Alternativ mot en Acer Predator X34GS

Permalänk
Medlem

Alternativ mot en Acer Predator X34GS

Tjenare!

Jag kommer till hösten börja studera och har nu använt det som en ursäkt att uppgradera min setup här hemma och skärmen är nåt jag vill byta ut. Jag har kollat in skärmen i frågan, en Acer Predator X34GS då jag kan både kan ge bild och få laddning via USB-C (Inget krav dock), men anledningen till att jag ännu inte har slagit till på en är att jag kommer använda skärmen till mer än studier och där av min osäkerhet då det kommer även bli min primära spelskärm, spelen jag kör mest är FPS spel och det lilla jag har läst att 21:9 är inget att rekommendera om man ska spela på en skärm med en bildformat på 21:9 så där av mitt inlägg här. Jag kommer lista mina 2 större funderingar här nedanför i hopp om nån kan vägleda en lite.

Ni som har en sån skärm, vad är era åsikt om skärmen?
Finns det en "bättre" skärm för dom pengarna som är mer lämplig för produktivitet och spel?

Permalänk
Bildexpert 📺

Olika skärmar har olika format, olika frekvenser, olika upplösning, olika tumstorlek och så vidare av en anledning: för att matcha ditt behov. Det finns ingen helt objektiv formel för egentligen någontings lämplighet. Särskilt så för så breda områden som produktivitet och spel. Det är som att fråga efter vilken byxa som är bäst för "arbete". Arbetar man i en gruva kan det finnas ganska exakta regler för hur byxorna ska vara medan den som arbetar hemifrån vid en dator kan ha mjuka bomullsbyxor.

Med andra ord: Du har en bra skärm. Byt om du märker att den utgör ett problem eller en irritation på något sätt. Byt – eller komplettera – ifall du finner någon annan typ av skärm som matchar något behov bättre.

Permalänk
Medlem

Jag har första generationens Predator x34, som jag har ägt i många år nu.

Jag är fortfarande väldigt nöjd med skärmen, men önskar ibland att den klarade mer än 100hz och hade stöd för hdr.

Nackdelen med 21:9 som jag har upplevt är att vissa spel inte stöder formatet/upplösningen, men i många av fallen har det (efter snabbt googlande) löst sig genom att ändra en av spelets .ini filer.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Har ej prövat skärmen du frågar om men kan ge dig ett alternativ på annan bra skärm.
Jag inhandlade denna skärm på någon blixt REA Inet hade förra året där den kostade 4990 kr.
Specsen gav mig inget val annat än att trycka på BESTÄLL för den pengen.

31.5" , 240hz/270hz klockad , 1440p, HDR plus många fler funktioner jag aldrig ens prövat.

https://www.inet.se/produkt/2218736/acer-32-nitro-xv322ux-qhd...

Jag hade en AOC CQ32G1 144hz/1440p som jag också var nöjd med men den kommer inte ens i närheten av Acer skärmen.

Är Acer skärmen värd 7990:-? Det får du nog fråga proffsen som recenserar , jag tror inte att jag hade köpt den för den summan då jag redan tycker en skärm som kostar 4990 kr är dyr.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Olika skärmar har olika format, olika frekvenser, olika upplösning, olika tumstorlek och så vidare av en anledning: för att matcha ditt behov. Det finns ingen helt objektiv formel för egentligen någontings lämplighet. Särskilt så för så breda områden som produktivitet och spel. Det är som att fråga efter vilken byxa som är bäst för "arbete". Arbetar man i en gruva kan det finnas ganska exakta regler för hur byxorna ska vara medan den som arbetar hemifrån vid en dator kan ha mjuka bomullsbyxor.

Med andra ord: Du har en bra skärm. Byt om du märker att den utgör ett problem eller en irritation på något sätt. Byt – eller komplettera – ifall du finner någon annan typ av skärm som matchar något behov bättre.

