Unraid - Plex och Nextcloud

Permalänk
Medlem

Unraid - Plex och Nextcloud

Behöver uppgradera min gamla burk då den inte orkar med plex och nextcloud. Tänkte höra feedback på förslag på inköp.
Samtida användare för plex är <4 . Nextcloud är cirka 5-10 användare. Har skall och PSU sedan innan så tänkte byta CPU, MB och minne. Valde en *k processor för att slippa ett dedikerat grafikkort när jag fattat det som att transcodingen i intel CPU:er är rätt bra:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/TUYKAXh00-VEeBdJmakRELVLe7Y/unraid-plex-och-nextcloud

Permalänk
Medlem

Spontant så känns det overkill. Det ända tunga jobb din server kommer göra är transcoding och där är det mestadels iGPUn som jobbar. Det är även väldigt mycket RAM och ställer mig frågandes till Z690 moderkort och K-processor för jag antar att du inte kommer överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Spontant så känns det overkill. Det ända tunga jobb din server kommer göra är transcoding och där är det mestadels iGPUn som jobbar. Det är även väldigt mycket RAM och ställer mig frågandes till Z690 moderkort och K-processor för jag antar att du inte kommer överklocka.

Har en 10 år gammal intel(i5-4690k), 4gb minne som jag körde på först. Plexen funkade nog ok (nvidia kort). Dock så dog den helt när Nextcloud skulle köras.

Ska man hoppa ner ett steg eller två?

Permalänk
Medlem

Tror det blir bra. Jag kör ännu min Unraid med en 8700K och tycker den klarar allt kanon. Plex kan använda dens iGPU för HW decoding och encoding.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Har en 10 år gammal intel(i5-4690k), 4gb minne som jag körde på först. Plexen funkade nog ok (nvidia kort). Dock så dog den helt när Nextcloud skulle köras.

Ska man hoppa ner ett steg eller två?

Jag skulle personligen hoppat ner till en i3 12100 (som kostar hälften så mycket och räcker mer än väl), ett B660 moderkort och 16gb ram. Men eftersom du har problem med att din nuvarande server presterar för dåligt för att klara av vad du vill göra så kan jag förstå viljan att köra lite overkill. Har du pengarna så varför inte.

Jag kör själv en i3-10100 med 16gb ram som agerar Plex server och mycket annat utan att ens svettas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Jag skulle personligen hoppat ner till en i3 12100 (som kostar hälften så mycket och räcker mer än väl), ett B660 moderkort och 16gb ram. Men eftersom du har problem med att din nuvarande server presterar för dåligt för att klara av vad du vill göra så kan jag förstå viljan att köra lite overkill. Har du pengarna så varför inte.

Jag kör själv en i3-10100 med 16gb ram som agerar Plex server och mycket annat utan att ens svettas.

Så något mer i den här stilen borde räcka? Jag tog ett lite dyrare moderkort då den hade 6 SATA så lite fler diskar finns plats. Sate PCI expansionskort verkar så dyra 1400:- men det hade också varit ett alternativ.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/AUkKAU8z4SKmDt5Ku60kmojn8Eo/v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Så något mer i den här stilen borde räcka? Jag tog ett lite dyrare moderkort då den hade 6 SATA så lite fler diskar finns plats. Sate PCI expansionskort verkar så dyra 1400:- men det hade också varit ett alternativ.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/AUkKAU8z4SKmDt5Ku60kmojn8Eo/v2https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/AUkKAU8z4SKmDt5Ku60kmojn8Eo/v2

Ser ut som ett perfekt paket tycker jag! Bra att du valde ett moderkort som har tillräckligt många SATA-platser. Så fort man börjar installera PCIE-kort så minskar chanserna för att låga C-states kan aktiveras, vilket i sin tur skulle betyda att servern skulle dra lite mer ström vid idle.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa en intel gen 8 eller senare begagnad, dock inte versioner som slutar på F som saknar iGPU.
Genom att köpa allt begagnat kan du lägga mer pengar på hårddiskar, eller elräkning

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Jag skulle köpa en intel gen 8 eller senare begagnad, dock inte versioner som slutar på F som saknar iGPU.
Genom att köpa allt begagnat kan du lägga mer pengar på hårddiskar, eller elräkning

Detta håller jag med om. Lyckades få min i3-10100 begagnad för 550kr och 16gb ddr4 ram för 330kr. Var dock väldigt svårt och/eller dyrt att få tag i ett begagnat moderkort så där köpte jag nytt.

Permalänk

Transcoding med iGPU kräver Plex pass, bara så du har koll på det! Ett alternativ till pcie-kort är också m2-> SATA adapters, det funkar bra för mig nu (dock efter många om och men)

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falukorvig:

Transcoding med iGPU kräver Plex pass, bara så du har koll på det! Ett alternativ till pcie-kort är också m2-> SATA adapters, det funkar bra för mig nu (dock efter många om och men)

Tack för varning! Har faktiskt lifetime plexpass för Plex så den biffen är klar. Kortet du länkade verkade vara bra mycket billigare än runt 1300 som jag hittat. Ska kolla på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Har en 10 år gammal intel(i5-4690k), 4gb minne som jag körde på först. Plexen funkade nog ok (nvidia kort). Dock så dog den helt när Nextcloud skulle köras.

Ska man hoppa ner ett steg eller två?

Hur märkte du att den dog när nextcloud skulle köras?
vad använde du nextcloud till?

körde owncloud på min gamla i3-2100 för några år sen nämnligen, rullade på fint, hmm.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Hur märkte du att den dog när nextcloud skulle köras?
vad använde du nextcloud till?

körde owncloud på min gamla i3-2100 för några år sen nämnligen, rullade på fint, hmm.

Det tog mer än evigheter att kopiera över saker och CPU loaded blev full. Och då körde jag i princip inget annat än Nextcloud docker.