Permalänk
Medlem

Bästa TV-operativsystemet?

Funderar på en ny TV och idag känner jag att operativsystemet och gränssnittet är ganska avgörande för vilken TV jag väljer. Jag vill inte ha en smart-TV som blir dum inom några år.

De flesta verkar ha ganska brett utbud för appar så det behöver ni inte nämna om det inte är något som sticker ut, snarare är jag intresserad av responsivitet och livslängd. Specificerar tillverkare ett antal år av support/uppdateringar för TV-apparater?

Jag förstår att det också beror på vilken processor som sitter i men vill ändå höra av er som inte har den bästa

Jag börjar med mina egna erharenheter
Samsung Tizen: Bra men en del reklam, jobbigt inmatningssystem pga avsaknad av tangentbord/pekare, bra stöd för HDMI-CEC och HDMI-ARC
Android TV (Philips): Appar kraschar ibland, ljudet buggar ibland med HDMI-ARC, känns lite föråldrat, mycket inställningsmöjligheter, alltid Chromecast-stöd
LG webOS: Bra med pekare för navigering och inmatning, användarvänligt

Samtliga TV-apparater har varit mellanklassmodeller från år 2019-2021 men har inte testat LG lika mycket

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Tillverkare av TV-apparater är inte intresserade av att uppdatera sina äldre modeller med nya funktioner. I bästa fall får du buggfixar som uppdateringar, vilka ibland även skapar fler buggar.

Det man bör göra är att köpa en produkt som t.ex. Nvidia Shield, Chromecast med Google TV (inte gamla Chromecast) eller Apple TV beroende på vilket ekosystem man föredrar.

Räkna dessutom med att operativsystemet i TVn blir segt inom enstaka år och ofta fyllt med reklam gällande nya modeller av TV-apparater, ljudsystem m.m. just för att tillverkarna gärna ser dig köpa ny TV så snart som möjligt. Reklam finns på ett eller annat sätt i alla ekosystem i olika grad, men tillverkarnas egna är alltid värst.

Man bör köpa en TV baserat på kvalitet och funktion, men operativsystemet bör inte spela någon roll överhuvudtaget och man gör oftast bäst i att låta bli att använda det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tillverkare av TV-apparater är inte intresserade av att uppdatera sina äldre modeller med nya funktioner. I bästa fall får du buggfixar som uppdateringar, vilka ibland även skapar fler buggar.

Det man bör göra är att köpa en produkt som t.ex. Nvidia Shield, Chromecast med Google TV (inte gamla Chromecast) eller Apple TV beroende på vilket ekosystem man föredrar.

Räkna dessutom med att operativsystemet i TVn blir segt inom enstaka år och ofta fyllt med reklam gällande nya modeller av TV-apparater, ljudsystem m.m. just för att tillverkarna gärna ser dig köpa ny TV så snart som möjligt. Reklam finns på ett eller annat sätt i alla ekosystem i olika grad, men tillverkarnas egna är alltid värst.

Man bör köpa en TV baserat på kvalitet och funktion, men operativsystemet bör inte spela någon roll överhuvudtaget och man gör oftast bäst i att låta bli att använda det.

Jag befarade att det var så och jag förstår ditt resonemang men det känns verkligen överflödigt att köpa en separat box om man redan har en smart-TV. Det i sig kan dessutom innebära buggar mellan gränssnitten så jag är inte säker på att det alltid är bättre, men såklart en lösning för när TV:n blir äldre.

Jag uppdaterade frågeställningen då det också handlar om att många funktioner och inställningar är invävda och beroende av operativsystemet för att fungera, så ett bra OS är absolut nödvändigt. Mjukvaran påverkar inte bara användarupplevelsen utan även funktionen och beroendet av OS ökar hela tiden trots att många funktioner borde gå att styras på annat sätt.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Jag befarade att det var så och jag förstår ditt resonemang men det känns verkligen överflödigt att köpa en separat box om man redan har en smart-TV. Det i sig kan dessutom innebära buggar mellan gränssnitten så jag är inte säker på att det alltid är bättre, men såklart en lösning för när TV:n blir äldre.

