Intervjua Webbutvecklare om WCAG?

Permalänk

Intervjua Webbutvecklare om WCAG?

Hej! Jag läser just nu Webbanvändbarhet på en distansutbildning till Webbutvecklare.

I ett delmoment så ska vi intervjua en webbutvecklare som har en aktiv arbetande roll med WCAG på en given webbplats.

Citat:

Moment 2.1 - Intervju

Du ska i den här uppgiften genomföra en intervju med en webbutvecklare, webbdesigner eller annan person i liknande arbetsroll för att få en praktisk inblick i webbanvändbarhet och tillgänglighet.

Genomförande

Genomför en intervju med en person som arbetar med webbutveckling och ta reda på personens synpunkter på webbanvändbarhet och tillgänglighet. Personen behöver nödvändigtvis inte vara webbutvecklare men på något sätt jobba inom den branchen och ha kompetens inom området. Informera personen om syftet med intervjun och hur informationen kommer att användas.

Hur du väljer att utföra intervjun avgör du själv, om du vill göra den ansikte mot ansikte, över telefon eller på mejl. Men det ska framgå i ditt arbete hur du valt att utföra intervjun. Skicka med fördel dina intervju-frågor i förväg så att personen som ska intervjuas kan förbereda sina svar.

Vad du väljer att ställa för frågor väljer du själv. Nedan finns förslag på intervju-frågor.

• Kan du berätta kort om företaget?

• Vad har ni för målgrupp?

• Gör ni några särskilda anpassningar i ert arbetssätt utifrån er målgrupp?

• Arbetar ni med universell utformning? Hur?

• Uppfyller era projekt WCAG och webbriktlinjer?

• Hur ser ert arbetssätt ut när ni arbetar med användbarhet?

• Utför ni några tester när det gäller användbarhet och tillgänglighet? Hur går då dessa till?

Frågorna till Webbutvecklaren med fokus på webbanvändbarhet med hjälp av WCAG är alltså:

Citat:
  • Kan du berätta kort om företaget?

• Vad har ni för målgrupp?

• Gör ni några särskilda anpassningar i ert arbetssätt utifrån er målgrupp?

• Arbetar ni med universell utformning? Hur?

• Uppfyller era projekt WCAG och webbriktlinjer?

• Hur ser ert arbetssätt ut när ni arbetar med användbarhet?

• Utför ni några tester när det gäller användbarhet och tillgänglighet? Hur går då dessa till?

Om någon här arbetar som Webbutvecklare med fokus på webbanvändbarhet med hjälp WCAG och får uttrycka sig tillräckligt - efter möjligt sekretessavtal hos företaget - för att besvara frågorna ovan så får du gärna kontakta mig.

Intervjun: Jag har gärna en "intervju" i form av interna meddelanden här på Sweclockers, via e-post, eller bara ett tillfälligt snack i Discord-kanalen där resten av min digitala skolklass finns!

Hör gärna av dig till mig här på Sweclockers!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming