Mining som underhållsvärme för fritidshus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Typ 99,99% blir värme.
Största Undantaget är fläktar som generar rörelse energi.

Skrivet av ztenlund:

Och den energi som inte blir till värme lagras var, menar du?

Den lagras inte den utför ett arbete = minar crypto
Värmen är en bieffekt av arbetet. du svettas när du springer vilket är en bieffekt av att dina muskler utför ett arbete, likadant här.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Den lagras inte den utför ett arbete = minar crypto
Värmen är en bieffekt av arbetet. du svettas när du springer vilket är en bieffekt av att dina muskler utför ett arbete, likadant här.

Fast här visar du att du missuppfattat något väldigt fundamentalt. För oss är värmen en bieffekt, men i grund och botten kommer varenda watt som matas in i en dator sluta som värme. Till och med fläkten kommer överföra elektrisk effekt till rörelseenergi i luften som kommer avge denna rörelseenergi som värmeenergi genom friktion mot andra luftmolekyler.

Permalänk
Medlem

Till och med fläktarnas rörelseenergi blir värme.
De har friktion mot luften som värmer upp luften, så när fläkten slutat snurra (när man slutar tillföra energi till fläkten) så har all rörelseenergi gjorts om till värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast här visar du att du missuppfattat något väldigt fundamentalt. För oss är värmen en bieffekt, men i grund och botten kommer varenda watt som matas in i en dator sluta som värme. Till och med fläkten kommer överföra elektrisk effekt till rörelseenergi i luften som kommer avge denna rörelseenergi som värmeenergi genom friktion mot andra luftmolekyler.

Men det är ju en omöjlighet, hur utför cpun något arbete om ALL energi blir värme? den kan inte göra något utan energi. då borde all direkt verkande el vara uppbyggd runt cpuer som minar crypto eller gör andra saker samtidigt. eftersom så inte är fallet är det något som inte stämmer med ditt påstående.
Man cpun minar inte crypto utan energi, det strider mot naturlagarna.

Så matar du en cpu med 1 watt så blir den till 1 watt värme och miningen är då helt gratis?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Men det är ju en omöjlighet, hur utför cpun något arbete om ALL energi blir värme? den kan inte göra något utan energi. då borde all direkt verkande el vara uppbyggd runt cpuer som minar crypto eller gör andra saker samtidigt. eftersom så inte är fallet är det något som inte stämmer med ditt påstående.
Man cpun minar inte crypto utan energi, det strider mot naturlagarna.

Så matar du en cpu med 1 watt så blir den till 1 watt värme och miningen är då helt gratis?

Orsaken till att all direktverkande el inte är uppbyggd kring CPU:er är att en metalltråd är billigare än en komplex kiselkonstruktion. All energi du tillför en CPU kommer att avges som värme. Att information överförs påverkar inte detta. Ett enkelt bevis på detta är att informationskällan annars skulle förlora energi och därmed bli kallare samtidigt som den mottagande processorn blev varmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Kör du ved i en kakelugn eller rysk (fult ord?) tegelugn så nyttjas värmen ganska bra och jämnar ut sig över dygnet.

Vi har en vedpanna som är kopplad till det vattenburna värmesystemet vilket gör att det är enkelt att hålla huset uppvarmt under tiden som vi är här men det blir enormt dyrt om vi skulle hålla dom elementen varma med eluppvärmning (vi kan använda båda). Sen har vi också två stycken kakelugnar som behöver restoreras en aning men som sotaren tyckte var i osedvanligt fint skick utöver att de behövde lite tätning (läs betala 30k till någon som kan hjälpa oss med det) så dom kommer vi också kunna använda för uppvärmning under tiden vi är här sen.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Orsaken till att all direktverkande el inte är uppbyggd kring CPU:er är att en metalltråd är billigare än en komplex kiselkonstruktion. All energi du tillför en CPU kommer att avges som värme. Att information överförs påverkar inte detta. Ett enkelt bevis på detta är att informationskällan annars skulle förlora energi och därmed bli kallare samtidigt som den mottagande processorn blev varmare.

Förstår inte hur det går ihop, värmen kommer av motståndet i cpun men ett arbete blir ändå gjort och det kostar också energi? Finns det några studier eller något på detta? det vore väldigt intressant och veta hur hela processen går till.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Skaffa någon backupvärme som går in om du seriöst funderar på att underhållsvärma med mining, kanske bara termostater på elementen. Vad händer annars den tid internet är nere (grafikkorten står och idlar för de inte behöver jobba), någon del går sönder eller systemet hänger sig? Klarar sig bostaden utan värme så ingen bottenplatta spricker eller liknande? Tänk också på att det kan krävas lite insatser ibland för att hålla miningen rullande så du har åtkomst samt kan få status om det är något som inte fungerar som tänkt, kan ev vara bökigt på distans.