Jag uppdaterade frågeställningen då det också handlar om att många funktioner och inställningar är invävda och beroende av operativsystemet för att fungera, så ett bra OS är absolut nödvändigt. Mjukvaran påverkar inte bara användarupplevelsen utan även funktionen och beroendet av OS ökar hela tiden trots att många funktioner borde gå att styras på annat sätt.

När det inbyggda operativsystemet är dåligt och hårdvaran är kass så tycker jag inte att det är överflödigt.

TV-apparater har inbyggda högtalare men om man vill ha en bättre upplevelse så köper man bättre högtalare. På samma sätt så har TV-apparater ett operativsystem med stöd för appar, men vill man ha en bättre upplevelse så köper man en bättre mediaspelare.

TVns gränssnitt för att ändra bildinställningar bryr jag mig inte ett dugg om. Det använder jag en gång per källa för att ställa in rätt inställningar och sedan (förhoppningsvis) aldrig igen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Varför kopplar du inte TV:n till datorn? Du har ju ett RTX 3080 så du kan köra 4K i 120 Hz.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FZL:

Jag befarade att det var så och jag förstår ditt resonemang men det känns verkligen överflödigt att köpa en separat box om man redan har en smart-TV. Det i sig kan dessutom innebära buggar mellan gränssnitten så jag är inte säker på att det alltid är bättre, men såklart en lösning för när TV:n blir äldre.

Jo så ser jag det också. Tevens inbyggda grejer, om man väljer rätt förstås, håller några år, sen får man kolla på Chromecast eller liknande. Min Samsung från 2018 har fortfarande bra appstöd men vissa appar börjar bli lite sega. Jag vet inte om det beror på att de har uppdaterat apparna så att de är mer krävande och därmed funkar bättre på nyare Samsung TV eller om de helt enkelt är kassa. Det handlar om HBO Max och Prime Video och i alla fall Prime funkar ju rätt kasst även i webbläsaren så jag tänker mig att de kanske bara är dåliga. Netflix, Disney+ och så funkar väldigt bra fortfarande i alla fall. SVT är väl sådär, appen kraschar emellanåt och ibland vill den inte spela upp videor, eller en video kan bli helt korrupt och helt enkelt inte funka alls bara för att man spolar lite eller så, och det hjälper inte att sätta igång något annat och sen gå tillbaka, däremot att byta till "barnprofilen".

Citat:

Jag uppdaterade frågeställningen då det också handlar om att många funktioner och inställningar är invävda och beroende av operativsystemet för att fungera, så ett bra OS är absolut nödvändigt. Mjukvaran påverkar inte bara användarupplevelsen utan även funktionen och beroendet av OS ökar hela tiden trots att många funktioner borde gå att styras på annat sätt.

Till huvudfrågan så har de olika systemen olika för och nackdelar förstås. Tizen tycker jag funkar rätt bra, i min årgång, men det verkar ha blivit aningen sämre i gränssnittet på nyare årgångar. Android TV skiljer ju sig rätt mycket åt både beroende på "årgång" men också på vad tillverkaren har ändrat. Så en dyr Sony OLED kan funka väldigt bra medan en billigare Philips som också kör Android kanske fungerar sämre, på grund av att det är en äldre version eller för att Philips har lagt in en massa specialgrejer (som exempel, jag vet inte om det gäller just dem), men också sannolikt för att en dyrare eller nyare TV förstås har lite mer prestanda. WebOS gillade jag skarpt men har inte koll på det på senare tid.

En aspekt är fjärrkontrollen också förstås. Samsung har rätt trevliga kontroller, speciellt till de dyrare modellerna. Inte en massa onödiga sifferknappar eller så utan mestadels fokus på de viktiga bitarna, förutom förstås "reklamknapparna" till olika streamingtjänster man inte kan byta. De andra kontrollerna är ofta mer traditionella stora svarta plastgrejer med massa knappar.

Textinmatning är segt på alla tror jag. Många appar kringgår ju det nu med typ en QR-kod eller liknande så är det bara att logga in med telefonen. Röststyrning hade väl kunnat vara något i teorin men i praktiken funkar det ju inte så bra för lösenord och användarnamn som ju är vad man behöver mata in oftast.