Det har du så rätt i, efter att ha läst din kommentar så insåg jag hur bred min fråga egentligen är och det som jag har kommit fram till i min förvirring över det här är att jag vill ha nåt som är större än det jag har nu som jag hoppas på kan underlätta för mig när det kommer till studier men jag vill också kunna spela utan att behöva offra allt för mycket, lite mer ingående på vad jag söker är väl 27-34" helst 16:9 men 21:9 funkar också och sen vill man ha en ips panel då jag är otroligt trött på min TN panel som ser ut som skit i vissa lägen och jag är sugen på lite nytt.

Skrivet av shugge:

Jag har första generationens Predator x34, som jag har ägt i många år nu.

Jag är fortfarande väldigt nöjd med skärmen, men önskar ibland att den klarade mer än 100hz och hade stöd för hdr.

Nackdelen med 21:9 som jag har upplevt är att vissa spel inte stöder formatet/upplösningen, men i många av fallen har det (efter snabbt googlande) löst sig genom att ändra en av spelets .ini filer.

Kul att höra! Oj se där ja så det finns smidiga "lösningar" om det skulle komma upp ett spel som ser lite konstigt ut?

Skrivet av ImTheMeaN:

Har ej prövat skärmen du frågar om men kan ge dig ett alternativ på annan bra skärm.
Jag inhandlade denna skärm på någon blixt REA Inet hade förra året där den kostade 4990 kr.
Specsen gav mig inget val annat än att trycka på BESTÄLL för den pengen.

31.5" , 240hz/270hz klockad , 1440p, HDR plus många fler funktioner jag aldrig ens prövat.

https://www.inet.se/produkt/2218736/acer-32-nitro-xv322ux-qhd...

Jag hade en AOC CQ32G1 144hz/1440p som jag också var nöjd med men den kommer inte ens i närheten av Acer skärmen.

Är Acer skärmen värd 7990:-? Det får du nog fråga proffsen som recenserar , jag tror inte att jag hade köpt den för den summan då jag redan tycker en skärm som kostar 4990 kr är dyr.

Måste erkänna att den speclistan såg riktigt go ut, dock som du säger.. Är det värt 7990 för den och det är lite där jag är med mitt val gällande X34GS.. Finns det nån som är bättre? Kanske är en dum fråga i slutet av dagen iofs hah.

Uppskattar er tid!

Permalänk
Medlem

21:9 är underbart. Det enda spel jag ”lirat” som inte stödjer det är Elden Ring.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

21:9 är underbart. Det enda spel jag ”lirat” som inte stödjer det är Elden Ring.

Kul att höra! Då jag spelar för de mesta bara csgo, apex och lite warzone så då lär det gå hur bra som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Kul att höra! Då jag spelar för de mesta bara csgo, apex och lite warzone så då lär det gå hur bra som helst?

CS är fortfarande inte optimerat för 21:9 såvitt jag vet. Här har du exempel på hur skillnaden i CS:GO är i 16:9 kontra 21:9: https://www.youtube.com/watch?v=ySMQgVlXPLA

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Värsta fall så har du svarta kanter på sidan. Eller så kör du Window Mode.
Men jag skulle personligen inte undvika 21:9.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Värsta fall så har du svarta kanter på sidan. Eller så kör du Window Mode.
Men jag skulle personligen inte undvika 21:9.

Atm så kör jag med blackbars på min 27" så det är nog inga större problem om det skulle va att man fick gå den vägen för att det ska gå.

Permalänk
Medlem

I den prisklassen som X34GS finns ju också LG ultra gear skärmar som har bra review.
https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/by-usage/gaming
Är ett bra sätt att få en hum om varje skärm

Gigabyte M32U är en prisvärd skärm om du kan tänka dig 4k
https://www.inet.se/produkt/2219882/gigabyte-32-m32q-ips-qhd-...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

I den prisklassen som X34GS finns ju också LG ultra gear skärmar som har bra review.
https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/by-usage/gaming
Är ett bra sätt att få en hum om varje skärm

Gigabyte M32U är en prisvärd skärm om du kan tänka dig 4k
https://www.inet.se/produkt/2219882/gigabyte-32-m32q-ips-qhd-...

Tack så mycket för informationen och jag tror jag kommer göra ett om tänk gällande min setup här hemma. Jag såg den lgn i testet för 3499 på Elgiganten och kunde inte motstå så det får bli att köra en dual monitor setup nu här efter en period.