Retunerad LG C2 till Webhallen

Permalänk
Medlem

Retunerad LG C2 till Webhallen

Ja var ska man börja.

Beställde en LG C2 som jag fick hem den 20:e Januari. Denna var defekt med en massa döda pixlar.
Tog kontakt med Webhallen direkt samma dag.
Den 25:e efter att jag inte hört något från Webhallen tog jag kontakt igen och fick en retursedel skickad till mig.
Lämnad in paketet på eftermiddagen samma dag till ett ombud åt Postnord.

Än så länge är det inga större konstigheter förutom att det tog tid för Webhallen att göra nått och då endast efter att jag kontakta dem igen.

Tiden går och jag får uppdateringar i mobilen eftersom paketet förflyttar sig närmare slutdestinationen.
Men den 28e Januari (Lördag) slutar det komma uppdateringar när paketet kom till terminalen Stockholm Syd.
Så när det inte har kommit några uppdateringar den 2a Februari (Torsdag) Hör jag av mig till Postnord och frågar vad som händer.

De skulle kolla upp varför det inte hade hänt nått och återkomma. Nästa dag 3e Februari hör Postnord av sig och säger att jag måste kontakta Webhallen då de är dem som "skickar" paketet och be dem göra en anmälan.
Jag hör av mig till Webhallen och ber dem göra de Postnord sa till mig.

Inte förrän 13e Februari alltså över 1 vecka senare gör Webhallen anmälan till Postnord vilket jag tycker är brutalt dåligt.
Nu ska Postnord försöka hitta paketet vilket jag tvivlar att de kommer att göra innan Webhallen tänker göra nått.
Klarar mig då jag har kvar min gamla skärm men det har inte med saken att göra. Kunde vara så att jag var utan.

Var bara tvungen att skriva av mig då jag tycker att det är bedrövligt över hur dålig support man kan ha. Har tidigare alltid varit nöjd med Webhallen men detta gör att man inte alls är sugen att handla där mer.

//Hcz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Ja var ska man börja.

Beställde en LG C2 som jag fick hem den 20:e Januari. Denna var defekt med en massa döda pixlar.
Tog kontakt med Webhallen direkt samma dag.
Den 25:e efter att jag inte hört något från Webhallen tog jag kontakt igen och fick en retursedel skickad till mig.
Lämnad in paketet på eftermiddagen samma dag till ett ombud åt Postnord.

Än så länge är det inga större konstigheter förutom att det tog tid för Webhallen att göra nått och då endast efter att jag kontakta dem igen.

Tiden går och jag får uppdateringar i mobilen eftersom paketet förflyttar sig närmare slutdestinationen.
Men den 28e Januari (Lördag) slutar det komma uppdateringar när paketet kom till terminalen Stockholm Syd.
Så när det inte har kommit några uppdateringar den 2a Februari (Torsdag) Hör jag av mig till Postnord och frågar vad som händer.

De skulle kolla upp varför det inte hade hänt nått och återkomma. Nästa dag 3e Februari hör Postnord av sig och säger att jag måste kontakta Webhallen då de är dem som "skickar" paketet och be dem göra en anmälan.
Jag hör av mig till Webhallen och ber dem göra de Postnord sa till mig.

Inte förrän 13e Februari alltså över 1 vecka senare gör Webhallen anmälan till Postnord vilket jag tycker är brutalt dåligt.
Nu ska Postnord försöka hitta paketet vilket jag tvivlar att de kommer att göra innan Webhallen tänker göra nått.
Klarar mig då jag har kvar min gamla skärm men det har inte med saken att göra. Kunde vara så att jag var utan.

Var bara tvungen att skriva av mig då jag tycker att det är bedrövligt över hur dålig support man kan ha. Har tidigare alltid varit nöjd med Webhallen men detta gör att man inte alls är sugen att handla där mer.

//Hcz

Varför sluta handla hos webhallen när det låter som att Postnord har slarvat bort paketet?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Du kan alltid sätta betyg på butikers service och dela med dig av din erfarenhet på t.ex. Prisjakt eller Pricerunner. Eller Postnord för den delen tror det finns en Postnord tråd här på Sweclockers man kan klaga i.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Varför sluta handla hos webhallen när det låter som att Postnord har slarvat bort paketet?

Visst har Postnord klantat sig men det är inte dem som väntar över 1v att anmäla att paketet är borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Visst har Postnord klantat sig men det är inte dem som väntar över 1v att anmäla att paketet är borta.