Även om teknik är roligt skulle jag själv inte orkat med krånglet och extrajobbet utan bara gått direkt på luftvärmepump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MurdinE:

Skaffa någon backupvärme som går in om du seriöst funderar på att underhållsvärma med mining, kanske bara termostater på elementen. Vad händer annars den tid internet är nere (grafikkorten står och idlar för de inte behöver jobba), någon del går sönder eller systemet hänger sig? Klarar sig bostaden utan värme så ingen bottenplatta spricker eller liknande? Tänk också på att det kan krävas lite insatser ibland för att hålla miningen rullande så du har åtkomst samt kan få status om det är något som inte fungerar som tänkt, kan ev vara bökigt på distans.

Även om teknik är roligt skulle jag själv inte orkat med krånglet och extrajobbet utan bara gått direkt på luftvärmepump.

Som jag skrivit så är luftvärmepump inte ett alternativ då vi skulle behöva tre stycken för att kunna värma huset. Som jag också skrivit så är tanken att ha element som går att fjärrstyra för att kunna få till mer värme om det behövs. Förhoppningen är att kunna få till underhållsvärme som täcker hela behovet viss tid på året och delar av behovet de kallaste delarna på året.

Jag vet egentligen inte vad som skulle kunna vara ett problem? Om miningen går +/- noll inkomst kontra strömförbrukning så är det ju som sämst ett nollsummespel som garanterat har genererat i alla fall en del värme. Visst, grafikkort kostar pengar men priserna upp och ner på typ GTX 1070 eller RX 580 är försumbar sett till att jag ändå stoppar dom i datorer som jag säljer sen.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag tänker att vi hur som helst kommer vilja ha möjlighet att hålla koll på temperaturerna i huset samt fjärrstyra de eluppvärmda elementen så på så sätt lär man ju kunna bilda sig en rätt bra uppfattning om hur väl det funkar och om man ska slå av på miningen under vissa tider eller så.

Har man nån uppfattning om när Ethereum tänkt göra det? Och finns det annan crypto man kan minea (har otroligt dålig koll för stunden)?

Det varierar väl över hela landet antar jag men här kostar 1,8 kubikmeter 2000kr. Grejen är att om även vi har skog och en del björkar så har vi inte oändligt av dom. Om vi bara använder dom för eget bruk så räcker dom nog ganska många år. Om vi skulle hugga ner och sälja dom, ja då är dom slut rätt snabbt.

Som det ser ut nu kommer Ethereum gå över till Proof of Stake nu kommande veckan och bästa gissningen just nu är på torsdag. Därefter är det ganska oklart hur mycket pengar det finns i mining med GPU:er, eftersom det kommer att finnas ett stort överutbud av GPU:er som idag används för Ethereum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Förstår inte hur det går ihop, värmen kommer av motståndet i cpun men ett arbete blir ändå gjort och det kostar också energi? Finns det några studier eller något på detta? det vore väldigt intressant och veta hur hela processen går till.

Då det är fysik det handlar om, vad är det för fysiskt arbete du tänker blir gjort?

I all egentlig mening är ju en dator bara ett jävligt fancy elelement.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Förstår inte hur det går ihop, värmen kommer av motståndet i cpun men ett arbete blir ändå gjort och det kostar också energi? Finns det några studier eller något på detta? det vore väldigt intressant och veta hur hela processen går till.

Jag tror du gör misstaget att du tänker att energi förbrukas när du skriver "kostar också energi".
Energi kan inte förstöras, den bara omvandlas. Slutformen efter omvandling blir oftast värme.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Då det är fysik det handlar om, vad är det för fysiskt arbete du tänker blir gjort?

I all egentlig mening är ju en dator bara ett jävligt fancy elelement.

Transtitorerna ändrar ju hur strömmen rör sig igenom dem eller inte och mycket värme blir även till där. Så något händer. Har letat mycket och nästan allt blir till värme vilket jag faktiskt inte trodde (99.97% verkar vara något så nära).
100% blir värme i slutändan men nödvändigtvis inte i datorn.

