Mjukvara för dataåterställning hittar bara korrupta/defekta videofiler

Permalänk

Mjukvara för dataåterställning hittar bara korrupta/defekta videofiler

Inatt råkade jag ta bort en mapp med videofiler, vilken var så stor att den raderades direkt utan att först hamna i papperskorgen så jag hann inte ens rätta till misstaget. Då installerade jag omedelbart mjukvara för att hitta och återställa filerna. Jag provade två olika program: Stellar Data Recovery och Easus Data Recovery Wizard.

Båda program hittade alla filer, men samtliga av dem var korrupta/defekta när jag återställde dem. Då provade jag även Stellar Video Repair, men det funkade inte.

Vad beror detta på? Hur kan alla ha blivit korrupta på så kort tid och i så stor utsträckning?

Det kan inte ha gått mer än en timme från dess att jag raderade filerna tills dess att jag återställde dem.

Finns det något bättre alternativ att tillgå eller någon annan metod?

Visa signatur

STATIONÄRA: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2x8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem

Om filerna lagrades på flash-media (SSD/NVMe) så skicka windows default TRIM-kommandon till lagringen i samband med raderingen - dvs. en lista med vilka sektorer som filen låg på sänds till diskkontrollern och sedan är det upp till SSD/NVMe om det genomför radering (och sektorer efter detta läses nu ut som 0-fyllda sektorer) eller låter det vara - tex. om filerna var mycket fragmenterat och SSD/NVMe måste möbler om mycket för att frigöra en flashblock för att kunna raderas, så kanske den avstår (för att inte få höga WAF-värden) och just dom sektorernas data blir kvar.

Grundorsaken till att du tappade väldigt mycket data väldigt fort beror på att du trolige lagrade filerna på flash-media.

Den här TRIM-sändningen efter radering för större filer är också utspridd över tiden och TRIM-kommandon skickas i mindre portioner till lagringen för att användaren inte skall uppleva stutter och andra ryckigheter för att lagringen inte svarar på kommandon medans TRIM körs (gäller främst SATA-SSD, medans NVMe får inte enligt spec. blockera medans TRIM utförs)

Med andra ord om man gör samma misstag igen så skall man omedelbart bryta strömmen helt - sedan läsa ut disken till en diskimage med annan OS än windows då windows kan fortsätta att sända TRIM-kommandon för lediga diskutrymmen kort efter start.

Hade filerna lagrats på en snurrdisk så hade det mesta varit kvar - dock NTFS komplexitet kan göra att diskräddningsprogram ändå inte kan få fram filerna helt felfria igen.

TRIM-aktiviteten vid filradering går att stänga av (se hos MS själva i hur man gör det) - men ha i minnet att TRIM måste köras då och då ändå om lagringen inte skall blir väldigt långsam gentemot vad man förväntar sig när det gäller SSD/NVMe i skriv och läshastighet - det är många enterprise-SSD som sålts begagnade till fyndpris bara för att man inte förstått (eller servern inte supporterar TRIM på sina HW-RAID-kort) att långsamheten beror på att TRIM/Discard inte kört på länge.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Hade filerna lagrats på en snurrdisk så hade det mesta varit kvar - dock NTFS komplexitet kan göra att diskräddningsprogram ändå inte kan få fram filerna helt felfria igen.

Filerna låg på en mekanisk hårddisk, en extern WD MyBook 4GB. OS som jag körde återställningsmjukvaran på ligger dock på en SSD. Men inte själva filerna.

Skulle det göra skillnad om jag installerade mjukvaran direkt på den externa mekaniska disken där filerna låg?

Visa signatur

STATIONÄRA: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2x8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Filerna låg på en mekanisk hårddisk, en extern WD MyBook 4GB. OS som jag körde återställningsmjukvaran på ligger dock på en SSD. Men inte själva filerna.

Skulle det göra skillnad om jag installerade mjukvaran direkt på den externa mekaniska disken där filerna låg?

Ja, det skulle bli ännu sämre, tyvärr.

Men du ska nog prova andra program, och allra först egentligen göra en kopia av disken men det kan vara svårt när den är så stor. Jag gissar att hårddisken är av SMR-typ och om man raderar på en sådan så kan hårddisken sedan i godan ro skyffla om block/filer för att förbereda bättre inför framtida skrivningar. Och därmed "sabotera" räddningsaktioner från det nyligen frigjorda utrymmet (som dessutom kan ha markerat som "tomt" eller nollat, typ som Trim för SSD).

Ge inte upp hoppet än dock. Det kan ju tänkas att delar av filmerna trots allt kan räddas, om man provar fler olika mjukvaror på dem. De gånger jag själv försökt rädda filmer har det dock varit med blandat resultat, foton har ofta gått mycket bättre (pga filstorleken)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave