Permalänk
Medlem

Unraid problem

Hej alla,

försöker att sätta upp en nas med unraid, men går väldigt dåligt. Först hade lite problem med IMPI,
när jag fixat det, då fick jag problem med SSD och alla lite andra grejer, server låser sig, varje gång
när jag startar server så ser massa fel med USB stycka. Köpte 2 nya USB 16GB och Installerade på
den samma sak.

Vet inte var jag ska börja att inringa felet. Kollade lite på youtube och såg att dom inte rekommenderar
SSD diskar. Har ni någon tips?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Hey

Till att börja med önskar jag en lista på vad du har i maskinen. Mobo, Propp, HBA?, SSD's och HDD's i första hand och även hur du kopplat ihop diskarna om du inte kopplat direkt till moderkortet.
Har du någon GPU du kan köra med för att få bild och köra GUI / commandline direkt från servern?

Hur ser din array ut? Eller har du inte ens kommit så långt att sätta upp array-konfen?

Tillägger bara att jag har kört Unraid i många år nu och har kört på massa hårdvara. Intel och AMD. HBA och direkt på Mobo. HDD endast och nu HDD + 2x SSD pools.
Jag är glad och förvånad över hur medgörligt unraid varit mot mig alla år. Bara fungerat rakt av med billig hårdvara

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Du har en utmärkt tråd att kolla i (eller ställa din fråga i):
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1471939-unraid-traden

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Hey

Till att börja med önskar jag en lista på vad du har i maskinen. Mobo, Propp, HBA?, SSD's och HDD's i första hand och även hur du kopplat ihop diskarna om du inte kopplat direkt till moderkortet.
Har du någon GPU du kan köra med för att få bild och köra GUI / commandline direkt från servern?

Hur ser din array ut? Eller har du inte ens kommit så långt att sätta upp array-konfen?

Tillägger bara att jag har kört Unraid i många år nu och har kört på massa hårdvara. Intel och AMD. HBA och direkt på Mobo. HDD endast och nu HDD + 2x SSD pools.
Jag är glad och förvånad över hur medgörligt unraid varit mot mig alla år. Bara fungerat rakt av med billig hårdvara

Hejsan och tack för snabb respons.
Har en Supermicro 2U CSE-216 2xE5-2650L V3 64GB, moderkort AsRock EP2C612-WS med raid kort LSI 9210-8i SAS-kontroller PCIe i IT mode.
6 st SSD (4st 500GB och 2st 1TB) inga parity HDD-s

Jag kan komma in i server, jag kan konfigurera min array. Jag kan konfigurerar SSD-s.
Jag får bra hastighet med 10GB nätverkort, men inte lika bra som FreeNAS.

Problemet kommer när jag stänger av server.
Jag kör IMPItool på RP2 som startar mina 3 serverar vid olika tider.
Den nyaste server startar varje dag kl.12:00 och stänger sig vid 11:30.
den 1st backup server startar varje helg ungefär samma tid.
den andra backup server startar en gång per månad samma tid.

min main sever, när den start dagen efteråt, då den låser sig vid uppstarten.
för att fixa det då räcker att jag starta om server.
Sedan när jag kommer in i webgui då finns inga ssd. att fixa problemet
räcker att jag startar om server en gång till.
När ssd-s är igång då måste jag trycka på start array, eftersom den startar inte automatisk.
Flera frågor om du har, ställ dom.
Du kan får lite bilder på server när jag kommer hem.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Tråkigt :/

Först och främst skulle jag föreslå att koppla alla SSD's till Mobo då TRIM oftast inte fungerar över HBA-kortet.
Ser att Mobo har 10x SATA så det borde inte vara något problem.
Självklart ditt val

Gällande Autostart av array så är jag osäker på om den är som standard inställd på auto-start. Kolla inställningen:
"go to the settings tab and click on Disk Settings. Then, where it says Enable auto start, change it to Yes, and then click on Apply"

Sedan är frågan om du använder krypterade diskar så behöver du lägga in att nyckeln används för att starta. Rekommenderar att googla lite om det om så är fallet.

När du skriver att när du kommer in i webgui "då finns inga ssd" så tolkar jag det som att servern inte alls identifierar diskarna och det endast är tomt i listan. Kanske också väger in i att sätta diskarna direkt på Mobo istället, precis som för att få TRIM att fungera.

Kvarstår problemen så rekommenderar jag att du också, samtidigt som att bolla här, tar fram loggarna och skickar in i unraid's forum tillsammans med en beskrivning.
Länk till undraid help post

Du kan också själv läsa loggar lite:

Citat:

For Unraid v6.0-rc4 or later] If networking is working, browse to the Unraid webGui, go to the Tools tab, click on the Diagnostics icon, then click on the Download button (Collect button if v6.0).
After the diagnostic data collection is complete, it will save a diagnostics zip file to your computer, to the download location you specify or is configured in your browser.
This zipped file is ready to attach to a forum post. It contains a copy of your syslog with DOS friendly line endings, copies of SMART reports for all drives present, copies of your system and share config files, and a technical file describing your array, including all of the content on the Main screen.
Once you obtain this diagnostic dump file, you can skip the next paragraph because you already have the syslog, and you can skip capturing the SMART reports below, because you already have them too!

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-