Permalänk
Medlem

Får inte igång internet

Hej!

Vi har precis flyttat in i vår villa och har stött på problem med att ansluta till internet. Det är lite annorlunda än vad jag är van vid med att man bara sätter nätverkssladd från vägguttag till routern och sen är det igång.

Om jag har förstått det rätt så har vi vårt inkommande fiber som går till en liten dosa på väggen av märke Hexatronic. Denna har i sin tur en liten sladd med en ”plupp” på ändan som var ansluten till en mediaomvandlare (tror jag). Eftersom jag inte har något uttag i routern vi fått från Telenor som denna lilla sladden passar för så antar jag att vi måste gå via mediaomvandlare för att få internet?

Jag anslöt med nätverkssladd mellan routern och mediaomvandlaren och i sin tur testat ansluta med både Wi-Fi och nätverkskabel men står att det inte finns något nät. Jag har också försökt att ansluta direkt med nätverkssladd mellan mediaomvandlaren till pc men inte fått igång det heller.

Något märkligt är att när vi försökte ansluta via wifi så får vi upp på webbläsaren att nätet inte är aktiverat och att vi måste välja tjänst och där har vi att välja på tele2 och boxer, och vi har varken eller.

Kan någon snälla mig komma underfund med hur man får igång nätet?
Tack på förhand!

”Mediaomvandlaren” är en Icotera i6407-55.
Själva inkommande fiber verkar gå till en dosa av märket Hexatronic.
Routern vi använder är från Telenor.

Permalänk
Medlem

Ring Telenor support.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

"Något märkligt är att när vi försökte ansluta via wifi så får vi upp på webbläsaren att nätet inte är aktiverat och att vi måste välja tjänst och där har vi att välja på tele2 och boxer, och vi har varken eller."

Hur säker är du på att det är Telenors nät? Det där låter som någon form av "öppet fiber".

"Routern vi använder är från Telenor."

Hade du med den routern från innan flytten eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Recurial:

Hej!

Vi har precis flyttat in i vår villa och har stött på problem med att ansluta till internet. Det är lite annorlunda än vad jag är van vid med att man bara sätter nätverkssladd från vägguttag till routern och sen är det igång.

Om jag har förstått det rätt så har vi vårt inkommande fiber som går till en liten dosa på väggen av märke Hexatronic. Denna har i sin tur en liten sladd med en ”plupp” på ändan som var ansluten till en mediaomvandlare (tror jag). Eftersom jag inte har något uttag i routern vi fått från Telenor som denna lilla sladden passar för så antar jag att vi måste gå via mediaomvandlare för att få internet?

Jag anslöt med nätverkssladd mellan routern och mediaomvandlaren och i sin tur testat ansluta med både Wi-Fi och nätverkskabel men står att det inte finns något nät. Jag har också försökt att ansluta direkt med nätverkssladd mellan mediaomvandlaren till pc men inte fått igång det heller.

Något märkligt är att när vi försökte ansluta via wifi så får vi upp på webbläsaren att nätet inte är aktiverat och att vi måste välja tjänst och där har vi att välja på tele2 och boxer, och vi har varken eller.

Kan någon snälla mig komma underfund med hur man får igång nätet?
Tack på förhand!

”Mediaomvandlaren” är en Icotera i6407-55.
Själva inkommande fiber verkar gå till en dosa av märket Hexatronic.
Routern vi använder är från Telenor.

Icotera i6407-55 verkar vara en tjänstefördelare, har du anslutit routern i porten som är för datatrafik ? Om du inte vet vilken port som har vilken funktion så prova alla portarna för de kan ha olika funktion typ data, tele och tv i varsin port.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har testat alla portar i tjänstefördelaren, så alltså satt i nätverkssladd i 1-4 uttaget och sedan till WAN-uttaget på routern. Inte fått något internet. Hittar ju WI-FI men får inget nät.

I samband med att jag tecknade bredband så fick vi den här routern skickad till oss av Telenor. Så tämligen säker på att den är från dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recurial:

Jag har testat alla portar i tjänstefördelaren, så alltså satt i nätverkssladd i 1-4 uttaget och sedan till WAN-uttaget på routern. Inte fått något internet. Hittar ju WI-FI men får inget nät.

I samband med att jag tecknade bredband så fick vi den här routern skickad till oss av Telenor. Så tämligen säker på att den är från dem!

Ok, ring Telenor i så fall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Recurial:

Och Telenor har möjlighet att använda nätet som går till huset, vem driver nätet huset är anslutet till ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De sa hur som helst inget om några begränsningar när jag ringde och tecknade avtalet!

Jag har för mig att tidigare ägaren sa att de hade bytt internetleverantör en gång också, men inte helt säker.

Hur kan jag se vem som levererar nätet?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Recurial: Vad heter routern från Telenor?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det låter som du inte har en aktiv tjänst eller abonnemang. Kan det vara så att det inte är aktiverat alternativt inte tecknat på adressen?

Ring Telenor och kolla

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Recurial:

De sa hur som helst inget om några begränsningar när jag ringde och tecknade avtalet!

Jag har för mig att tidigare ägaren sa att de hade bytt internetleverantör en gång också, men inte helt säker.

