvänta dig en ganska kraftig löneutveckling de första åren. Kanske 3000 kr per år.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Den är väl ganska hög ändå? En lön över 25k anser jag ändå är ganska bra? Du har ju nästan 30k och du lär väl få högre lön med tiden? Vet inte varför alla tycker löner under 30k är oacceptabelt? Så ser verkligheten ut för en stor del av folket…

Det är många faktorer som spelar in utöver bara själva pengen på näst-sista raden. Arbetsort, typ av tjänst, tjänstesektor, företagets ekonomiska styrka; det är liksom inte bara själva siffran man får ta hänsyn till. Å andra sidan ska man kanske inte vara så kräsen om det ens erfarenhet och kunskap motsvarar en junior-tjänst.

28k är bra för någon som t.ex. är plockare i ett lager, eller heltidsanställd i butik. Men inom IT-sektorn är lönerna generellt sett högre, och ökar ännu lite till om arbetsort är Göteborg, Malmö, eller Stockholm.

Permalänk
Medlem

Med dagen inflation är den låg

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem

Är det en bra arbetsgivare får du nog vara glad att de inte ger dig lägstalön enligt kollektivavtal. Beroende på vilket avtal de i så fall hade fallit under hade du kunnat få ca 20-23 tusen i månaden. Att det kanske inte är marknadsmässigt fullt ut är ju en fråga för framtida lönesamtal eller om du byter arbetsgivare.

Samhället i stort och facket tycker du skulle klara dig på mindre. Jag skulle nog säga att det är en bra lön, som alltså inte är låg även om den inte är fullt marknadsmässig om man ska titta på statistik som brukar slängas med i branschen.

Har du fortfarande utgifter som en student fortsätt med det ett tag till så att du får vana att spara!

Permalänk
Skrivet av Samnils22:

Med dagen inflation är den låg

Men vilken lön är idag anpassad till inflationen? Med högre löner blir det mer inflation och då kommer inflationen hålla i sig längre…

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är en normal ingångslön för nyexade som har en kortare utbildning.

Permalänk
Medlem

Jag gick också YH, gick ut för ett år sedan och blev anställd som konsult. Min ingångslön var 32. Konsultlöner brukar dock vara något högre än produktbolags-löner. Tycker inte din lön känns orimlig som ingångslön.
Se istället värdet i att du landat ditt första utvecklarjobb, det är det viktigaste. När du har ett par års erfarenhetsläge är du betydligt mer attraktiv på marknaden och kan se till att öka din lön, förmodligen genom att flytta på dig.

Permalänk
Medlem

Fokusera inte på ingångslönen utan avvakta och se löneutvecklingen! Jag gick in 5000kr lägre än många klasskompisar, vart väldigt besviken men har valt att stanna på samma bolag som har resulterat i en 100% löneutveckling medans kompisarna har haft en 1,5-2% ökning på samma bolag per år.
Nu ligger jag 10-15000kr mer i månaden. Hade du skrivit 28 efter 3år på samma bolag så hade jag varit orolig och gett dig andra rekommendationer!

Permalänk
Skrivet av wagnerHerbivore:

Jag började på ett bolag som programmerare efter 3 månaders praktik nyligen. Min utbildning är en YH-utbildning som pågick i 2 år. Jag fick 28K i ingångslön. Jag tror att bolaget är privat, osäker på vad skillnaden mellan ett offentligt och privat bolag är och det ligger i malmö.

Det står programmerare mitt avtal men i praktiken har det varit mest webbutveckling.

Jag är ny som proggrammerare och min utbildning är ju inte lika attraktiv som en civ-ingenjörsutbildning så det är därför jag är osäker på om jag är underbetald eller om det är gränsfall.

Tycker du ska vara nöjd om du trivs med arbetet

Permalänk

Skulle också säga att det är en ok ingångslön, tämligen standard utanför Sthlm. Sedan är det skillnad på konsult och inhouse också.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Tycker den är ok. Fortsätt jobba och skaffa dig erfarenhet så kommer den öka snabbt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tycker det låter lite lågt. Jag fick 30k med endast 2 månader bootcamp som utbildning. Bor i medelstor stad

Permalänk
Medlem

Svar; Nej. Det är inom normalfallet för en YH-utbildad i stad som inte är Sthlm/Götet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Det varierar otroligt mycket har jag märkt bland nyexaminerade, då jag själv tog YH-examen nyligen som utvecklare och vet ungefär vad klasskamrater fått för erbjudanden. Det lägsta var omkring 26.000 och det högsta på 39.000.

Permalänk
Medlem

Som redan är sagt, beror på utvecklingen. Om du är duktig o visar resultat, så borde du komma upp till 31.500-32.000 i nästa förhandling...

Permalänk

Kanske är jag som har en skev verklighetssyn, men jag fick 25k ingångslön direkt efter gymnasiet som Rpa utvecklare och höjning till 27k efter ett halvår. Jag frågar om hjälp en del och är inte direkt självgående om jag säger så. Rpa utveckling är automatisering av kontorsarbete, blueprism eller uipath typ

Men jag tycker ändå att jag har rätt dåligt betalt för att ändå jobba relativt hårt. Jämför jag med mina vänner från gymnasiet som gick samma program fast inriktning produktion istället för automation som mig, som nu jobbar på samma företag som mig, så har de med 2 års erfarenhet 41k i lön nu, med ingångslön på 35k + årsbonus på runt 10% av årslönen. Förutom att arbetsmiljön är lite otrevlig (kan bli rätt varmt i stålindustrin) är det ganska slappt, när maskiner pajar osv, blir en hel del dötid. De jobbar såklart skift men ändå.

Har någon enstaka klasskompis som jobbar på samma industriföretag genom bemanningsföretag. De har 45-47k i lön. Det är alltså 20-21 åringar detta. Det är inga unika fall jag lyfter, utan det här gäller alla från gymnasiet som hamnat i industrin, vilket är drygt hälften. jag ljuger inte nu. de har mer efter skatt än vad jag har innan skatt… jag kan säga att jag inte kommer sommarjobba som Rpa utvecklare nästa sommar…

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Skulle inte säga att din lön är direkt låg, mkt handlar ju även om förmåner och vilken typ av uppdrag du har.
Men en högre lön så kommer mer krav, det är något många verkar glömma bort.

Men som nämnts tidigare, jobba kvar och skaffa dig lite erfarenhet innan du tar tid vidare. Och stirra dig inte blind på lönen.
Det finns så många som drömmer om en fantasilön men helt glömmer att det krävs en motprestation för att få en hög lön.

Skojar du? 28k är extremt lågt som junior. Jag vet för fan juniora scrum masters och utvecklare som går in på 40k och det är inte ens Stockholm.

Det är alldeles för högt tycker jag men de finns helt klart de som betalar så mycket..

30-35k är en bra ingångslön.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.