Ute efter nya datorskärmar för gaming

Permalänk

Ute efter nya datorskärmar för gaming

Köpt ny dator och känns tråkigt att köra på äldre 1080p skärmar och skulle vilja ha 1440p, dom behöver helst inte vara superdyra, gärna runt 2000-3000kr.
Har 24" idag och skulle nog vilja prova på 27".
Har ni några tips?

Permalänk

Var i samma sits och kan starkt rekommendera att köpa samma som mig. ASUS 27" TUF Gaming VG279Q1A IPS 165 Hz.

Kan lova dig att du blir supernöjd!

https://www.inet.se/produkt/2221062/asus-27-tuf-gaming-vg279q...

Permalänk
Skrivet av Datapata92:

Var i samma sits och kan starkt rekommendera att köpa samma som mig. ASUS 27" TUF Gaming VG279Q1A IPS 165 Hz.

Kan lova dig att du blir supernöjd!

https://www.inet.se/produkt/2221062/asus-27-tuf-gaming-vg279q...

Har kollat in den faktiskt, men det är dock inte en 1440p monitor, men mycket möjligt att det blir en sån

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Har kollat in den faktiskt, men det är dock inte en 1440p monitor, men mycket möjligt att det blir en sån

Personligen hade jag inte kört på 1080p på en 27". Kan fungera som renodlad spelskärm men text och webb mm blir ingen höjdare.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Personligen hade jag inte kört på 1080p på en 27". Kan fungera som renodlad spelskärm men text och webb mm blir ingen höjdare.

Nej som jag förstår det gör sig 1080p bäst på 24'' och 1440p på 27''

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Bildexpert 📺

Som alltid: 1080p eller 1440p på 24, 27 eller 32 tum är inte bättre eller sämre i sig självt. De olika kombinationerna finns där för att du ska kunna matcha mot de personliga behov, skrivbord, syn och så vidare.

Har man en 24-tummare idag i en viss upplösning och funderar hur 27 tum samma upplösning ser ut, då drar man skärmen sju (7) centimeter närmare på skrivbordet för att matcha pixlar/synfält.

Permalänk

Tror jag hittat en skärm som kommer funka (Asus VG27AQ), dock började jag fundera på om det är dumt att ha 2 st 1440p skärmar när jag bara spelar på 1. Påverkar det datorn något eller spelar det ingen roll?
Skulle det va bättre att köra en 1440p som main gaming skärm och sen köra en 1080p sidoskärm?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Som alltid: 1080p eller 1440p på 24, 27 eller 32 tum är inte bättre eller sämre i sig självt. De olika kombinationerna finns där för att du ska kunna matcha mot de personliga behov, skrivbord, syn och så vidare.

Har man en 24-tummare idag i en viss upplösning och funderar hur 27 tum samma upplösning ser ut, då drar man skärmen sju (7) centimeter närmare på skrivbordet för att matcha pixlar/synfält.

Alright, bra info där, tack
Jag skulle dock vilja uppgradera skärm nu när jag har bättre dator som klarar det och vill prova en 1440p, sen vet jag visserligen inte hur storleken på skärmen påverkar det hela, men det blir väl bara så, större skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunkyVirus:

Tror jag hittat en skärm som kommer funka (Asus VG27AQ), dock började jag fundera på om det är dumt att ha 2 st 1440p skärmar när jag bara spelar på 1. Påverkar det datorn något eller spelar det ingen roll?
Skulle det va bättre att köra en 1440p som main gaming skärm och sen köra en 1080p sidoskärm?

Om du bara spelar på en av dem åt gången, så spelar det ingen roll om den andra skärmen är 1080, 1440 eller av annan upplösning. Om där är någon skillnad så är det att man har en till skärm inkopplad, inte vilken.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag har 1 x 32 tum 1440p skärm och till höger om den som sekundär har jag 1 x 24 tum 1080p skärm och det går utmärkt.

Edit:
Om du inte har nått emot *dålig kontrast* så tror jag att Asus VG27AQär en riktigt bra skärm för priset.
Den enda svagheten den verkar ha är just att den är IPS vilket alltid har dålig kontrast jämfört med VA eller OLED.

Men det går att lösa igenom att ha ljusare på rummet där du använder skärmen.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JunkyVirus:

Alright, bra info där, tack
Jag skulle dock vilja uppgradera skärm nu när jag har bättre dator som klarar det och vill prova en 1440p, sen vet jag visserligen inte hur storleken på skärmen påverkar det hela, men det blir väl bara så, större skärm

Om du aldrig testat att köra 1440p så är den stora skillnaden inte så mycket de extra tre tummen utan att du får en tätare upplösning. Blir 78% fler pixlar i gränsnsittet där intrycket är dels att du får plats med mer information på skärmen, samtidigt som text och grafik blir mindre. Det senare vägs delvis upp mot att du har en större fysiska skärmyta.

Spel som bygger på grafik ser rejält mer skarpa ut i 1440p jämfört med 1080p. Vilket då sker till priset av lägre FPS. Så det är en fråga om vad du prioriterar för spel. För rappa och snabba spel där allt bygger på koordination kan högre frekvens vara en väg att gå istället.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Om du aldrig testat att köra 1440p så är den stora skillnaden inte så mycket de extra tre tummen utan att du får en tätare upplösning. Blir 78% fler pixlar i gränsnsittet där intrycket är dels att du får plats med mer information på skärmen, samtidigt som text och grafik blir mindre. Det senare vägs delvis upp mot att du har en större fysiska skärmyta.

Spel som bygger på grafik ser rejält mer skarpa ut i 1440p jämfört med 1080p. Vilket då sker till priset av lägre FPS. Så det är en fråga om vad du prioriterar för spel. För rappa och snabba spel där allt bygger på koordination kan högre frekvens vara en väg att gå istället.

Jag kan inte se att jag kommer spela spel som är jätte snabba i rörelser, iaf inte ofta mycket.
Får kanske prova och se vad jag tycker. Annars tycker jag inte att det är något fel på min nuvarande 24'' 1080p 144Hz skärm.
Men har köpt ny dator och min sekundära monitor som är många år gammal har inte HDMi eller DP så tänkte att jag kan byta ut den mot en nyare.

Btw så reflekterade jag inte över namnet först men du utbildade mig i kalibrering i höstas hahah

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JunkyVirus:

Jag kan inte se att jag kommer spela spel som är jätte snabba i rörelser, iaf inte ofta mycket.
Får kanske prova och se vad jag tycker. Annars tycker jag inte att det är något fel på min nuvarande 24'' 1080p 144Hz skärm.
Men har köpt ny dator och min sekundära monitor som är många år gammal har inte HDMi eller DP så tänkte att jag kan byta ut den mot en nyare.

Btw så reflekterade jag inte över namnet först men du utbildade mig i kalibrering i höstas hahah

Alright, hoppas du får användning av kunskaperna när du köper ny skärm.

Mycket är förstås en vanesak, men har man väl fått testa 1440p är det svårt att acceptera 1080p för spel som bygger på grafik och upplevelse. Och då är 1440p endast mellanölen i sammanhanget.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Alright, hoppas du får användning av kunskaperna när du köper ny skärm.

Mycket är förstås en vanesak, men har man väl fått testa 1440p är det svårt att acceptera 1080p för spel som bygger på grafik och upplevelse. Och då är 1440p endast mellanölen i sammanhanget.

Det är svårt asså, vet inte om jag vill offra så mkt fps för 1440p. Men skulle va kul att prova hur skillnaden är.