Permalänk

Kylningsproblem 3060ti

Byggde nyligen ihop en gaming PC. Har funkat fint fram tills nyligen då plötsligt skärmen blir bortkopplad och svart. Hör lite ljud, sen ingenting. (DayZ 1440p, allt på extreme) Får starta om på knappen bakom sen kommer bilden tillbaka direkt igen.
Tror GPU legat på runt 75 grader innan men nu när det varit lite varmare såg jag att den låg på 82 grader vilket verkar väldigt högt. Stängt av alla energisparningsfunktioner osv och fått ned tempen något genom att ta av chassisidan och inte haft något skärmavbrott igen iaf.

Jag har vattenkylning till CPU, radiator med 3 fläktar som blåser igenom radiatorn in i chassit och sen två fläktar som aktivt blåser ut. Sen lite passiva öppningar. Testat att sätta in ytterligare två fläktar, en på radiatorns insida som blåser direkt på GPU och lagt en i botten där plåten har massa små hål som blåser på GPU underifrån men hjälpte knappt något.

Märkte att dom tre fläktarna som sitter på radiatorn inte går igång då CPUn knappt verkar bli varm.
Det gör att det blir för dåligt flöde i chassit.
Dom är kopplade alla tre till en tredelad koppling från kylsystemet som i sin tur är kopplat till AIO på moderkortet. Jag kan endast styra dessa fläktar med asus programvara Armoury och sätter jag fläktarna på max där får jag ner tempen till ca 75-77 grader (utomhustemp 25). Tar jag av glasskivan på chassit får jag ner ytterligare.

Kan man inte på något sätt göra så att dessa fläktar i fronten går igång beroende på GPUns temp? Så att dom går igång på max när GPUn går över en viss temp. I armoury kan jag endast ställa in en kurva beroende på CPUns temp.
Testat att påverka dessa med tre olika programvaror men det händer ingenting.
Eller att jag kanske borde koppla dessa tre till en ”fan chassi-plats” med en 3delad splitter och kunna styra dom enklare med någon mjukvara. Orkar ett fläktuttag detta eller behöver jag då separat mata dom med ström?
Idle på GPU är runt 37-42 grader.

Hade någon sådan här produkt kanske hjälpt?
https://www.fruugo.se/gpu-backplate-memory-radiator-for-rtx-3...

Min config:
Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem

Med detta program kan du ställa in att fläktarna ska öka beroende på cpu/gpu temp: https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Kan du sätta radiatorn i toppen? Känns ju dumt å trycka in varm luft i burken. Annars sätt fläktarna på andra sidan radiatorn så dom trycker ut där fram å vänd på fläkten bak så den blåser in ist. Bytt kylpasta? Testa även att undervolta kortet i msi afterburner.

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Skrivet av shugge:

Med detta program kan du ställa in att fläktarna ska öka beroende på cpu/gpu temp: https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Testat det och händer ingenting med fläktarna i det programmet. Kan styra alla andra dock förutom dom tre som dom är kopplade nu samt m2 i det programmet

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Skrivet av piercing:

Kan du sätta radiatorn i toppen? Känns ju dumt å trycka in varm luft i burken. Annars sätt fläktarna på andra sidan radiatorn så dom trycker ut där fram å vänd på fläkten bak så den blåser in ist. Bytt kylpasta? Testa även att undervolta kortet i msi afterburner.

Får tyvärr inte plats i toppen.
Kommer jag inte få in en massa damm i chassit då? Är inga dammfilter bak samt även massa små öppningar runt pciplatserna.
Inte bytt kylpasta på GPU men funderat på det, även dra ner spänningen på gpu vilket säkert ger bäst resultat.

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem
Skrivet av piercing:

Kan du sätta radiatorn i toppen? Känns ju dumt å trycka in varm luft i burken. Annars sätt fläktarna på andra sidan radiatorn så dom trycker ut där fram å vänd på fläkten bak så den blåser in ist. Bytt kylpasta? Testa även att undervolta kortet i msi afterburner.

