Läsa hårddisk i dockningsstation

Permalänk
Medlem

Läsa hårddisk i dockningsstation

Jag har räddat en hårddisk från en kraschad laptop. Jag har placerat hårddisken i en dockningsstation och sedan anslutit denna till en ny laptop. Jag kan se den gamla hårddisken på den nya laptopen men när jag klickar för att komma åt filerna så står datorn bara och tuggar.

Kan jag göra något för att kunna läsa filerna på den gamla hårddisken?

Hårddisk: SSD 256 GB, SK hynix
Dockningsstation: 2.5"/3.5" SATA HDD/SDD Deltaco

Permalänk
Medlem

Testa att kontrollera disken med "chkdsk-funktionen" i Windows.
Här kan du läsa om hur man använder det på två olika sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Testa att kontrollera disken med "chkdsk-funktionen" i Windows.
Här kan du läsa om hur man använder det på två olika sätt.

Inte innan man har gjort en diskimage på disken, MS chkdsk kan vara den programmet som gör disken helt oräddningsbar efteråt - den är rysk roulette med 3 patroner av 6 kamrar fyllda...

---

Deltaco diskdocka typ denna https://www.webhallen.com/se/product/182550-Deltaco-Docknings...
är jättetrubblig om den körs via UAS (Unix attached SCSI) pga. en väldigt buggig JMicron chip av en viss serie som bara orkade implementera delar av UAS. - tillräckligt för att OS skall känna igen att den är UAS-kompatibel med fungerar dåligt om man försöker använda den...

Nu vet jag inte om windows använde UAS men om det gör det så bör man försöka få det hela att gå tillbaka till klassisk USB blocktransfer-mode - det måste man göra i Linux om dockan skall fungera hyfsat utan ideliga frysningar och konstanta USB-bus-reset mm. - B-sloten går något bättre än A-slot om man ändå försöker med UAS.

---

Det normala gången är att man först gör en diskimage som läggs på annan disk innan man gör något annat. Det fins clonezilla, macrium reflect mm. under windows - det är RAW-copy som skall göras, inga smartpackningar.

Prova först på en disk som det inte gör något om man gör bort sig innan du ger dig på den skarpa disken så att du förstår hur programmen fungerar..

Om SSD är problematisk och det hänger sig när man försöker göra diskimage av den under windows och dess olika program - så kör man helst 'ddrescue' under linux med 3 filargument då den 3' filen är en loggfil i hur långt den kommit ifall man måste avbryta och kanske starta om igen med med strömavslag och påslag på SSD:n då en del SSD kan hänga sig hårt när den läser fel sektor - men det är en senare historia att förklara.

ddrescue är smart såvida att den inte försöker på samma ställe igen där det tog stopp utan hoppar vidare ett stycke och försöker ta resten och först i slutet åter försöker skanna av området som det var problematiskt med tidigare - tror det inte fins så många diskimage-program som hanterar trubbliga diskar på det sättet utan förutsätter att disken skall kunna läsas från början till slutet utan fel.

---

Om filsystemet är sönderskriven av olika orsaker så är inte Linux kanske det bästa i att försöka reparera och hämta ut data utan det fins större urval av windowsprogram (betalprogram oftast även om man kan prova dessa innan med mycket begränsat möjlighet att kopiera ut filer (småfiler och bara några stycken för att visa att programmet fungerar, typ) som kan försöka rädda ut filer ur - typ R-studio mfl. - jobba alltid på en kopia - aldrig på originalet om möjligt - vart fall se till att det finns en diskimage på orginal trubbel-disken före innan man gör något mer.