Behöver en 4G-router istf Telias ZTE MF297D

Permalänk
Medlem

Behöver en 4G-router istf Telias ZTE MF297D

Jag önskar förslag på 4G-routers med inbyggd WiFi. Den ska fungera på Telias mobilnät och med deras SIM-kort.

Har nyligen börjat abonnera på deras mobila bredband och kommit till den slutsatsen att ZTE-routern ifråga har bedrövligt dålig räckvidd på WiFi, endast några meter inomhus. Knappt mellan två angränsande rum med träväggar. Deras support har inte kunnat lösa problemet. Det är helt enkelt för dålig hårdvara (och jag förstår inte hur Telia kan prångla ut sådant skräp till folk).

Förmodligen finns det därför fler än jag som har haft samma trådlösa problem och kanske därför kan rekommendera ett bättre alternativ som hårdvara. Kravet är att den ska lira på Telias mobila nät. Här i Norrlands glesbygd är det få andra operatörer som kan komma ifråga, tyvärr.

En annan lösning än ZTE-routern får helst inte överstiga 1500kr i pris.

Tack på förhand för Dina förslag.

Permalänk
Medlem

Ska man vara krass så finns det ingen "one-size fits all" lösning för den här typen av situation.
Det bästa är ju om du kan bygga ett eget LAN nät med minst 2 st accesspunkter och sedan använda LTE-routern enbart som WAN-länk. Då har du bättre täckning från dina två accesspunkter och redundans utifall att en av accesspunkterna skulle gå ner.

Men om man ska försöka hålla sig runt 1 500 kr så skulle jag väl rekommendera Teltonika. Jag har ingen erfarenhet av dem, men har hört mycket gott om dem. Är lite mer industriellt/business än de vanliga Huawei SOHO routrarna. Om räckvidd är prio så håll dig till 2,4Ghz bandet för WiFi och iom. att WAN-länken är över LTE så lönar sig 5Ghz hastigheterna ändå inte.
Tänk på att räckvidden och hastighet är mycket beroende av placering av antenner både för LTE och WiFi. Högt, fritt och blött gäller även här.
Även utförandet på antennerna du väljer spelar stor roll för täckningen. Rundstrålande antenner är vanligast och passar bra för de flesta SOHO applikationer - du kan föreställa dig en toroid/donut runt antennen för att få en bättre bild av hur du bör placera antennerna.

Hoppas det pekar dig i rätt riktning!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gurfin:

Ska man vara krass så finns det ingen "one-size fits all" lösning för den här typen av situation.
Det bästa är ju om du kan bygga ett eget LAN nät med minst 2 st accesspunkter och sedan använda LTE-routern enbart som WAN-länk. Då har du bättre täckning från dina två accesspunkter och redundans utifall att en av accesspunkterna skulle gå ner.

Men om man ska försöka hålla sig runt 1 500 kr så skulle jag väl rekommendera Teltonika. Jag har ingen erfarenhet av dem, men har hört mycket gott om dem. Är lite mer industriellt/business än de vanliga Huawei SOHO routrarna. Om räckvidd är prio så håll dig till 2,4Ghz bandet för WiFi och iom. att WAN-länken är över LTE så lönar sig 5Ghz hastigheterna ändå inte.
Tänk på att räckvidden och hastighet är mycket beroende av placering av antenner både för LTE och WiFi. Högt, fritt och blött gäller även här.
Även utförandet på antennerna du väljer spelar stor roll för täckningen. Rundstrålande antenner är vanligast och passar bra för de flesta SOHO applikationer - du kan föreställa dig en toroid/donut runt antennen för att få en bättre bild av hur du bör placera antennerna.

Hoppas det pekar dig i rätt riktning!

Tackar så mycket för förslaget. Det kan vara värdefullt för framtiden.
Jag har lika fullt valt en mer konsumentinriktad väg. Det blev en TP-Link 4G+ WiFi-router då det liksom var lite brådskande att försöka lösa problemet.
Jag kan återkomma med resultatet när jag har fått prylen och är igång.

Permalänk
Medlem

Hur går det? Märkbar skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurfin:

Visst är det så. Många tror att de vill ha allt i en låda och lägger ibland ut helt för mycket pengar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbarn1:

Hur går det? Märkbar skillnad?

Jo TP-Link:en (Archer MR600 4G+) har bättre wifi-täckning än kinesprylen som Telia prackar på sina mobila bredbandskunder. Var hyfsat enkel att sätta upp också. Dessutom har den WAN-port så när väl fiber finns så går den att använda tillsammans med den och som backup till fiber ifall mobilabonnemanget behålls.