Det kan man fråga sig...
Dock har jag inget förtroende för Postnord. Brukar hyra släp när jag ska köpa TV; litar inte på att de ska kunna leverera korrekt eller i utsatt tid..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

De har ju mest troligt tusentals varor som kommer in i retur hela tiden. Att ett paket är borta en en vecka skapar nog ingen panik hos dem. Åtminstone påverkas de inte på samma sätt som dig, som enskild kund. Men de har ju tagit tag i saken nu va?

Permalänk
Medlem

Hur vet du att Webhallen inte haft en dialog med postnord? Hur vet du att dom inte gjort en anmälan förrän den 13e?

Tycker det är mycket gnälltrådar på sweclockers på sistone där man skyller på butiker när det verkar vara speditörer som gjort fel.
Själv har jag inte handlat från webhallen på flera år men skulle inte tveka om dom hade något jag behövde till rätt pris.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört tv till webhallen även om det var typ 30 mil, PostNord är PostNord. Rysk roulette...

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Hur vet du att Webhallen inte haft en dialog med postnord? Hur vet du att dom inte gjort en anmälan förrän den 13e?

Tycker det är mycket gnälltrådar på sweclockers på sistone där man skyller på butiker när det verkar vara speditörer som gjort fel.
Själv har jag inte handlat från webhallen på flera år men skulle inte tveka om dom hade något jag behövde till rätt pris.

Hur jag vet att de inte har gjort en anmälan. För jag ringde in i dag och frågade vad de håller på med. Då fick jag till svar att det "bara" har gått 2 dagar sedan de anmälde att paketet var borta.

Permalänk
Medlem

Med all respekt, men jag tycker att en vecka ändå är helt ok för de att reklamera detta hos postnord, speciellt om man har stort antal returer/reklamationer för sådant stort företag som Webhallen? Sedan vet jag inte om det är av slump, men alla gånger jag skrivit till webhallen så har det alltid varit en Mr M som svarat, och skulle det vara så att det är en person som sitter och sköter om dessa ärenden, så tycker jag verkligen att en vecka ändå är skälig tid.

Permalänk
Medlem

Du kan inte reklamera en försändelse efter hur kort tid som helst hos PostNord heller då den faktiskt kan dyka upp.

Normalt brukar det vara 5dagar har jag för mig Posten sa till mig när ett paket försvann.. men det dök upp på 4e dagen och levererades sedan utan bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Tycker det är mycket gnälltrådar på sweclockers på sistone där man skyller på butiker när det verkar vara speditörer som gjort fel.

Säljaren är ansvarig (mot konsument) även för de som denne i sin tur anlitar, såsom en speditör. De som "skyller på" butikerna har alltså allt som oftast valt helt rätt part att hålla ansvarig.

Däremot håller jag med om det ibland blir lite väl gnälligt. Det måste vara ett jobbigt liv för dem som uppfattar varenda liten miss som uppstår som en personlig kränkning (avser inte att peka ut någon i denna tråd, skriver ytterst generellt här).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

skulle det vara så att det är en person som sitter och sköter om dessa ärenden, så tycker jag verkligen att en vecka ändå är skälig tid.

Fast det är ju inte kundens bekymmer om de vill spara pengar på personalkostnad. Ärendet måste ju skötas ändå.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Du verkar vara en gnällspik.

Det har snart gått fyra veckor sedan TS kontaktade återförsäljaren för att reklamera TVn, och någon lösning på ärendet finns ännu inte i sikte. Det är uselt hanterat av Webhallen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det har snart gått fyra veckor sedan TS kontaktade återförsäljaren för att reklamera TVn, och någon lösning på ärendet finns ännu inte i sikte. Det är uselt hanterat av Webhallen.

Tittar vi på tidslinjen och angivna datum så ser man ju följande: 20 januari = fredag. Inte särskilt förvånande om fraktsedel som skickas måndag når mottagare två dagar senare (25 januari).

Paketet lämnas in eftermiddag och går väl normalt sett inte den dagen utan morgon dagen därpå. Så från 26 januari till 28 januari är paketet på rull (loggar uppdateras osv).

Sen kommer ju samma sak igen (3 februari är en fredag, oklart tidpunkter för "anmälan" osv). Att det kommer göras måndag den 6 februari är inte helt osannolikt.

Det är ju den som köpt returfrakten som har avtalsförhållandet med speditören.

Sen kan vi ju diskutera olika speditörers uppdatering och liknande hur länge som helst. Men skulle nog försökt få en RMA snarast möjligt och med passusen att den som levererar hem den nya också tar med returen på samma pall tillbaka... Så gjorde jag med en TV som kom DOA för en 12 år sen.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Uppdatering...

