Vad för slags datorchassi söker ni vanligtvis efter?

Permalänk
Medlem

Vad för slags datorchassi söker ni vanligtvis efter?

Jag tittar så ofta på datorchassin idag då jag planerar att uppgradera till hösten och ser att de flesta antingen är svarta eller vita, gärna har ett fönster på sidan och RGB så det ska se lite fräsigt ut.
Jag själv kanske är av den gamla skolan men jag har alltid tyckt det varit snyggt med lite mer kompakta stilrena lådor likt Node 605 men de känns näst intill omöjliga att finna i Sverige numera.

Pianolackerat glansigt och stabila tunga chassin har alltid varit min smak, alternativt de gammaldags metallchassin som regerade på 80-talet till mitten av 90-talet.
Gärna liggande ATX-chassin i regel.

Så därför lyder min fråga till er:
Vilket är ert drömchassi?

Stort? Litet?
Färgglatt? Enfärgat?
Massor med hårddiskplatser eller något mer petite?

Kom gärna med inspiration med allt från himmel och jord vad ni har som favorit.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Har en gammal Mac Pro låda i förrådet, kvalitetskänslan av tjock aluminium utan onödiga skarvar är nog oslagbar. Något sådant i mindre storlek...
Streacom gjorde också en del alu-chassin som var kylflänsen för att få det helt passivt, tyvärr orealistiskt med dagens komponenter.

Permalänk
Medlem

Jag gillar kompakta ytrymmeseffektiva påkostade ATX towerchassin
Gärna aluminium men ändå tungt o stabilt, ska finnas tillgängligt utan fönster, helst tillgängligt i grå/silver.
Det ska lyckas vara minimalistiskt och stilrent och gärna lite innovativt med inre layouten, men ändå ha bra ventilation/ljudnivå.
Jag behöver inga 5.25" platser längre, och det behövs egentligen inte någon 3.5" heller OM det finns vettiga genomtänkta 2.5" platser.
Jag behöver inte ha plats för massa bamsiga radiatorer, men behöver ha ca 165mm plats för tornkylare. (är väl rimligt om de designar så det går att klämma in en 240rad nånstans)
*edit*
Glömde säga att jag helst inte vill ha RGB. Sparar gärna några spänn på att slippa det
(fläktar är bättre om de fokuserar på kylning och ljudnivå istället för ljusspektakel, och jag slipper gärna den extra kabeldragningen)

...

MATX kan också möjligen vara intressant om de lyckas göra något smart med layouten, men utbudet MATX moderkort brukar vara så begränsad att man blir lite för låst till några få val.
ITX kan vara en kul utmaning men är lite för begränsande, bökigt, varmt och kompromissfyllt för att jag ska orka böka med det igen på en "daily driver". (erfarenheter efter ett Ncasebygge)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Stort chassi som är lätt att jobba i och har bra luftflöde, gärna full ATX. Eftersom det står under skrivbordet i ett hörn finns det inget egenvärde i att det är mer kompakt, så länge det går in under skrivbordet. Det bör ha ljudisolerade sidopaneler istället för glas. Färg och utvändig design spelar ingen roll eftersom chassit inte syns vid normal användning.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Just nu är det chassin med fokus på luftflöde (i stil med Fractal Design Meshify 2) som lockar mest, tidigare var det ljuddämpade chassin (har ett Fractal Design Define R2 nu) som lockade mest. Vill helst ha ett svart stilrent chassi utan glasruta och en massa bling (RGB etc). Sen vill jag nog helst ha ett chassi som är rymligt nog för att få plats med t.ex. ett stort grafikkort och en AIO, utan att det blir trångt och bökigt att jobba med under installation och underhåll. Överlag bryr jag mig nog mer om funktion än yta. Tyvärr så har ju RGB tagit över fullständigt, så det är svårt att hitta bra chassin utan en massa bling.

Permalänk
Medlem

uATX i vilken färg som helst utom svart eller vitt var det senast. Då fick det bli en väldigt gammal design i Raijintek Styx. Lite pilligt att jobba i - att sidopanelerna har skruvar på sidan istället för spår och tumskruvar baktill är korkat - men jag jobbar inte i det så mycket, och jag ser det varenda dag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag har sökt efter en Mac Pro likt chassi som har stöd för "Eatx" väääldigt länge. Slängde pengar (2019) i sjön på Dune Case Pro som va på indiegogo som såg lovande ut men Covid satte stop för det projektet (och ägaren sprang iväg med 4 miljoner kr...heh)

Jag vill ha ett tungt chassi i aluminum, inga tramsiga fönster, inga USB portar på ovansidan/fronten, inga dioder alls, inga loggor bara en stor, fet aluminium låda som har plats för "eatx" och 2st 3090/4090. Skulle den finnas som rack-chassi skulle jag köpa båda.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

mATX i mindre klassen men och gärna är lite mer ovanligt.
Men utan kompromisserna som nr200p etc har gjort för att komma ner i storlek.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag har sökt efter en Mac Pro likt chassi som har stöd för "Eatx" väääldigt länge.

EATX är så vidrigt dåligt definierat, så i princip kan du köra med ett ATX-chassi om det har plats för långa grafikkort och diskarna inte sitter längst fram/upp (alternativt att man kan ta bort burarna för dem). Kolla bara hur djupt det moderkort du vill använda är, och kolla att chassit har plats för det

Skrivet av infigo:

mATX i mindre klassen men och gärna är lite mer ovanligt.
Men utan kompromisserna som nr200p etc har gjort för att komma ner i storlek.

Ta en titt på det jag köpte, Raijintek Styx. Det är en gammal design, så det är inget luftflöde genom fronten eller sidorna, men det är ett litet uATX som stödjer långa grafikkort om man väljer rätt PSU (Seasonic Focus GX).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

EATX är så vidrigt dåligt definierat, så i princip kan du köra med ett ATX-chassi om det har plats för långa grafikkort och diskarna inte sitter längst fram/upp (alternativt att man kan ta bort burarna för dem). Kolla bara hur djupt det moderkort du vill använda är, och kolla att chassit har plats för det

Mjo, det är ju en "icke standard" men blivit en i folkmun, därav "". Jag är ute efter en låda som fixar SSI CEB/EEB. Jag vill bara ha ett stort tungt AS i aluminium typ gamla Mac Pro. Första lådan jag köpte va en rätt enormt chieftec chassi, moderkortet såg ut som ett mini-itx trots att det va ett vanligt atx. Måste ha mycket luft i framtida besten om det ska bestyckas med 2st 3090/4090... Är på tok för feg att mecka vattenkylning.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Inaktiv

Nästa chassi bör vara svart och utan glassida. Nånting i stil med NR200 men bättre kvalite och aningen mindre i storlek.

Ncase ser ok ut men ger ett billigt intryck trots pris dömt från videor