Permalänk
Medlem

ATX 24-pin - klickar inte i

Var tvungen att koppla ur ATX-kontakten för att göra lite kabeldragning. När jag hyfsat nyligen installerade den i moderkortet klickade dem i förvånansvärt enkelt. Brukar ju annars vara jobbigt.

Att få loss den blev dock en annan sak, och att få dit den ordentligt var omöjligt.

Nätdelen är ett Corsair HX850i med snart 10 år på nacken, och kabeln har hängt med genom några byggen. Tänkte att jag vill inte chansa, så det fick bli ett nytt nätaggregat.

Hade hellre väntat på nästa generation nätdelar, men statusen på nya kablar var dyrt och inte i lager (i butik).

Blev iaf ett HX1000i istället.

Gissa vad. Exakt samma problem. Förutom att nu går inte kontakten hela vägen i på nätsidan heller.

Såhär ser nätsidan ut:

Jag har tryckt med all kraft som går att frammana. Kontakten går inte längre än så.

På moderkortet ser det ut såhär. Notera hur haken sitter.

Är det här adekvat kontakt eller kan det skapa problem, alternativt påverka prestandan?

Vidare undrar jag varför Corsair gör kablar stela som plankor, med kontakter som inte funkar. Det är kanske inget någon här kan svara på, men jag slänger ut frågan ändå.

Permalänk
Medlem

HX modellen är ju tyvärr inte deras kvalitetsmärke, möjligen elektriskt när elsäkerhetsverket godkänner. Men deras kablar är piss, AX-serien är bättre när det gäller kablar. Sedan är det även beroende av moderkortet och chassit såklart små fel på moderkort kan göra kablar förstora eller att dom går i kontakter stora som båtar.

Jag tycker deras AX-modeller är bättre, andra något annat.
Sedan avgör ju chassit hur väl råttboet kan hanteras. "För små" chassin är också en aspekt.

Med ditt inlägg låter det som du monterar om datorn (eller i alla fall nätagget) rätt ofta.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Så länge kontakten är helt i ska det nog inte vara någon fara.

Permalänk
Medlem

Du kan nog fila lite på kontakten om du vill, det är inte alltid kontakter passar i perfekt men det är oftast inget att oroa sig för. Det viktigaste är att kontakten verkligen är hård tryckt ner i botten. Och att den verkligen sitter om den ska. Efter det kommer inget att hända, däremot måste man tänka på vad man gör om man pillar i en datorn. Även kontakter som sitter fast kan lossna som molex till 5.25 enheter vilket inte är lika vanliga numera.

Majoriteten av datorlådor utsätts inte för vibrationer och annat som påverkar kontakterna, sitter dom väl på plats och man har kollat ordentligt att dom verkligen sitter så ska det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

HX modellen är ju tyvärr inte deras kvalitetsmärke, möjligen elektriskt när elsäkerhetsverket godkänner. Men deras kablar är piss, AX-serien är bättre när det gäller kablar. Sedan är det även beroende av moderkortet och chassit såklart små fel på moderkort kan göra kablar förstora eller att dom går i kontakter stora som båtar.

Jag tycker deras AX-modeller är bättre, andra något annat.
Sedan avgör ju chassit hur väl råttboet kan hanteras. "För små" chassin är också en aspekt.

Med ditt inlägg låter det som du monterar om datorn (eller i alla fall nätagget) rätt ofta.

HXi är deras övre mid-range, precis under AX som är deras flaggskeppsmodeller. Det är ju inte direkt ett budgetnätagg. Man tycker ju de kunde kostat på sig lite bättre kablar.

Jag monterar inte om saker särskilt ofta. Däremot är det mindre kul när jag väl gör det, och behöva bråka med dåliga kontakter och världens stelaste kablar.

Nu har det förvisso funkat bra hittills, men efter senaste tidens kontroverser kring kablar kan man ju konstatera att det finns förbättringspotential.

Permalänk
Medlem

Sålänge kontakten är i botten så är det ingen fara. Haken är bara till för att förhindra att kontakten backar ut.

Jag har själv två 8-pin till grafikkortet där haken inte låser men jag har löst det genom att dra kablaget på sådant sätt att de inte kan backa ut.

Edit: Ska tillägga att om kontakten mer eller mindre kan "trilla ur" för att friktonen mellan kontaktdonen är så låg så är haken mycket viktigare.

Permalänk
Medlem

Ska säga att det var väldigt svårt att få in 24-pins i mitt AX1600i när jag byggde sist, Datorn startade inte så jag felsökte och märkte att 24-pin hade åkt ur en bit.