Hur kan jag se vem som levererar nätet?

Det kan framgå av husets dokument, operatörens beställningsportal när man ansluter nått eller så kan man fråga en granne.
Det finns även webbsidor men de är inte alltid helt pålitliga men det går ju alltid att prova
https://www.bredbandsval.se/?gclid=Cj0KCQjw4omaBhDqARIsADXULu...

Det kan även vara nått riktigt fel om en operatör säger att de kan leverera men misslyckas tex felkoppling/felmärkning som inte upptäckt för att det tidigare fungerat men så stängs det av vid ägarbyte och så "tappar man bort fibern"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Routern vi har är också en Icotera, modell i4882-70.

När jag loggar in på telenor står det att vi har ett aktivt avtal för bredband för rätt adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recurial:

Routern vi har är också en Icotera, modell i4882-70.

När jag loggar in på telenor står det att vi har ett aktivt avtal för bredband för rätt adress.

Bara för det står så på Telenors hemsida är det inte säkert det är korrekt i själva nätet. Så du bör kontakta Telenor för att få rätsida på det.

Permalänk
Medlem

Om du bor i villa kanske ditt nät är anslutet till en fiberförening? Fråga dina grannar? Ofta betalar man en avgift till nätleverantören och en avgift till tjänsteleverantören (i ditt fall Telenor).

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem

Sökte på någon sida och hittade att vår ISP (internet service provider) är tele2. Innebär detta att vi endast kan använda oss av de för internet då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Recurial:

Sökte på någon sida och hittade att vår ISP (internet service provider) är tele2. Innebär detta att vi endast kan använda oss av de för internet då?

Det var en vag formulering, är Tele 2 tjänsteoperatör eller kommunikationsoperatör, isp brukar vara tjänsteoperatör och då borde du ha internet via dem men är de kommunikationsoperatör så sköter de om driften av hårdvaran i nätet.

Om du inte får fram uppgifterna om vilken som sköter om vad i nätet "snabbt och lätt" så felanmäl till Telenor om de säger att de kan leverera men du hamnar på en annan operatörs beställningsportal när du koppla in dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recurial:

Det är det företaget som du betalar räkningen till som du ska kontakta.

Du bör veta vem du kontaktat och tecknat avtal med, annars är det väl bara vänta tills det kommer en faktura

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag vet ju givetvis att det är Telenor vi tecknat abonnemang hos. Använde jämförelsesida och då hade dem det bästa erbjudandet.

Men som föregående skrivande skrev så hamnar vi trots allt på tele2’s beställningsportal när vi försöker ansluta till Wi-Fi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recurial:

Jag vet ju givetvis att det är Telenor vi tecknat abonnemang hos. Använde jämförelsesida och då hade dem det bästa erbjudandet.

Men som föregående skrivande skrev så hamnar vi trots allt på tele2’s beställningsportal när vi försöker ansluta till Wi-Fi.

Då tycker jag du slår en pling till Telenor.

Men börja med att testa en dator med sladd och inte via WIFI, samt direktansluten i nätverksuttaget på tjänstefördelaren.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

När tecknade du abonnemanget? Tele2 är antagligen fiberägaren och de som får en beställning från Telenor att koppla in och aktivera dig. Det kan ta några dagar för en ny kund på ny adress att aktiveras, och nu är det helg och då händer säkert inget. Själv orkade jag inte vänta utan ringde fiberägaren och bad snällt, så aktiverade de allt medan jag väntade.

Den korrekta ordningen på alla komponenter är normalt: fiber->fördelare, fördelare (port 1) -> router (WAN).

Permalänk
Medlem

Vem fick du mediaomvandlaren av?
Du skriver att du tror att fiberkabeln var ansluten till en mediaomvandlare och att Telenors router inte har uttag för fiberkabeln men sedan har du ändå en mediaomvandlare att koppla in kabeln.

Permalänk
Medlem

På sidan där du kan välja operatör, står det något fibernät? Screenshot på sidan?

Det kan vara så att det inte aktiveras direkt också, eller att husets adress ligger fel i systemet

Permalänk
Medlem

Kolla också så att det inte finns fler fiberanslutningar till huset. Ibland finns det flera fibernät i grannskapet numera.

Eventuellt så är det bara framdraget till ett skåp vid gatan.

Idag är det en djungel.

Permalänk
Medlem

**

Skrivet av FX9:

Då tycker jag du slår en pling till Telenor.

Men börja med att testa en dator med sladd och inte via WIFI, samt direktansluten i nätverksuttaget på tjänstefördelaren.

Kör CMD (kommando tolken) på den dator du ansluter med sladd direkt i uttaget.
skriv: ipconfig /all
du får då en physical adress (hex) xx-xx-xx-xx-xx-xx på din ethernet adapter, skriv upp den

Ha datorn fortsatt ansluten, ring sedan Telenor eller Tele2 och fråga om de ser din dator med den adressen

Brukar vara att man måste bli kopplad till teknisk support för att få hjälp.

Är det en nybyggt villa eller en föregående ägare som flyttat ut.
I så fall har föregående ägare sagt upp sitt abonnemang?

Här där jag bor blir man tvångsansluten till Telia eftersom det är de
som bekostat fibern till husen.