Bara jag som trodde att verkningsgraden var bättre. Tex som skillnad mellan gamla klass a förstärkare och moderna små super effektiva klass t förstärkare som gör allt bättre än såna föråldrade diton. Eller skillnaden mellan en glödtrådslampa och en led.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag tror du gör misstaget att du tänker att energi förbrukas när du skriver "kostar också energi".
Energi kan inte förstöras, den bara omvandlas. Slutformen efter omvandling blir oftast värme.

Jag skulle nog skriva elektricitet istället som blir något annat.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag tänker att vi hur som helst kommer vilja ha möjlighet att hålla koll på temperaturerna i huset samt fjärrstyra de eluppvärmda elementen så på så sätt lär man ju kunna bilda sig en rätt bra uppfattning om hur väl det funkar och om man ska slå av på miningen under vissa tider eller så.

Har man nån uppfattning om när Ethereum tänkt göra det? Och finns det annan crypto man kan minea (har otroligt dålig koll för stunden)?

15e september är det slut på mining av ETH, men ETC (ethereum classic) verkar köra på och har du Coinbase är det samma Wallet adress.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Vi har ett fritidshus som vi behöver underhållsvärme för när vi inte är där. När vi är på plats i huset har vi en vedpanna som är ansluten till de vattenburna elementen och vi har gott om ved (+ egna börjkar). När vi inte är här skulle vi dock önska att ha underhållsvärme på runt 10C vilket skulle kosta en mindre förmögenhet om vi ska göra det med eluppvärmning. Frågan är dock om det här är ett rimligt koncept för att värma upp ett helt hus på 100m2 fördelat på två våningar med tre rum på nedervåningen och två rum på övervåningen? Jag har ingen som helst önskan att gå plus, skulle det ens vara i närheten av plus minus noll hade jag varit mer än nöjd. Hur mycket tror ni då att man skulle behöva minea för att det ska vara fullgott som underhållsvärme?

Jag har lite grafikkort liggandes (6700XT + RX 580 8GB + RX 570 4GB + RTX 2080ti + 1080ti + GTX 1660ti) men skulle såklart kunna köpa fler eller andra kort. I det här fallet så vill jag ju inte maxa avkastningen utan det som är intressant är hur mycket värme jag kan få per krona på olika kort. Jag har även vattenblock till ett par av korten ovan, skulle man om man använder ett 2080ti + 1080ti med vattenblock kunna ha 2x240mm radiatorer, med en radiator i varje rum? Tilläggas att jag även har en del extra radiatorer, fittings, cpu-block, pumpar osv liggandes så det är ingen extra kostnad.

Har även redan en gamingdator i huset med en 9900K + 1080ti med två fler PCI-E platser, dock endast ett RM 750 i burken.

Om det skulle vara ett rimligt alternativ, hur skulle ni lägga upp projektet? Listar nedan alla delar jag har tillgängliga som jag kan använda:

Grafikkort:
6700XT
RX 580 8GB
RX 570 4GB
RTX 2080ti (med vattenblock om så önskas)
RTX 1080ti (med vattenblock om så önskas)
GTX 1660ti

Moderkortskombos:
3770K + 16GB ram
4790K + 16GB ram
i7 2700 + 16GB ram
i5 4560 + 8GB ram

PSU:
Corsair HX 850W
Corsair CX 650W
Corsair CV 450W

SSD'er:
120GB 2,5"
240GB 2,5"
120GB m.2 (modell sämst)
Har även en massa gamla 2,5 och 3,5 HDD'er

Vattenkylning:
4x CPU-block
20 x 10/13 fittings
4x 240mm radiatorer
4x 120mm radiatorer
3x D5-pump (plus res)
Högvis med 120mm fläktar av god kvalitet

Chassi:
Meshify C
Nåt random gammalt corsair
Streacom BC1 - Testbänk (för en open loop isf).

Vill tillägga att alla dom här delarna (de flesta iaf) annars skulle användas i andra projekt och ligger inte bara på en hylla och väntar på bättre tider men det är heller inte projekt jag nödvändigtvis behöver genomföra utan är för mitt egna nöjes skull.

Edit: huset ligger i dalarna och det är alltså inlandsvinter och rådande elpriser för regionen som jag har att utgå ifrån.

^
Ja vist det här är en mycket god ide och du kan göra det mesta remote via olika appar, Exempelvis dämpa enstaka kort så att dom stannar helt eller jobbar lite mindre eller mer om du ser att tempen gått upp för mycket eller om du ser att ett kort kan göra mer. Moderkortet kan ställas in/Ska gå att ställa in så att det botar av sig själv om strömmen gått.

