YH: 'Software Developer Electrical and Autonomous Vehicles' i Trollhättan, någon som hört något?

Permalänk
Medlem

YH: 'Software Developer Electrical and Autonomous Vehicles' i Trollhättan, någon som hört något?

Jag är själv väldigt skeptisk till YH-utbildningar generellt då jag hört en del halvkasst från folk som gått dem. Att de inte på något sätt kan jämföra sig med en riktig kandidat inom ämnet är jag helt med på. Men kan de måhända göra något för en?

Jag har hittat en utbildning som på pappret passar mig väldigt bra i flera avseenden.
https://ya.se/yrkeshogskola/software-developer-electrical-aut...

Finns det någon som hört något om den? Den är bara ett år så förväntar mig inget mirakel, men samtidigt vill man inte att det efteråt ska bli Ja nice nu vet du lite grann, men du är ändå inte anställningsbar. Då är det time wasted.

Min bakgrund är att jag kan grundläggande och lite mer inom java, python, PostgreSQL och datorvetenskap generellt. Har kodat en del program i storlek smått (mellan 500-2500 rader kod / program).

Permalänk
Inaktiv

Där jag gjorde LIA har de tidigare nekat flera som läst "riktiga" utbildningar på universitet osv, de har gjort alldeles för dåliga arbetsprov och inte haft någon erfarenhet från just LIA. Däremot har de anställt flera som "bara" gått YH. Teoretisk kunskap i all ära men klarar man inte att sätta ihop en enklare fullstack-app så blir det väl tufft.

Permalänk
Medlem

Har du testat embedded programmering och funnit det kul?

Du blir ju lite nischad så krävs ju att du gillar den typen av programmering. Annars hade jag kikat på något annat (inom systemutveckling då).

I övrigt skulle jag inte säga att längden på 1 år är några problem. Universitetet är istället onödigt brett där man får massvis med utfyllnadskurser som inte gett mig något värde alls i det faktiska arbetslivet. Vet flertalet utvecklare som läst 3-månader bootcamp och idag är väldigt kompetenta utvecklare.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080