Har nät men kommer inte ut på nätet

Permalänk
Medlem

Har nät men kommer inte ut på nätet

En laptop , har internet , både via WI-FI o testat även med kabel , allt verka ok men när jag klickar på en sida blir svaret att internet sidan ej kan visas.

Har andra datorer på samma modem , allt funkar bra

Testat att starta om dator o modem fler gången , vad som då händer efter omstart är att jag kan gå till en sida på nätet i ungefär 1 minut o man tro det funkar , men sen samma igen

Något tips ?

Permalänk
Medlem

Testa google dns blir det samma ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad har du för utrustning? Vad är namn på "modemet"? Som förhoppningsvis är en router.
Använd 'ipconfig' och 'ping 1.1.1.1' i kommmandotolken för att ta reda på IP, klistra in halva svaret här, förhoppningsvis är det 192.168 som det börjar på.

Permalänk
Medlem

oj , nu blev det termer som jag inte alls kan , jag kan inget alls om datorer dns ? modemet är telias den sitter efter där fibern först går in i en annan "låda"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fubbik1:

oj , nu blev det termer som jag inte alls kan , jag kan inget alls om datorer dns ? modemet är telias den sitter efter där fibern först går in i en annan "låda"

Öppna programmet Kommandotolken, skriv ipconfig /all, tryck enter, klistra in svaret du får här.

Permalänk
Medlem

efter ipconfiq kommer det en sida med massor av text , vet inte hur jag ska klistra in här när laptopen inte har nät , men jag kan ta en bild , kan man bifoga bilder här ?

Permalänk
Medlem

eller är det något särskilt ni vill veta om sidan som kommer upp ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fubbik1:

eller är det något särskilt ni vill veta om sidan som kommer upp ?

Vilken Windows kör du med ? Kör dessa

Finns med att man kan trycka på Windows Tangenten och R samtidigt så denna kommer upp Skriv in. Sen starta om datorn.

ipconfig /flushdns

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

TAck för att ni försöker men som sagt jag kan absolut ingenting, de sidor ovan vet jag inte hur jag får fram , o jag vetinte vilken windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fubbik1:

TAck för att ni försöker men som sagt jag kan absolut ingenting, de sidor ovan vet jag inte hur jag får fram , o jag vetinte vilken windows

Då är det inte lätt. Men vi ordnar det.

Kolla på mina bilder och då överst. Det är vägen till inställningarna om du kör Win 11

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

trycker jag på windows + R så kommer en ruta upp, "skriv in namnet på en prg eller mapp som du vill öppna" skriver jag ipconfig /flushdns där o sen ok svarar den att ingen sån mapp finns

Permalänk
Medlem

har väl inte Win 11 då ? kanske var ser jag vad jag har ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fubbik1:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fubbik1:

trycker jag på windows + R så kommer en ruta upp, "skriv in namnet på en prg eller mapp som du vill öppna" skriver jag ipconfig /flushdns där o sen ok svarar den att ingen sån mapp finns

Detta går på alla Windows.. Det funkar hos mig när jag gör det. Skrev du in rätt? ipconfig /flushdns

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kört en felsökning" gick inte att identifiera problemet"

Permalänk
Medlem

Nej jag kan ju inte klistra in något här från en dator utan nät ?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fubbik1:

kört en felsökning" gick inte att identifiera problemet"

Körde du Nätveksåterställning ?

Viktigt att du startar om datorn alla gånger

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Detta går på alla Windows.. Det funkar hos mig när jag gör det. Skrev du in rätt? ipconfig /flushdns

Detta rensar bara dns. Inget kommer upp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla om det ser ut så här. Så här ser det ut när man har kontakt med internet. Om du inte har det. Så ska man starta om Modemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

så ser det ut , har kontakt med internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

jepp

Permalänk
Medlem

Öppna en kommandoprompt. (win-knapp + r, skriv cmd, tryck enter eller leta i startmenyn)
Kör kommendot " ipconfig /all "
Kolla vad du har för IP på "IPv4"-adress och jämför med "Default Gateway".
De bör vara lika sånär som på de sista siffrorna.
Jämför sedan "Default Gateway" med "DNS Servers", de brukar vara samma om man inte manuellt ändrat "DNS Servers".

Om allt stämmer såhär långt.
Prova skriv " tracert 8.8.8.8 " eller " tracert www.google.se ".
Den första adressen är googles offentliga DNS-server.

Det du är ute efter att se är om den börjar lista nätverksnoder utanför ditt modem?/router? eller inte.
Prova köra kommandot på en dator som har tillgång till internet och jämför med din så kommer du förstå skillnaden, OM det är någon skillnad.

Permalänk
Medlem

IPv4 =
(preferred)

Default gateway= fe80::3649:5bff:fe98:bfeb%22

går inte att skriva tracer 8 8 8 8 p samma ställe ? dvs som ett kommando efter c:usersHP som blinkar i svarta rutan ?

Permalänk
Medlem

Jämför sedan "Default Gateway" med "DNS Servers", de brukar vara samma om man inte manuellt ändrat "DNS Servers".

står samma där

Permalänk
Medlem

jag får nog ge upp, får kontakta nån form av support , men tack för alla hjälp !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fubbik1:

Nej jag kan ju inte klistra in något här från en dator utan nät ?!

Du kan göra det med mobilen. Klicka på ikonen i den röda cirkeln.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag måste fråga en sak. Är det bara en sida du har problem med eller alla ????

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Jag måste fråga en sak. Är det bara en sida du har problem med eller alla ????

alla sidor , det märkliga är ju att det fungerar efter omstart . då kan jag gå till aftonbladet etc ,, alla sidor funkar men bara i typ 1 minut

Permalänk
Medlem

nu kom en ny ruta där det står ,,,, kan inte ansluta till sidan på ett säkert sätt kan beror på att webbplatsen använder TLS säkerhetsinställningar som är inaktuella :

Permalänk
Medlem

En enkel sak att dubbelkolla är hur "modemet" är anslutet. Du säger att den är kopplad till fiberdosan. Vilket uttag i fiberdosan och vilket uttag i modemet?

Är det felkopplat där så kan det förklara varför det fungerar ibland men inte alltid och att det löser sig med en omstart.

Rätt koppling är oftast LAN 1 i fiberdosan och WAN (Inte LAN 1, 2, 3, 4) i modemet/routern.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX