Nivå på grafikkort i ny laptop?

Permalänk
Medlem

Nivå på grafikkort i ny laptop?

Hej!

Jag sitter f.n. med en stationär datorer som jag tycker tar lite för stor plats. Den är några år gammal, med en i5-6500, 16 GB RAM och ett GTX 1060. Var behöver jag lägga mig prismässigt för att få en -åtminstone- lika bra laptop med skärm på 13-14 tum?
Duger det med Intel Iris eller behöver jag lägga till pengar för att få ett GeForce-kort i datorn?

Tanken är att den sa användas som allt-i-allo (spel-/kontors-/familjedator), har då funderat på om det är värt att ha en som går att "konvertera" till surfplatta, söker input på om detta är ok eller helt värdelöst? 😅

Permalänk
Skrivet av Ludovico:

Hej!

Jag sitter f.n. med en stationär datorer som jag tycker tar lite för stor plats. Den är några år gammal, med en i5-6500, 16 GB RAM och ett GTX 1060. Var behöver jag lägga mig prismässigt för att få en -åtminstone- lika bra laptop med skärm på 13-14 tum?
Duger det med Intel Iris eller behöver jag lägga till pengar för att få ett GeForce-kort i datorn?

Tanken är att den sa användas som allt-i-allo (spel-/kontors-/familjedator), har då funderat på om det är värt att ha en som går att "konvertera" till surfplatta, söker input på om detta är ok eller helt värdelöst? 😅

Kollade lite snabbt på gpu benchmark (om du ska ha likvärdig prestanda i spel) så hamnade ett 3050ti i nivå med 1060.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-3050-Ti-Lapt...

Sen varierar det såklart från spel till spel då vissa förlitar sig mer på cpu och andra (de flesta) på gpu.

Här är bärbara med 3050/3060 grafikkort och 15.6" skärm...så runt 10.000 och uppåt.
https://www.prisjakt.nu/c/laptops-barbara-datorer?106039=1060...

Här har du även ett klipp som visar jämförelse i olika spel:

Möjligen att jag är helt ute och cyklar...i så fall får någon rätta mig.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650I Aorus Ultra | Kingston Fury Beast DDR5 6000MHz 2x16GB | PowerColor Radeon RX 7900 XTX 24GB Hellhound | Cooler Master NR200P MAX | Kingston KC3000 2TB NVMe | Samsung EVO 850 1TB | Samsung 870 QVO 4TB | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludovico:

Duger det med Intel Iris eller behöver jag lägga till pengar för att få ett GeForce-kort i datorn?

Intels integrerade gpu:er duger inte till mycket när det gäller spel om man inte vill köra spelen med absolut lägsta grafikdetaljer och lägre upplösning. Beror såklart på vilka spel man ska spela, men räkna inte med att kunna spela nyare och grafiktunga spel iaf.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Integrerat räcker inte. Satsa på ett 3060 om du ändå köper ny bärbar.