Det finns massor med inställningar att göra på alla nivåer så du måste lägga mycket tid innan du får till det rätt som du vill ha det.

Det är het enkelt ganska mycket att sätta sig in i så gör det där du är mest till att börja med.

Jag har ett förslag och det är att du laddar hem https://www.nicehash.com/download-center program och testar dig runt lite där med en gång så att du kan titta på hur det går till.

Det är ju det som är bäst att göra att helt enkelt komma i gång fixa något av programmen och börja titta på det: gör inte som mitt misstag att föröka läsa sig till, det tar bara otroligt mycket tid och man leds lätt bort från det som är viktig till sånt som är helt ovidkommande när man satt igång.. Särskilt med tanke på att man får lägga otroligt mycket tid som det är ändå när man väl vet vilka problem man måste lösa och vad exakt man ska titta på.

Ta förövrigt hänsyn till vad din anläggning där i stugan klarar... tror det i alla fall är max 3600W Samtidigt på en standardanlägging. Där har du kanske andra förbrukare du inte tänkt på och det betyder ju knappast att du bör driva allt med samma gång kontinuerligt om du samtidigt har en vattenpump som startar i bland och ett kylskåp exempelvis.
Det gäller därför att tänka igenom lite och räkna en sväng.
bär inte alls vara något problem att få upp en temp till säg tio grader. jag tror det snarare är förvånade lätt och du kanske får mina med mycket mindre än vad du tror egentligen. blir lätt snarare tvärt om men du kockar ner så klart...

Jag skulle dela upp AMD/Nvidia och inte blanda på samma bräda. Kör dom separat. Nvidia för sig. testbänken är ju jättebra att ha till det där i början.

Förövrigt så tycker jag du kan köpa så kallade frostvakter, en på övervåningen och en på undervåningen /nära vattenledningar för säkerhets skull. koster inte mycket på Jula om det nu handlar om oro för att vattenledningar eller något fryser sönder.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Som jag skrivit så är luftvärmepump inte ett alternativ då vi skulle behöva tre stycken för att kunna värma huset. Som jag också skrivit så är tanken att ha element som går att fjärrstyra för att kunna få till mer värme om det behövs. Förhoppningen är att kunna få till underhållsvärme som täcker hela behovet viss tid på året och delar av behovet de kallaste delarna på året.

Jag vet egentligen inte vad som skulle kunna vara ett problem? Om miningen går +/- noll inkomst kontra strömförbrukning så är det ju som sämst ett nollsummespel som garanterat har genererat i alla fall en del värme. Visst, grafikkort kostar pengar men priserna upp och ner på typ GTX 1070 eller RX 580 är försumbar sett till att jag ändå stoppar dom i datorer som jag säljer sen.

Du kan undersöka möjligheter att flytta varma luften mellan ytor (finns speciella väggfläktar för ventilation) istf att gödsla på med många luftvärmepumpar. Bara en idé som kan vara värt att kolla upp.

Jag har inte orkat läst exakt allt du skrivit och alla inlägg därefter, ville mest ge dig mer input men du rackar mer ner på vissa delar som inte passar dig utan att försöka vara lite open-minded.

Rent ekonomiskt är tanken nog god, om man skiter i miljöaspekten (och nej jag är inte mp och bryr mig inte så hårt). Problem har jag redan tagit upp några (inte ekonomiska). Personligen skulle jag hellre jobba ett par timmar extra i månaden med stabilt system som rullar istf att ha något som kommer krångla ibland och dessutom kan ta mycket mer tid i anspråk.

Är inte här för att övertyga dig, ville bara få dig att se för- och nackdelar. Kör hårt på idén bara, peace out!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Som jag skrivit så är luftvärmepump inte ett alternativ då vi skulle behöva tre stycken för att kunna värma huset. Som jag också skrivit så är tanken att ha element som går att fjärrstyra för att kunna få till mer värme om det behövs. Förhoppningen är att kunna få till underhållsvärme som täcker hela behovet viss tid på året och delar av behovet de kallaste delarna på året.

Jag vet egentligen inte vad som skulle kunna vara ett problem? Om miningen går +/- noll inkomst kontra strömförbrukning så är det ju som sämst ett nollsummespel som garanterat har genererat i alla fall en del värme. Visst, grafikkort kostar pengar men priserna upp och ner på typ GTX 1070 eller RX 580 är försumbar sett till att jag ändå stoppar dom i datorer som jag säljer sen.