Har varit i kontakt med Webhallen flera gånger via Chatten och telefon. Fortfarande inget nytt.
Starta en chatt idag igen och fick till svar att jag skulle maila in ett ärende. Lustigt då jag redan har skapat ett för snart 2 månader sedan.
Så kort å gott. Webhallen har inte gjort nått på 1månad även fast man har varit i kontakt med dem och frågat vad som händer.

Får se om det händer nått nu när man har mailat in igen.

*bort*

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar reklamerade en TV för några år sedan. Dock via Netonnet. Den försvann också i returfrakten med Postnord. Det tog också flera veckor innan det var löst då Netonnet skulle vänta in Postnords utredning om vart TV:n hade hamnat, till slut så skickade de ut en ny TV.

Då det är återförsäljaren som har ett avtal med leverantören tycker jag att det är konstigt att man som slutkund ska bli drabbad och ligga ute med pengar under tiden två stora företag tvistar med varandra. Varför inte bara skicka ut en ny direkt efter Postnords leveranstid (inkl. några dagars "felmarginal") och sen ta tvisten mot dom?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Skickade tillbaka en 75" tv till Dustin för några år sedan, den "tappade" Postnord också bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Uppdatering...

Se till att du har hela ärendehistoriken tydlig och överväg en anmälan till ARN. Även om det tar flera månader till ett beslut brukar det kunna rassla till i samma veva som ARN inhämtar företagets svar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Se till att du har hela ärendehistoriken tydlig och överväg en anmälan till ARN. Även om det tar flera månader till ett beslut brukar det kunna rassla till i samma veva som ARN inhämtar företagets svar.

Sa idag att jag nog skulle ta kontakt med ARN för att detta har tagit galet länge.

Permalänk
Medlem

Deras kundtjänst har inte direkt någon koll. Kontaktade dem och kollade hur de gått med mitt ärende efter 4 veckor, fick till svars att de inte ens påbörjat felsöka och när man började ifrågasätta och lite följdfrågor kunde personen helt plötsligt se att de skickade varan i retur 1 dag tidigare.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Uppdatering...

Har varit i kontakt med Webhallen flera gånger via Chatten och telefon. Fortfarande inget nytt.
Starta en chatt idag igen och fick till svar att jag skulle maila in ett ärende. Lustigt då jag redan har skapat ett för snart 2 månader sedan.
Så kort å gott. Webhallen har inte gjort nått på 1månad även fast man har varit i kontakt med dem och frågat vad som händer.

Får se om det händer nått nu när man har mailat in igen.

Så, vad säger de när du hänvisar till ditt RMA-ärende och att de bör ha ett reklamationsärende hos Postnord för returfrakten av denna produkt?

Att skapa flera parallella ärenden hos någon kundtjänst eller servicecenter och tänka att det går snabbare är dock sällan ett vinnande koncept.

Skrivet av JoL_:

Mina föräldrar reklamerade en TV för några år sedan. Dock via Netonnet. Den försvann också i returfrakten med Postnord. Det tog också flera veckor innan det var löst då Netonnet skulle vänta in Postnords utredning om vart TV:n hade hamnat, till slut så skickade de ut en ny TV.

Då det är återförsäljaren som har ett avtal med leverantören tycker jag att det är konstigt att man som slutkund ska bli drabbad och ligga ute med pengar under tiden två stora företag tvistar med varandra. Varför inte bara skicka ut en ny direkt efter Postnords leveranstid (inkl. några dagars "felmarginal") och sen ta tvisten mot dom?

Returnerade en TV som var trasig vid leverans (detta är över 10 år sedan). Den kom på pall, trasig panel utan transportskador på kartong. Skickades tillbaka med postnord på pall, ny TV skickades utan knussel direkt av leverantören och de löste allt mellan dem och Postnord.

Här tycker jag det dock är lite konstigt att en TV som är trasig inte ersätts med motsvarande produkt direkt och postnord tar med den trasiga på vändande pall så att säga.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Ja det känns lite väl utdraget här, bättre kan webhallen dom är så stora dom ska inte hålla på såhär..

Permalänk
Medlem

Du förlorar inget på att skicka en ARN-anmälan, och Webhallen borde ha löst detta ärende för lång tid sedan. Sätt lite eld i rumpan på dem!

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Ja var ska man börja.

Beställde en LG C2 som jag fick hem den 20:e Januari. Denna var defekt med en massa döda pixlar.
Tog kontakt med Webhallen direkt samma dag.
Den 25:e efter att jag inte hört något från Webhallen tog jag kontakt igen och fick en retursedel skickad till mig.
Lämnad in paketet på eftermiddagen samma dag till ett ombud åt Postnord.

