Kommer vattenkylning löna sig mer i high-end segmentet?

Permalänk
Medlem

Kommer vattenkylning löna sig mer i high-end segmentet?

Nu med kommande grafikkorten som kommer dra en hel del ström, tror ni att vattenkylning kommer löna sig mer nu bland high-end-korten? Jag tänker framförallt nu på prestandan, är inte intresserad av ljudaspekten.

Ni med vattenkylda 3090/Ti, hur upplever ni det med vattenkylning jämfört med luftkylaren vad gäller prestanda och överklockning?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Jag har 3090 TUF varianten och jag är cappad av strömbudget, tror inte det är nån skillnad mot luft, mätte inte så noga innan jag byggde om. Eftersom 90-modellerna har minne på baksidan måste man ha bra luftflöde i burken ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag har 3090 TUF varianten och jag är cappad av strömbudget, tror inte det är nån skillnad mot luft, mätte inte så noga innan jag byggde om. Eftersom 90-modellerna har minne på baksidan måste man ha bra luftflöde i burken ändå

Jag tänkte mer på dom med större strömbudget. Brukar luftkylaren hänga med på högre klockfrekvenser fast med högre temperatur/ljud eller blir luftkylaren ifrånsprungen när det kommer till GPU-prestanda?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Jag tänkte mer på dom med större strömbudget. Brukar luftkylaren hänga med på högre klockfrekvenser fast med högre temperatur/ljud eller blir luftkylaren ifrånsprungen när det kommer till GPU-prestanda?

Vattenkylning ät också luftkylda. Du använder bara en vätska för att förflytta värmen till en radiator som kyls precis som en vanlig luftkylare. Så ja luftkylare funkar, det som blir viktigare är att du har bra flöde genom låda så de får bra med ny luft..

Fördelen med vattenkylare är ju att du kan ha större radiatorer än luftkylarna. Även ha den vid utblåset så inte varm luft skjuts in, om än marginell effekt.

Men helt ärligt tror jag inte de nya effektuttagen står eller faller på luft/vattenkylning. Utan mer på rätt låda med rätt uppsättning av chassifläktar.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saligt:

Vattenkylning ät också luftkylda. Du använder bara en vätska för att förflytta värmen till en radiator som kyls precis som en vanlig luftkylare. Så ja luftkylare funkar, det som blir viktigare är att du har bra flöde genom låda så de får bra med ny luft..

Fördelen med vattenkylare är ju att du kan ha större radiatorer än luftkylarna. Även ha den vid utblåset så inte varm luft skjuts in, om än marginell effekt.

Men helt ärligt tror jag inte de nya effektuttagen står eller faller på luft/vattenkylning. Utan mer på rätt låda med rätt uppsättning av chassifläktar.

Så jag som kör utan sidopanel kan komma undan rätt väl med luftkylare?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Ett bra chassi borde väl kyla bättre med sidopanelen stängd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Ett bra chassi borde väl kyla bättre med sidopanelen stängd

Vilket? Alla jag haft har funkat bättre utan. Något med 200mm fläkt på sidan kanske?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Så jag som kör utan sidopanel kan komma undan rätt väl med luftkylare?

Från test jag sett brukar det som alltid bli bättre om inte sidopanelen är på, så det borde ju gå då.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow