Valve pratar om framtiden för Steam Deck och Steam OS i ny bok

Permalänk
Melding Plague

Valve pratar om framtiden för Steam Deck och Steam OS i ny bok

I den nya boken pratar Valve om utvecklingsarbetet bakom såväl spelmaskinen Steam Deck som operativsystemet Steam OS och framtiden för plattformen som helhet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart kanske SteamOS börjar konkurrera med Windows!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Skribent
Skrivet av TrueType:

Snart kanske SteamOS börjar konkurrera med Windows!

Antar att det var sagt med en glimt i ögat där, men ärligt talat tror jag att SteamOS kan vara fullt gångbart för den som primärt spelar på sin dator. Saker som Google Docs eller Office365 går ju enkelt att använda genom webbgränssnittet också (har yngre eller studenter i åtanke här).

Det handlar i slutändan om Valve får till vettigt med drivare, och såklart en del på Intel/AMD/Nvidia också med sina Linux-drivare. Men om Steam Deck och i förlängning SteamOS fortsätter växa sin användarbas, då ser jag det inte alls som en omöjlighet att SteamOS kan gå från lekplats till dualboot-OS eller till och med det primära för en hel del användare.

Är säkerligen ett säkrare system överlag än Windows också, vilket möjligen kan lämpa sig bra på en dator till ens barn o.s.v. då med. Som ChromeOS fast med möjligheten till spel också

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk
Medlem

Efter några dagar med en deck ser jag verkligen potentialen. Pendlingen kändes dräglig och inlevelsen är trevlig. Finns såklart en hel del att jobba på, men överlag bättre än väntat

Akilleshälen för andra OS har ju alltid varit spelande, det verkar ju i mångt och mycket ’löst’ nu, så ser verkligen fram emot vart detta tar vägen

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på Half-Life 3...

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Hoppas Valve fortsätter finjustera och förbättra Steam Deck, uppgradera till en lite större OLED skärm med mindre kanter.

Känns som behovet för att göra en Steam Deck 2 ligger en bit in i framtiden. Tycker den kan få leva runt 5 år innan det är dags för ett helt ny.

En ny kontroller får dom gärna släppa som har samma knappuppsättning som Steam Deck.

Är bra sugen på att uppgradera min "Steam Machine" med ChimeraOS till SteamOS 3, då nuvarande känns förlegad.
Vet att HoloISO finns, men har inte vågat pilla med det.
Kanske blir ett helgprojekt när man inte har annat planerat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Att producera en bok om produkt känns sjukt apple?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Att producera en bok om produkt känns sjukt apple?

Broschyr tycker jag är mer rättvisande sett till vad det faktiskt är.
(Och åtminstone i rubriken så kallas den "booklet" på engelska)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Den enda information från Valve jag är intresserad av är orden, "Half" "Life" "3" "Confirmed" i den ordningen.
Kom igen nu, slit av plåstret. Det kommer antagligen att bli mediokert för ni har väntat för länge och hypen är för stor, men få det gjort bara så jag kan gå vidare.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Antar att det var sagt med en glimt i ögat där, men ärligt talat tror jag att SteamOS kan vara fullt gångbart för den som primärt spelar på sin dator. Saker som Google Docs eller Office365 går ju enkelt att använda genom webbgränssnittet också (har yngre eller studenter i åtanke här).

Det handlar i slutändan om Valve får till vettigt med drivare, och såklart en del på Intel/AMD/Nvidia också med sina Linux-drivare. Men om Steam Deck och i förlängning SteamOS fortsätter växa sin användarbas, då ser jag det inte alls som en omöjlighet att SteamOS kan gå från lekplats till dualboot-OS eller till och med det primära för en hel del användare.

Är säkerligen ett säkrare system överlag än Windows också, vilket möjligen kan lämpa sig bra på en dator till ens barn o.s.v. då med. Som ChromeOS fast med möjligheten till spel också

Det handlar mer om Proton/Native-stöd för spel snarare än drivrutiner. AMD (och kanske Intel, vi får snart veta) har grymma drivrutiner på Linux, oftast bättre optimerade än motsvarigheten på Windows. Jag skulle rekommendera emot att köra SteamOS på desktop dock, kanske på en HTPC för spel på TV för att ersätta konsoller, men på desktop vill man kunna göra fler saker med större frihet än vad SteamOS erbjuder.

Permalänk
Skribent
Skrivet av dlq84:

Det handlar mer om Proton/Native-stöd för spel snarare än drivrutiner. AMD (och kanske Intel, vi får snart veta) har grymma drivrutiner på Linux, oftast bättre optimerade än motsvarigheten på Windows. Jag skulle rekommendera emot att köra SteamOS på desktop dock, kanske på en HTPC för spel på TV för att ersätta konsoller, men på desktop vill man kunna göra fler saker med större frihet än vad SteamOS erbjuder.

Nvidia har dock lite kvar att göra här, vilket är ett måste då det är vad en överväldigande majoritet använder i sina datorer idag. Nu har de visserligen öppnat upp sin kernel-drivare, men skulle säga att det är bara en början.

Personligen skulle jag förmodligen kunna gå över till SteamOS (Linux) här och nu. Enda Windows-specifika applikationerna jag nyttjar i dagsläget är Adobe-sviten och för spel Battlefield. Rätt säker på att det absolut mesta i mitt Steam-bibliotek som jag annars faktiskt lirar är fullt spelbart via Proton/Wine.

Värre är det väl för folk som gillar att spela spel som Fortnite, APEX eller liknande där anti-cheat kan komma i vägen. Vet att EAC och liknande ställt till med rätt mycket problem för folk som försöker spela på Linux, även Denuvo har bråkat en massa. Men mig veterligen jobbar Valve aktivt med att lösa detta problem för Steam Deck och SteamOS, vilket förhoppningsvis blöder över till Linux i sin helhet tids nog.

För att klargöra:
Jag är inte någon Linux-vurmare egentligen.

Men jag ser gärna att fler alternativ blir gångbart i det långa loppet. Även om det inte är någon direkt konkurrens mellan Windows och Linux på det viset så är valmöjlighet sällan något negativt. Jag kan även se styrkorna i att ha ett nedskalat operativsystem, mycket likt hur Chromebooks har blivit för skolor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen annan en jag som är i alla fall lite oroade över detta? Snacka om att låsa in folk i en client.

Om Microsoft gjorde något liknande till PC som var fokuserat runt deras store hade det blitt ett jävla liv.

Permalänk
Skribent
Skrivet av Orisons:

Den enda information från Valve jag är intresserad av är orden, "Half" "Life" "3" "Confirmed" i den ordningen.
Kom igen nu, slit av plåstret. Det kommer antagligen att bli mediokert för ni har väntat för länge och hypen är för stor, men få det gjort bara så jag kan gå vidare.....

Spelet kommer aldrig hända så länge Gabe är kvar på denna planet

Visa signatur

Permalänk

Framtiden ser onekligen ljus ut för steam deck. Kör dark souls 3 på high/medium och 45 fps locked, vilket ger mer än 2.5 timmars batteritid. Och allt detta levereras med en cirka 16 watt effektförbrukning och ett galet lågt pris.

Permalänk
Medlem

Steam Deck 2 ligger nog en bit fram i tiden då ifall jag förstått det rätt inte ens alla som förbokat denna version fått den levererad ännu. Syns som endel kommer för vänta ända till december.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Värre är det väl för folk som gillar att spela spel som Fortnite, APEX eller liknande där anti-cheat kan komma i vägen. Vet att EAC och liknande ställt till med rätt mycket problem för folk som försöker spela på Linux, även Denuvo har bråkat en massa. Men mig veterligen jobbar Valve aktivt med att lösa detta problem för Steam Deck och SteamOS, vilket förhoppningsvis blöder över till Linux i sin helhet tids nog.

Fortnite kan du nog glömma då det finns incitement för Epic Games att sätta käppar i hjulet och de har hårt sagt NEJ till Linux, samma gäller Destiny 2, även om bådad dessa spel har anticheat som numera stödjer linux och är bara en fråga om några få inställningar. Apex åt andra sidan funkar utan problem idag, bara installera och köra.

Med det sagt så har ungefär hälften av alla större spel med aktiv Anticheat idag stöd för Steamdeck/Linux du kan se status här https://areweanticheatyet.com

Spel med Denuvo har jag inte haft något problem med, de brukar bara funka.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Steam Deck 2 ligger nog en bit fram i tiden då ifall jag förstått det rätt inte ens alla som förbokat denna version fått den levererad ännu. Syns som endel kommer för vänta ända till december.

De som bokar idag får leverans innan året är slut, de som får leverans nu har väntat ungefär 8 månader (i alla fall jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Ingen annan en jag som är i alla fall lite oroade över detta? Snacka om att låsa in folk i en client.

Om Microsoft gjorde något liknande till PC som var fokuserat runt deras store hade det blitt ett jävla liv.

Är än så länge inte oroad, då Valve inte försöker låsa sina användare.
Rätta mig om jag har fel, men tror att allt utom deras klient har öppen källkod och Valve bidrar till ekosystemet.
Du kan köra proton med andra klienter, Valve samarbetar med Codeweavers som utvecklar både Crossover och Wine.

Du är fri att göra vad du vill med deras Steam Deck. Valve låser inte den till att bara köra Steam.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Är än så länge inte oroad, då Valve inte försöker låsa sina användare.
Rätta mig om jag har fel, men tror att allt utom deras klient har öppen källkod och Valve bidrar till ekosystemet.
Du kan köra proton med andra klienter, Valve samarbetar med Codeweavers som utvecklar både Crossover och Wine.

Du är fri att göra vad du vill med deras Steam Deck. Valve låser inte den till att bara köra Steam.

Du besvarar ju inte kärnfrågan.

Om det släpper detta till PC, vad gör de för att man ska kunna få Epic store eller Gog att funka under Steam OS till PC!