Tänkte lite samma sak, även om det inte borde vara ett så stort problem med dom här komponenterna (3060ti och 5600X). Jag skulle ha satt radiatorn i toppen om det går och dra ut luft där. Sen sätta 2-3 fläktar i fronten för att dra in luft. En fläkt bak för att dra ut luft. Nåt i den stilen. Radiatorn (360mm) känns lite overkill också för den processorn (5600X), men det är å andra sidan bättre att ha för mycket kylning än för lite. Vet i.o.f.s. inte om grafikkortet blir hårt pressat av det som görs med datorn eller om det är nåt fel på det. Är ingen super expert på den här generationens kort, så det är svårt att uttala mig säkert om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Byggde nyligen ihop en gaming PC. Har funkat fint fram tills nyligen då plötsligt skärmen blir bortkopplad och svart. Hör lite ljud, sen ingenting. (DayZ 1440p, allt på extreme) Får starta om på knappen bakom sen kommer bilden tillbaka direkt igen.
Tror GPU legat på runt 75 grader innan men nu när det varit lite varmare såg jag att den låg på 82 grader vilket verkar väldigt högt. Stängt av alla energisparningsfunktioner osv och fått ned tempen något genom att ta av chassisidan och inte haft något skärmavbrott igen iaf.<Uppladdad bildlänk>

Jag har ett TUF 3060TI i ett chassi som är luftkylt, men som inte har superbra luftflöde. Jag har aldrig sett GPU bli varmare än 65 grader även när det varit 27 grader varmt i rummet. Så något verkar ju vara skumt. Radiator som inblås hjälper ju iofs inte så kanske är det som är problemet. Men annars kanske det är något strul med själva grafikkortet och kylpasta eller något sånt.

Permalänk
Medlem

Jag hade till och börja med mekat om fläktarna på radiatorn, från push till pull. Dvs fläktarna suger igenom radiatorn.

F.ö. så i och med ditt slutna AiO-system (BÖR DU HELST INTE) montera denna med radiatorns in- och utlopp högre upp än pumpen. AiO-systemet tappar även den sin vattenmängd med tiden, vilket leder till att pumpen som suger från toppen av radiatorn i det här fallet, blir extra känslig då marginalerna för fenomenet är extremt dåligt.

Det krävs ju vätska för att loopen ska fungera. För att utesluta att AiO-systemet är boven till att burken kastar in handduken pga luft, så kan du ju ställa chassit med fronten ned mot skrivbordet, för att få radiatorn i botten och pumpen mitt i lådan.

Du har ju endast en 5600X enligt signaturen. Så din AiO-kylare är nog stor för setupen. Men det är ju synd att radiatorn inte rymdes i taket i och med att det är en 360/3x120mm.

Edit: 75-82C på GPU:n är helt normalt under last. Vill du hjälpa kortet att kylas så, lägg en fläkt i sidan på kortet.

Permalänk
Medlem

82C är ganska högt men absolut inte tillräckligt för att orsaka någon skada eller göra så att det kraschar. Target temperature brukar ligga på 83C som standard, Tj max tror jag ligger på 93C. Det man kan göra är att justera fläktkurvan med t.ex. MSI Afterburner eller något annat verktyg. Ställde ner den på mitt kort så fläktarna når 100% vid 74C istället för 83C vilket gör att det går mycket svalare, boostar lite högre men även låter lite mer.

På mitt Asus-moderkort kan man ställa in fläktarna så de styrs av system temperature istället för CPU temperature. Det kan man göra i BIOS utan några speciella program. Verkar konstigt om man inte kan göra det i BIOS på ett nyare och dyrare Asus-moderkort än mitt...

