Tips: Oracle Free Tier

Permalänk
Medlem

Tips: Oracle Free Tier

Hej

Tänkte bara tipsa om en sak som dök upp i mitt flöde idag, ni kanske själva känner till det redan: Oracle har en gratis del där man kan sätta upp en rätt hyfsad maskin.

Detta var youtube klippet jag följde för inställningarna

och själv satte jag upp en 16 core/96GB RAM/32TB server (...) mest på skoj men ska göra om den snart.

Specifikationen för "Always Free" lyder 2x 1/8 core och 200GB lagring men det var först när jag drog upp till 32TB den varnade om att jag nått gränsen på lagring och först vid 96GB ram som den också varnade (95GB gick alltså bra) så det är lite osäkert vad som menas. Då youtube länken är ett par månader gammal stämmer inte alla saker men det var tillräckligt enkelt för att en klåpare som jag skulle klara av att installera SSH och ansluta, installera ett GUI osv.

Som sagt, många här känner säkert till det redan men någon kanske har nytta av det.

Permalänk

Med tanke på det företagets rykte hade jag oavsett fördelar inte vågat upprätta en kundrelation till dem på egen hand, och ännu mindre gått ut på nätet för att skryta med hur jag kommit undan med att ”få” mycket mer av dem än jag var berättigad till… Just sayin’…

Permalänk
Medlem

Jag har själv kört en VM 24/7 där, men x64, sedan de släppte sin free tier tror jag, gör dock inget på den :/

Kan i alla fall verifiera att det fungerar. Har mest haft planer på att övervaka min hemautomation från något som är helt externt och oberoende av el/internet hemma hos mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Jag har själv kört en VM 24/7 där, men x64, sedan de släppte sin free tier tror jag, gör dock inget på den :/

Kan i alla fall verifiera att det fungerar. Har mest haft planer på att övervaka min hemautomation från något som är helt externt och oberoende av el/internet hemma hos mig.

Det blir lite backuper och andra virtuella maskiner för min del. Som du säger, det är bra att ha något som är helt oberoende och externt ibland.