Hur det fungerar på decken är ju en annan sak det är deras produkt, det är inte en vanlig stationär PC eller laptop.

Släpper de ett Steam OS till PC är de ansvariga för att övrig klienter ska kunna gå att integreras på ett smidigt sätt. Du kan inte kräva att användare ska kunna fixa till en distrubution med proton själva.

Gör de inte det så är det mer eller mindre en inlåsning och marknadshämnande, de gör ju inte detta för goodwill liksom. Det är nästan samma sak som om Microsoft skulle motarbeta Steam i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Du besvarar ju inte kärnfrågan.

Om det släpper detta till PC, vad gör de för att man ska kunna få Epic store eller Gog att funka under Steam OS till PC!

Hur det fungerar på decken är ju en annan sak det är deras produkt, det är inte en vanlig stationär PC eller laptop.

Släpper de ett Steam OS till PC är de ansvariga för att övrig klienter ska kunna gå att integreras på ett smidigt sätt. Du kan inte kräva att användare ska kunna fixa till en distrubution med proton själva.

Gör de inte det så är det mer eller mindre en inlåsning och marknadshämnande, de gör ju inte detta för goodwill liksom. Det är nästan samma sak som om Microsoft skulle motarbeta Steam i Windows.

Valve har ju inte låst sitt OS? Du kan ju växla mellan skrivbord och deras spelmiljö. Installera andra klienter och lägga till dom i Steam.
Dom motarbetar ingen annan launcher, utan vill få så många spel som möjligt att fungera.
Om inte Epic eller GoG vill stödja Linux så får man använda 3de parts lösningar, som ex Heroic Games Launcher.
Det är ingen som kan tvinga en utvecklare att göra sin klient till SteamOS.

Valve hjälper även med att utveckla drivrutiner och ramverk till Linux med öppen källkod.
Försöker få Steam att fungera på Chromebook.

Förstår inte hur du kan få detta till att låsa in sina kunder?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Valve har ju inte låst sitt OS? Du kan ju växla mellan skrivbord och deras spelmiljö. Installera andra klienter och lägga till dom i Steam.
Dom motarbetar ingen annan launcher, utan vill få så många spel som möjligt att fungera.
Om inte Epic eller GoG vill stödja Linux så får man använda 3de parts lösningar, som ex Heroic Games Launcher.
Det är ingen som kan tvinga en utvecklare att göra sin klient till SteamOS.

Valve hjälper även med att utveckla drivrutiner och ramverk till Linux med öppen källkod.
Försöker få Steam att fungera på Chromebook.

Förstår inte hur du kan få detta till att låsa in sina kunder?

Det finns redan en massa kunder som inte köper spel om de inte finns på Steam, detta kommer givetvis öka bland folk som föredrar Linux.

Fortsätter det med liknande lösningar så sitter spelutvecklarna i skiten, släppa på Steam och få mindre betalt en att inte sälja spel alls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Det finns redan en massa kunder som inte köper spel om de inte finns på Steam, detta kommer givetvis öka bland folk som föredrar Linux.

Fortsätter det med liknande lösningar så sitter spelutvecklarna i skiten, släppa på Steam och få mindre betalt en att inte sälja spel alls!

Jag är övertygad att vi riskerar fler och fler utvecklare överger Steam i stället.

Enda sättet blir att tvinga Steamfanboys att köpa spelen utanför Steam om de vill ha nya spel. Utvecklarna blir helt enkelt tvugna att gå samman mot Steam.

Den framtiden tror jag ingen vill ha inte minst Steamfanboys, men så kommer det bli om de fortsätter att ta marknads andelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Ja för detta är ett problem, och inte som du tror. För stunden så är det väldigt få andra spelbutiker som stödjer Linux, visa totalt motarbetar det ( epic games ) hade varit önskvärt ifall fler stödjer det men de gör det inte, det finns tredje part och workarounds som t.ex. Lutris som går att komma runt en del av dom. Så självklart kommer man köpa spel därifrån det är lättast att hantera och spela sin spel, istället för butiker som motarbetar sina kunder.

Skrivet av UncleDirty:

Jag är övertygad att vi riskerar fler och fler utvecklare överger Steam i stället.

Riskerar att utvecklare överger en platform där fler och fler köper deras spel, ursäkta förstår inte alls vad du säger.

Sedan varför citerar du dig själv och svarar du på ett inlägg från dig själv? bara undrar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Dom får gärna skynda på med BPM uppdateringen....

ItsBeen84years.gif

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Broschyr tycker jag är mer rättvisande sett till vad det faktiskt är.
(Och åtminstone i rubriken så kallas den "booklet" på engelska)

Håller med dig om att det inte är vad som i folkmun kallas för bok. I det här fallet valde vi ändå att kalla det för bok i och med att Valve själva använder uttrycket bok på deras egen svenska sida.
Valves sida om Steam Deck-bok

Permalänk
Medlem

För Steamdeck 2 så skulle jag vilja ha alternativet att köpa den färdiginstallerad med Windows.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]