Man får prova sig fram och hitta inställningar som funkar bra. Om fläktarna knappt snurrar fast du kör spel behöver du helt klart ställa ner temperaturen vid vilken de når 100%. Värt att notera är att CPU-tempen som åtminstone mitt moderkort använder är minst 20C lägre än den verkliga tempen. Så vill jag ha 100% fläkthastighet vid 70C CPU får jag sätta den på typ 50C i BIOS.

Att varmluften från radiatorn sugs in i chassit är såklart inte optimalt, men så länge det är tillräcklig fart på fläktarna som suger ut upptill och baktill borde det gå att lösa. Skulle inte heller rekommendera att stänga av energisparinställningarna då det orsakar ännu mer värme.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Tycker jag ser att en pcie kabel inte är ansluten? Båda kontakterna ska va inkopplade!

Såg nu att de va y kontakten

Tankspridd
Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem

Jag hade tillfälligt ett billigt 3060 Ti av billigaste sort typ, väldigt litet kort med två fläktar. Den höll bra temperaturer även med OC. Så något är ju fel här.

Jag skulle gissa på att din hotspot blir väldigt varm, dra igång GPU-Z, spela lite och kolla vad hotspot har maxat på under tabben "sensors". Blir det väldigt varmt så skulle jag i första hand testa att använda garanti, annars undervolta.

Min undervolt på mitt 3080 12GB till 877 mV sänkte hotspot-tempen med ca 20 grader, och själva GPU:n runt 5-8c, och det med lägre fläkthastighet. Prestanda är likvärdig mot innan i spel så enbart positiva saker. SweC har en guide hur du undervoltar RTX 3000-kort som jag kan rekommendera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Byggde nyligen ihop en gaming PC. Har funkat fint fram tills nyligen då plötsligt skärmen blir bortkopplad och svart. Hör lite ljud, sen ingenting. (DayZ 1440p, allt på extreme) Får starta om på knappen bakom sen kommer bilden tillbaka direkt igen.
Tror GPU legat på runt 75 grader innan men nu när det varit lite varmare såg jag att den låg på 82 grader vilket verkar väldigt högt. Stängt av alla energisparningsfunktioner osv och fått ned tempen något genom att ta av chassisidan och inte haft något skärmavbrott igen iaf.<Uppladdad bildlänk>

Jag har vattenkylning till CPU, radiator med 3 fläktar som blåser igenom radiatorn in i chassit och sen två fläktar som aktivt blåser ut. Sen lite passiva öppningar. Testat att sätta in ytterligare två fläktar, en på radiatorns insida som blåser direkt på GPU och lagt en i botten där plåten har massa små hål som blåser på GPU underifrån men hjälpte knappt något.

Märkte att dom tre fläktarna som sitter på radiatorn inte går igång då CPUn knappt verkar bli varm.
Det gör att det blir för dåligt flöde i chassit.
Dom är kopplade alla tre till en tredelad koppling från kylsystemet som i sin tur är kopplat till AIO på moderkortet. Jag kan endast styra dessa fläktar med asus programvara Armoury och sätter jag fläktarna på max där får jag ner tempen till ca 75-77 grader (utomhustemp 25). Tar jag av glasskivan på chassit får jag ner ytterligare.

Kan man inte på något sätt göra så att dessa fläktar i fronten går igång beroende på GPUns temp? Så att dom går igång på max när GPUn går över en viss temp. I armoury kan jag endast ställa in en kurva beroende på CPUns temp.
Testat att påverka dessa med tre olika programvaror men det händer ingenting.
Eller att jag kanske borde koppla dessa tre till en ”fan chassi-plats” med en 3delad splitter och kunna styra dom enklare med någon mjukvara. Orkar ett fläktuttag detta eller behöver jag då separat mata dom med ström?
Idle på GPU är runt 37-42 grader.

Hade någon sådan här produkt kanske hjälpt?
https://www.fruugo.se/gpu-backplate-memory-radiator-for-rtx-3...