Än så länge är det inga större konstigheter förutom att det tog tid för Webhallen att göra nått och då endast efter att jag kontakta dem igen.

Tiden går och jag får uppdateringar i mobilen eftersom paketet förflyttar sig närmare slutdestinationen.
Men den 28e Januari (Lördag) slutar det komma uppdateringar när paketet kom till terminalen Stockholm Syd.
Så när det inte har kommit några uppdateringar den 2a Februari (Torsdag) Hör jag av mig till Postnord och frågar vad som händer.

De skulle kolla upp varför det inte hade hänt nått och återkomma. Nästa dag 3e Februari hör Postnord av sig och säger att jag måste kontakta Webhallen då de är dem som "skickar" paketet och be dem göra en anmälan.
Jag hör av mig till Webhallen och ber dem göra de Postnord sa till mig.

Inte förrän 13e Februari alltså över 1 vecka senare gör Webhallen anmälan till Postnord vilket jag tycker är brutalt dåligt.
Nu ska Postnord försöka hitta paketet vilket jag tvivlar att de kommer att göra innan Webhallen tänker göra nått.
Klarar mig då jag har kvar min gamla skärm men det har inte med saken att göra. Kunde vara så att jag var utan.

Var bara tvungen att skriva av mig då jag tycker att det är bedrövligt över hur dålig support man kan ha. Har tidigare alltid varit nöjd med Webhallen men detta gör att man inte alls är sugen att handla där mer.

//Hcz

Till 90% exakt samma har hänt mig, fast hos Komplett. Tog någon månad för dem att lösa och fatta: att det var de som betalat för frakten = de som är kund hos PostNord = de som måste reklamera PostNords klanteri och återbetala mig som kund. Skillnaden var att de skickade ett nytt paket till mig, och den TV:n fungerade perfekt. Jag fick 1500 kr i presentkort + ett SD-kort värt strax under 400 kr för allt besvär de drog mig igenom. Så jag var nöjd i slutändan.

Så det enda Webhallen varit lite dåliga på här är att återkoppla inom rimlig tid. Men om du går in och chattar med dem varje dag om ditt ärende så brukar Webhallen vara snabba jämfört med många andra enligt min erfarenhet. Kontakta Webhallen och säg att du vill häva köpet, spelar ju ingen roll om de hittar paketet eller ej då ev. skador inte kan bevisas komma från dig om det varit borta i Postnord-centraler i över en vecka - det kommer förmodligen vara ett riktigt slitet/sönderskrapat paket som hittas, om det hittas öht. Hittar dem inte första dagarna så är det nog borta.

En sak som jag har noterat är att PostNord när de skickar vanliga paket till ombud för privatpersoner är snabba och pålitliga för mig (tror jag har 200+ paket i deras app, där alla varit snabba fram vad jag minns. De gånger de fått motta/skicka stora paket på pall har de varit värdelösa (långsamma, tappar bort saker, sparkar sönder paket osv). Men jag vet inte heller om någon annan transportfirma som är bättre, alla som levererat på pall har varit dåliga för mig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du förlorar inget på att skicka en ARN-anmälan, och Webhallen borde ha löst detta ärende för lång tid sedan. Sätt lite eld i rumpan på dem!

Nja, de kommer ju vänta till något kommer skriftligt från ARN. D.v.s. de kan mycket väl vänta på att ta ställning till ärendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nja, de kommer ju vänta till något kommer skriftligt från ARN. D.v.s. de kan mycket väl vänta på att ta ställning till ärendet.

Det här gäller inte ett ärende där företaget motsätter sig konsumentens krav, det gäller ett ärende där företaget över huvud taget inte presenterat en lösning trots att ärendet pågått i närmare 6½ vecka.

Webhallen kommer inte rulla tummarna extra länge utifall att kunden kanske lämnar in en anmälan till ARN, för att först då fundera igenom hur det hela skall lösas. De vet redan vad de behöver göra, det hela handlar om att få dem också genomföra detta.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det här gäller inte ett ärende där företaget motsätter sig konsumentens krav, det gäller ett ärende där företaget över huvud taget inte presenterat en lösning trots att ärendet pågått i närmare 6½ vecka.

Webhallen kommer inte rulla tummarna extra länge utifall att kunden kanske lämnar in en anmälan till ARN, för att först då fundera igenom hur det hela skall lösas. De vet redan vad de behöver göra, det hela handlar om att få dem också genomföra detta.

Brukar ändå vara andra som hanterar ARN än som sitter och väntar på att Postnord är klara

Hur som helst Postnord är irrelevant om det handlar om omleverans eller hävning.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte ett pip från Webhallen...

@Webhallen vad F*N håller ni på med?