SweClockers drop!

Kan inte uppdatera bios p.g.a. för ny cpu

Permalänk

Kan inte uppdatera bios p.g.a. för ny cpu

Hej,

Mitt gamla moderkort slutade fungera men lyckades köpa ett begagnat gigabyte Z170 till min 7700k men nu så behöver jag uppdatera bios för att få de att fungera. Dock så lyckas jag inte komma så långt då datorn inte vill boota alls med 7700k.

Någon som har tips på hur jag ska lyckas uppdatera bios utan en 6000 serie cpu?

Exakt hårdvara:
Moderkort: Gigabyte Z170X-Gaming 3
CPU: Intel i7 7700K

Visa signatur

Intel Core i7-7700K | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair Dominator Platinum 32GB 3600MHz | MSI Z270 Xpower Gaming Titanium | 2x Samsung 960 Pro 512 GB (Raid 0) | Samsung 850 EVO 1 TB | 6 TB HDD | EVGA SuperNOVA 1200 P2 | Case Labs STH10 | Acer X34A Predator | LG 40UF675V |

Permalänk
Medlem

Det moderkortet har inte stöd för BIOS Flashback, så det enkla svaret är tyvärr att det inte går utan en kompatibel processor.

Datorbutiker som t.ex. Webhallen brukar kunna hjälpa till att uppdatera BIOS mot en mindre avgift, så det kan eventuellt vara ett alternativ om du inte hittar någon annan lösning.

Permalänk
Medlem

Om du har tur så har moderkortet en inbyggd flashfunktion så man kan flasha bioset med endast ett usb-minne med nya bioset och en knapp på moderkortet för att starta processen, annars måste du skaffa en processor så du kan starta datorn och flasha bioset på det viset.