Unallocated drive

Permalänk
Medlem

Unallocated drive

Hejsan!
De senaste dagarna har jag haft extrema problem med min burk, som resulterade i inte mindre än två ominstallationer av Win2000pro igår.

Mitt problem är att en av mina tre hårddiskar (en Seagate 120gb) inte hittas av Windows längre (men den finns i bios).. Tidigare har jag kört den via en S-ata adapter, men jag tröttnade på den för den sinkar ner uppstarten av Win med 10sekunder varje gång. Så jag valde att den skulle sitta som slave till min brännare (självklart hade jag jumpern på rätt ställe), men den hittas ej.. I Partitition magic står det att disk3 är ”114470,9mb unallocated”... Jippie. Jag VÄGRAR formatera den, inte en chans att jag raderar den där frivilligt! Jag har en stor del av min musiksamling på den disken och en hel del personliga saker som jag omöjligt kna få tillbaka om jag raderar den.. Musiken är lugnt, kan säkert fixa det mesta igen men jag vill inte helst... Har så klart även testat den som master utan gehör.

Någon som vet vad jag kan/bör göra?

mvh Hannes

Visa signatur

Xp1700 JIUHB @ 2.32Ghz Vcore 1.65 | 256mb Twinmos pc3200 | Abit NF7-S 2.0 | Geforce3 128mb 220/490 | 340gb totalt | Luftkylning | Chiefteclåda | Hercules-ljudkort. Så var det me det..

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att Windows vägrar starta om/när jag sätter in den i s-ata adaptern igen(hm?), och det är ju jättetrevligt.

Är den trasig? Hur sjutton gick den då sönder.. har ju inte rört filsystemet eller ändrat ett smack med själva disken

Visa signatur

Xp1700 JIUHB @ 2.32Ghz Vcore 1.65 | 256mb Twinmos pc3200 | Abit NF7-S 2.0 | Geforce3 128mb 220/490 | 340gb totalt | Luftkylning | Chiefteclåda | Hercules-ljudkort. Så var det me det..

Permalänk
Medlem

ryck ur dom felande diskarna och sätt dom i en anna dator och se om dom hittas där

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag sitter i samma sits som du. Måste fixa en kompis dator som beter sig likadant.

Det fanns en tråd ganska nyligen om ett program som kan tänkas kunna fungera, http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=16677...

Ska testa det så fort jag får nya datorn. Med lite (mycket) tur så kan jag rädda nästan en halv TB data åt honom då. Surt om det inte går.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Mr_lazy: funkar ej i nån annan burk heller.

Oskar: schysst, tack för tipset! Började just scanna, kommer ta drygt nio timmar från nu. Men jag är positiv, det står hittills 55st "file @ sector blablabla" och det måste ju vara positivt antar jag.

Ska nog ta och bakuppa "allt" av intresse efter denna pers... aja, får hoppas på det bästa.

Visa signatur