MySQL med flera tabeller och Google data studio?

Permalänk
Medlem

MySQL med flera tabeller och Google data studio?

Hur ansluter man flera tabeller till google data studio? Jag försöker lära mig lite inom BI på hobbynivå så kopplade mySQL till GDS och dammade av ett gammalt skolprojekt i databasteknik från många år sedan. Ett simpelt lagerhanteringprogram i java. Varor beställs, råvaror går åt, pallar lagras eller levereras.

Den lilla information man kommer åt skulle jag vilja visualisera i dashboarden. Men problemet är att man bara kan öppna en tabell i taget. Jag kan inte joina mina tabeller på ett vettigt sett heller för att få ut den informationen jag tänkte mig. Nån idé?

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Medlem

Du behöver inte välja en tabell, du kan välja custom query istället. Då kan du göra allt som du normalt sett kan göra med SQL. Om du inte kan få ut det du vill med hjälp av SQL, så är datan antagligen i dåligt skick (icke normaliserad), eller så får du fila lite på SQL-kunskaperna.

Permalänk
Medlem

Ja jag behöver definitivt fila på mina kunskaper inom området. Hittade i mina anteckningar att relationerna skulle vara i BCNF. Jag minns inte ens vad det innebar även om jag förstår konceptet normalisation. Som sagt 7år sedan jag gjorde detta i skolan och aldrig sysslat med det efter. Jag minns inte alls hur tankegångarna gick när tabellerna och relationerna togs fram.

Men jag vill exempelvis kunna redovisa hur många pallar som är producerade för en viss tidsperiod, antal pallar av en viss kaktyp under samma period, hur mycket ingredienser som finns kvar på lager, antal pallar med en viss status (på lager, blockad, levererad), vilken kund som köpt flest kakor och av vilken typ.

Så det är väl kanske en handfull metrics som jag skulle vilja kunna ha i min dashboard. Är som sagt ganska novis på detta. Men skulle vilja utveckla projektet lite när jag har tid för att lära mig mer och fräscha upp mina kunskaper i sql, java och vidare lära mig om hur man kan analysera och visualisera datorn med olika BI verktyg

Ingredients(ingName, totalAmount, lastDel, lastQty)
Cookies(cookieName)
Recepies(cookieName, ingName, qty)
Customers(custName, adress)
Orders(orderId, custName, date)
Pallets(pId, cookieName, produced, stats, orderId)
NbrPallets(cookieName, orderId, qty)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag behövde förmodligen bara uppdatera mig kring hur join av tabeller fungerade. Körde följande query och fick in lite information att jobba med i google data studio. Det är ju inte säkert det blir som jag tänkt ändå. Får pilla runt i GDS. Det kanske finns andra sätt?

select ingredients.ingName, ingredients.totalAmount, ingredients.lastDel, ingredients.lastQty, recepies.qty, recepies.cookieName, pallets.orderId, pallets.pId, pallets.produced, pallets.stats, orders.custName, orders.date from ingredients left join recepies on ingredients.ingName = recepies.ingName left join pallets on recepies.cookieName = pallets.cookieName left join orders on pallets.orderId = orders.orderId;

Visa signatur