Min config:
Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Om du inte kan styra fläktarna med Fan Control så koppla då de tre fläktarna direkt till moderkortet som du skrev, sedan kan du ha en kombinerad kurva på dem så de styrs både av CPU och GPU temp. Du kan lasta en moderkortskontakt med ungefär en ampere, och vad jag ser på Asus hemsida ang fläktarna (Noctua iPCC) så ser de ut att ligga på 0.1A.
Fläkten bakom radiatorn och den ovanpå PSU shroud kan du nog lika gärna ta bort.

Har du kollat så GPU fläktarna snurrar fritt och ingen kabel ligger emot. Har du styrt grafikkortets fläktkurva något? Du kan styra det både med MSI afterburner eller om du kör Fan Control så finns det möjlighet även där. Jayztwocents har gjort en video ang det programmet som kan vara värd att kolla på.

Du har ju rätt så biffig kylare på ditt 3060 ti, jämfört med min ynkliga Zotac så du har ju iaf möjlighet till mycket bättre temps. Oavsett så tycker jag du ska kolla på en undervoltning av ditt kort. Med MSI afterburner kan du få en graf ritad så du kan se vilken hastighet ditt kort ligger på under spel, sedan skapa en egen voltkurva i just MSI afterburner och få ner temperaturen rejält.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem

Byt till luftkylare så att inflödet blir bättre.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Köpt alla delar begagnade på forumet så är såklart då inte perfekt optimerat. Hade nog passat bättre med en 240 radiator i detta chassi i toppen. Enda sättet att sätta nuvarande 360 i toppen är att såga upp och sätta på utsidan. Blir en del meck.
Sen om jag skaffar en lite bättre CPU så kanske denna raditorn ändå blir bra för framtiden. I nuläget upplever jag inga som helst problem med den eller att CPUn överhettas. Hade bara önskat att jag kunde kontrollera fläktarna med annan programvara.

Maxar jag radiatorfläktarna eller sätter dom på ca 75% i armoury så får jag ner gpu till ca 75 grader då luftflödet i chassi blir bättre.
Ska kika lite i BIOS igen om det går att ställa in på chassitemp som någon skrev.

Annars lutar det åt att undervolta lite och att kanske byta till en 240 radiator jag kan ha i toppen.
Väldigt bra svar från alla! Stort tack

Fläktarna på gpu snurrar fritt. Dock kommer dom tre upp som två i tex fancontrol så antar att två av dom går som en.

(Jag har köpt 3060ti på tradera med kvitto och garanti kvar dock lite osäker om jag som inte personligen köpt kortet kan reklamera det. Någon som vet?)

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk

Det är bättre med AIO i fronten än toppen om man ser till total tempen.

Sen vet jag inte om jag tycker 82 grafer är så varmt, absolut inte varmt nog för att skapa några problem.

Men ser att fläktarna på radiatorn inte snurrar. Försök konfigurera så de snurrar åtminstone i 7-800 varv/min så blir det nog bra.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@robertr81:

Har du testat att vända på luftflödet?
Dvs att du tar in luft bak/under/ovanifrån och blåser ut fram?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Köpt alla delar begagnade på forumet så är såklart då inte perfekt optimerat. Hade nog passat bättre med en 240 radiator i detta chassi i toppen. Enda sättet att sätta nuvarande 360 i toppen är att såga upp och sätta på utsidan. Blir en del meck.
Sen om jag skaffar en lite bättre CPU så kanske denna raditorn ändå blir bra för framtiden. I nuläget upplever jag inga som helst problem med den eller att CPUn överhettas. Hade bara önskat att jag kunde kontrollera fläktarna med annan programvara.

Maxar jag radiatorfläktarna eller sätter dom på ca 75% i armoury så får jag ner gpu till ca 75 grader då luftflödet i chassi blir bättre.
Ska kika lite i BIOS igen om det går att ställa in på chassitemp som någon skrev.

