Permalänk
Medlem

Tips nytt grafikkort

Hej

Skulle vilja uppgradera grafikkort.

Kör med intel i7- 8700k, 700-750w nätaggregat
Upplösning skärm 3440x1440.

Tips?

Med vänlig hälsning, Sotie

Permalänk
Keeper of the Bamse

Tråkigt svar, men ha is i magen. Nvidia släpper nya kort, 4000-serien "snart".

Vad har du för budget förresten

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Budget kanske runt 7 tusen. Bra då kanske satsa på 4000- serien. Hinna spara lite innan

Men är det värt med den processorn jag har?

Permalänk
Medlem

Hade jag behövt nytt GFX idag så hade jag köpt ett 3-6m LHR beggat ur 3xxx-generationen. Inför alla nya releaser skulle jag tillämpa en strategi som i aktiesammanhang kallas "sell the news". Att vänta 8 mån på att ha råd med ett 4060 för närmare 6.5k, istället för att nu med samma pengar ha råd med ett beggat 3080 för 7k, är inte det förnuftiga. Så resonerar jag iaf. Köp efter behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Hade jag behövt nytt GFX idag så hade jag köpt ett 3-6m LHR beggat ur 3xxx-generationen. Inför alla nya releaser skulle jag tillämpa en strategi som i aktiesammanhang kallas "sell the news". Att vänta 8 mån på att ha råd med ett 4060 för närmare 6.5k, istället för att nu med samma pengar ha råd med ett beggat 3080 för 7k, är inte det förnuftiga. Så resonerar jag iaf. Köp efter behov.

Lite så här tenderar jag också att tänka. Nu vet vi inte hur scalper-situationen kommer att te sig med kommande nysläpp, men vi vet att det händer grejer inom kryptobrytning just nu, att krig, energipriser, inflation och annat kan ställa till tillgång och leveranskedjor och annat, att covid kan göra en storstilad comeback i höst och så vidare. Jag hade också legat och lurat på Blocket, Facebook Marketplace och Tradera, för att nypa begagnade, högpresterande grafikkort när folk har bråttom att sälja av dem för att bekosta inköp av 4080 och dylikt. För den som prompt vill köpa nytt kan man ju vänta på den importerade kommershysterin Black Friday också, för att hitta någonting som känns värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Lite så här tenderar jag också att tänka. Nu vet vi inte hur scalper-situationen kommer att te sig med kommande nysläpp, men vi vet att det händer grejer inom kryptobrytning just nu, att krig, energipriser, inflation och annat kan ställa till tillgång och leveranskedjor och annat, att covid kan göra en storstilad comeback i höst och så vidare. Jag hade också legat och lurat på Blocket, Facebook Marketplace och Tradera, för att nypa begagnade, högpresterande grafikkort när folk har bråttom att sälja av dem för att bekosta inköp av 4080 och dylikt. För den som prompt vill köpa nytt kan man ju vänta på den importerade kommershysterin Black Friday också, för att hitta någonting som känns värt.

Ja. Finns alltid såna som köpte en iPhone 13 ny, körde den i några mån, och sen säljer den för att köpa en iPhone 14 ny så att de kan få två megapixels till på sin kamera. Helt ok att vissa prioriterar så, men jag tänkt att det är diminishing returns och köpt hans bättre beggade iPhone 13. Tänker exakt samma om gfx.