Det bör kanske påpekas att det finns pumpar med mer än en innedel. Huruvida det finns någon vettig att få tag i nu i den akuta situationen kan förstås vara en annan fråga.

”en” tappades bort
Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Som jag skrivit så är luftvärmepump inte ett alternativ då vi skulle behöva tre stycken för att kunna värma huset. Som jag också skrivit så är tanken att ha element som går att fjärrstyra för att kunna få till mer värme om det behövs. Förhoppningen är att kunna få till underhållsvärme som täcker hela behovet viss tid på året och delar av behovet de kallaste delarna på året.

Jag vet egentligen inte vad som skulle kunna vara ett problem? Om miningen går +/- noll inkomst kontra strömförbrukning så är det ju som sämst ett nollsummespel som garanterat har genererat i alla fall en del värme. Visst, grafikkort kostar pengar men priserna upp och ner på typ GTX 1070 eller RX 580 är försumbar sett till att jag ändå stoppar dom i datorer som jag säljer sen.

Om ni har så pass komplex layout att det krävs tre värmepumpar för att sprida värmen till endast 10 grader... Hur sjutton ska det så gå med datorer istället? De är ju ganska ineffektiva på att sprida värmen jämfört med en värmepump vars enda designsyfte är just detta. 20 datorer placerade lite random?

Som "en kul grej" så förstår jag projektet, men inte som en seriös lösning. Men om du gör det så lova att blogga allt! Hade varit kul att följa

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Värmepump är inte ett alternativ tyvärr, hade en firma hemma för att kolla på Vatten/luft-berg-värme och luftvärme skulle inte vara effektivt för hur vårt hus ser ut. Luft-vatten var ett dåligt alternativ för att pumpen inte skulle få plats utan behöva delas i två och bergvärme trodde han skulle vara svårt för tomten är extremt svårtillgänglig att få fram borren till.

Så det verkar inte finnas någon riktigt bra lösning, så mining känns typ som den bästa så länge.

Jag skulle vilja utmana detta. Så som elpriserna är idag så är förmodligen återbetalningstiden på en luft-luft värmepump mindre än ett år. Du kan sätta två i ditt hus och det är fortfarande en bra affär.

Har du ett vattenburet värmesystem i huset idag? En luft-vatten värmepump är iofs dyrare, men du kan köpa en som täcker hela huset istället för flera små. Dessutom kan den också producera varmvatten när ni är där, vilket ju är ytterligare ett plus.

Det känns mest som att du fått en bra idé angående att använda miningriggar för att värma huset och nu vill du höra att det är en bra idé. I så fall kör på! Det är ju din elräkning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Orsaken till att all direktverkande el inte är uppbyggd kring CPU:er är att en metalltråd är billigare än en komplex kiselkonstruktion. All energi du tillför en CPU kommer att avges som värme. Att information överförs påverkar inte detta. Ett enkelt bevis på detta är att informationskällan annars skulle förlora energi och därmed bli kallare samtidigt som den mottagande processorn blev varmare.

Finns företag som låter dig sätta upp en dator som värmeelement. Du håller med lokal + "kyla" + internet så får du gratis värme.

https://opensource.com/life/15/11/interview-paul-benoit-qarno...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Transtitorerna ändrar ju hur strömmen rör sig igenom dem eller inte och mycket värme blir även till där. Så något händer. Har letat mycket och nästan allt blir till värme vilket jag faktiskt inte trodde (99.97% verkar vara något så nära).
100% blir värme i slutändan men nödvändigtvis inte i datorn.

Bara jag som trodde att verkningsgraden var bättre. Tex som skillnad mellan gamla klass a förstärkare och moderna små super effektiva klass t förstärkare som gör allt bättre än såna föråldrade diton. Eller skillnaden mellan en glödtrådslampa och en led.

Att verkningsgraden blir så låg som den är beror på att våra datorer inte kan räkna "baklänges". Vad jag vet har naturen kommit längst där. I våra celler finns ett antal processer som kan gå baklänges åtminstone några steg.

Den här filmen berättar kort om vad "reversible computers" är:

https://www.youtube.com/watch?v=rVmZTGeIwnc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Att verkningsgraden blir så låg som den är beror på att våra datorer inte kan räkna "baklänges". Vad jag vet har naturen kommit längst där. I våra celler finns ett antal processer som kan gå baklänges åtminstone några steg.

