Permalänk
Medlem

Missljud från nybygge

Hej,

Jag har precis byggt min nya dator och har märkt att det kommer ett konstigt ljud titt som tätt. Framförallt när jag går in på ett mer tyngre spel. Har försökt lokalisera ljudet men lyckas inte hitta vart det kommer ifrån så jag tänkte kolla ifall någon här känner igen ljudet. Det låter nästan som när det blåser ute och man hör vinden slå mot fönstret (kan vara en dålig referens men vet inte hur jag ska beskriva det). Bifogar några videos jag filmat inuti datorn när den börjar låta lite. Ljudet blir klarare när fönstret är stängt på datorn men då hörs de inte lika bra på videon.

https://youtu.be/sb0kVYepheA

Uppskattar alla svar!

Hälsningar
Kim

Visa signatur

Cpu: Intel i5-13600k
MB: Asus rog Strix 690F gaming
Gpu: Asus rtx 3070ti tuf
Ram: Corsair 32gb 5600Mhz cl36 ddr5
Chassi: Phanteks enthoo evolv x

Permalänk
Medlem

Det låter som en fläkt brukar låta, troligen är det fläkten på grafikkortet som ökar hastigheten när det blir varmare under belastning.
Det skulle kanske kunna vara pumpen, men fläktarna går ju att testa genom att stoppa dem en i taget med ett finger eller motsvarande, men försiktigt så att du inte skadar fingret eller fläktbladen.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det låter som en fläkt brukar låta, troligen är det fläkten på grafikkortet som ökar hastigheten när det blir varmare under belastning.
Det skulle kanske kunna vara pumpen, men fläktarna går ju att testa genom att stoppa dem en i taget med ett finger eller motsvarande, men försiktigt så att du inte skadar fingret eller fläktbladen.

Grafikkortet är det inte, jag hade satt in mitt gamla grafikkort från början eftersom det jag beställt var försenat och ljudet fanns där redan då. Men du förstår vilket ljud jag syftar på? Har aldrig hört detta ljud förut och har försökt som du säger stoppa fläktarna för hand men det har inte hjälpt till att lokalisera ljudet..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fläkten på nätagget som går igång och väsnas?
Skulle förklara varför du hör det tydligare när sidopanelen är stängd.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Fläkten på nätagget som går igång och väsnas?
Skulle förklara varför du hör det tydligare när sidopanelen är stängd.

Inget är väl omöjligt egentligen men jag menade mer att det hörs tydligare då eftersom då hör man inte det ”vanliga” ljudet från alla fläktar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan det vara något fläktfilter som sitter lite snedmonterat, vibrerar och viner?

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Kan det vara något fläktfilter som sitter lite snedmonterat, vibrerar och viner?

Nej, har provat plockat bort dom men det hade ingen effekt..

Visa signatur