Annars lutar det åt att undervolta lite och att kanske byta till en 240 radiator jag kan ha i toppen.
Väldigt bra svar från alla! Stort tack

Fläktarna på gpu snurrar fritt. Dock kommer dom tre upp som två i tex fancontrol så antar att två av dom går som en.

(Jag har köpt 3060ti på tradera med kvitto och garanti kvar dock lite osäker om jag som inte personligen köpt kortet kan reklamera det. Någon som vet?)

Med begagnat kort så finns de risk att det gått hårt med mining, då kan kylpastan vara rätt slut och dags att byta.
Undervolta tar inte många minuter att göra, bara lite tid att sätta sig in i. Det finns många Youtube videos ang det, vissa är bättre än andra.
Det enklaste sättet jag hittat är att börja med att ändra skin under settings och user interface.

# Dra ner core till -500

# Tryck på de tre staplarna till vänster om core för att få upp grafen

# Dra önskad volt upp till önskad hastighet, tex 875mV för 1800mhz (här varierar det en bit vad som blir stabilt)

#Tryck sedan på checkboxen i huvudfönstret så ska kuvan räta ut sig och bli som en platå.

#Provspela, kraschar det så sänk MHz eller öka volt en liten bit.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@robertr81:

Har du testat att vända på luftflödet?
Dvs att du tar in luft bak/under/ovanifrån och blåser ut fram?

Nej inte än men tänkte ha det så först men ändrade på det då inga dammfilter finns i bakre änden, vilket jag misstänker kommer att samlas en massa damm inuti chassit…

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Skrivet av Bazoon:

Med begagnat kort så finns de risk att det gått hårt med mining, då kan kylpastan vara rätt slut och dags att byta.
Undervolta tar inte många minuter att göra, bara lite tid att sätta sig in i. Det finns många Youtube videos ang det, vissa är bättre än andra.
Det enklaste sättet jag hittat är att börja med att ändra skin under settings och user interface.

Har inte använts till mining. LHR-kort…
Tack för fin instruktion ska absolut ge mig på detta senare ikväll.

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk

Nu har jag grejat lite med att undervolta.
Körde först en test med heaven utan några inställningar alls och tempen låg på 80 grader.
Sänkte till 850mV och 1850Mhz och spelar nu DayZ i 1440p med extreme i 57-58 grader. Inte gjort något med fläkthastigheterna alls men dom går tyst och fint. CPU ligger på 35grader när jag spelar med ovan settings. Inte spelat mer än ett par timmar, kanske behöver lite längre period för att se så det inte krashar men verkar fungera bra iaf. Sjukt nöjd med tempen 😊

(Ska testa heaven igen men högre upplösning så det blir mer korrekt)

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Nu har jag grejat lite med att undervolta.
Körde först en test med heaven utan några inställningar alls och tempen låg på 80 grader.
Sänkte till 850mV och 1850Mhz och spelar nu DayZ i 1440p med extreme i 57-58 grader. Inte gjort något med fläkthastigheterna alls men dom går tyst och fint. CPU ligger på 35grader när jag spelar med ovan settings. Inte spelat mer än ett par timmar, kanske behöver lite längre period för att se så det inte krashar men verkar fungera bra iaf. Sjukt nöjd med tempen 😊

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>
(Ska testa heaven igen men högre upplösning så det blir mer korrekt)

Det där var ju nästan för bra för att vara sant 😁 säger bara grattis till en lyckad undervoltning!

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Skrivet av Bazoon:

Det där var ju nästan för bra för att vara sant 😁 säger bara grattis till en lyckad undervoltning!

Körde heaven igen i 1440p och då gick tempen upp lite till 65-66. Helt ok fortfarande

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk

Lite mer info gällande detta. Temperaturen är ok men jag får fortfarande krashar där skärmen kopplas ifrån helt oregelbundet precis som från början. Testat rensa drivrutiner med DDU hjälpte inte.
Även testat olika versioner av drivrutiner men det har inte hjälpt heller. Sjukt irriterande

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White