Den här filmen berättar kort om vad "reversible computers" är:

https://www.youtube.com/watch?v=rVmZTGeIwnc

Intressant. Kanske bio datorer är framtiden, kombinerat med kvant dator delar?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag är miner och har minat sedan 2017 och gjort de flesta misstagen som går att göra.

Du kan absolut värme så stor yta med mining, men du behöver nog förbruka en hel del elekricitet. Utan att veta hur isolerat du har och hur mycket ventilation och var i Sverige fritidshuset är så gissar jag grovt på minst 5kwh.
Du kan använda dina gamla kort, de äldre korten kanske drar mer el än vad de tjänar i crypto, men du slipper åtminstone köpa allt nytt. Ett polarisbaserat AMD-kort drar ca 140w "from wall" i ethereum mining. Nu om någon dag kommer den valutan inte gå att minas längre och andra algoritmer kan dra mer eller mindre ström.

Pga elpriser idag och osäkerheten i valuta att mina rekommenderar jag ingen att börja i syfte av att gå vinst. Om det är en hobby som kan få kosta och man ändå behöver värmen som annars hade varit från direktverkande el, så varför inte?

Placera ut 5-6st riggar med 6-8st kort i varje så ska du nog se att du håller kåken varm utan större kostnader annat än inköp även i en bear market.

Tips:
Köp inte kablar av dålig kvalité. Du kommer behöva PCIe-strömsplitterkablar, du vill inte elda ner kåken.
Se till så du har möjlighet att starta om maskinerna remote med en smart wifiplug av bra kvalité, en till varje maskin.
Använd mining-os. HiveOS eller SimpleminingOS så kan du enkelt hantera dina maskiner. De kostar $2-3/månad per maskin, lätt värt!
Ha någon hyfsat nära som du kan skicka dit ifall en eller flera maskiner blir oväntat offline och du inte får igång med smartplug.
Övervakningskamera, även om du kör bra kablage kan det vara en trygghet att se så inget brinner, eller stjäls.
Uppkoppling med 4G eller fiber. Mining använder inte mycket trafik, men svarstid över 50ms har större risk att ge stale shares som inte räknas.

Permalänk
Skrivet av Morax:

Jag är miner och har minat sedan 2017 och gjort de flesta misstagen som går att göra.

Du kan absolut värme så stor yta med mining, men du behöver nog förbruka en hel del elekricitet. Utan att veta hur isolerat du har och hur mycket ventilation och var i Sverige fritidshuset är så gissar jag grovt på minst 5kwh.
Du kan använda dina gamla kort, de äldre korten kanske drar mer el än vad de tjänar i crypto, men du slipper åtminstone köpa allt nytt. Ett polarisbaserat AMD-kort drar ca 140w "from wall" i ethereum mining. Nu om någon dag kommer den valutan inte gå att minas längre och andra algoritmer kan dra mer eller mindre ström.

Pga elpriser idag och osäkerheten i valuta att mina rekommenderar jag ingen att börja i syfte av att gå vinst. Om det är en hobby som kan få kosta och man ändå behöver värmen som annars hade varit från direktverkande el, så varför inte?

Placera ut 5-6st riggar med 6-8st kort i varje så ska du nog se att du håller kåken varm utan större kostnader annat än inköp även i en bear market.

Tips:
Köp inte kablar av dålig kvalité. Du kommer behöva PCIe-strömsplitterkablar, du vill inte elda ner kåken.
Se till så du har möjlighet att starta om maskinerna remote med en smart wifiplug av bra kvalité, en till varje maskin.
Använd mining-os. HiveOS eller SimpleminingOS så kan du enkelt hantera dina maskiner. De kostar $2-3/månad per maskin, lätt värt!
Ha någon hyfsat nära som du kan skicka dit ifall en eller flera maskiner blir oväntat offline och du inte får igång med smartplug.
Övervakningskamera, även om du kör bra kablage kan det vara en trygghet att se så inget brinner, eller stjäls.
Uppkoppling med 4G eller fiber. Mining använder inte mycket trafik, men svarstid över 50ms har större risk att ge stale shares som inte räknas.

jagg minar också men inget just nu då jag bor i lägenhet, i hus så hade jag så klart värmt 100% med mining av något slag.

Aja bemöda dig icke, som du ser TS har inte svara och alla går helt oftopic så det är egentligen bättre att snacka någon annan gång

Visa signatur

Kraschfield