Test: Gigabyte Aorus 10000 – snabbt men dyrt

Permalänk
Avstängd

14000MB/s redan på väg.. so hold your horses
https://www.guru3d.com/news-story/sabrent-and-phisons-gen-5-s...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Redaktör
Skrivet av yoggan:

Fick läsa om rubriken om detta var ett test eller ett ”snabbtest”/första titt.

Man kallar inte heller DRAM i en flashdisk för cache. Den benämningen går till diskar med olika typer av nand.
Såklart har en mindre disk mindre DRAM (mindre mängd mapping tables att hålla reda på).

Inga direkt djupgående analys av tester, få till antalet. Ingen tanke om att testa något som nyttjar bandbredden. Skalning m.m
Ingen info om nvme version (stödjer 2.0) samt varför det kan vara av intresse. Tabellen saknar en stor mängd information och man går inte på djupet ned inom intressanta område såsom antalet lager man kör på nand:en. Ja, en massa saker ”saknas”.
Den här recensionen var faktiskt rätt värdelös.
1/10

Tråkigt att du känner så. Specifikations-tabellen innehåller i princip all information som jag fick av tillverkaren i samband med testet och som jag skrev i tabellen så är det 232L eller 232 lager 3D TLC. kanske borde jag ha förtydligat att det var detta jag åsyftade. Mängden tester blir direkt sammankopplat med hur lång tid jag har på mig att testa enheten och i det här fallet så blev mängden tester inte så många.
Alltid uppskattat att få feedback inte så kul att du tycker det var värdelöst, har du andra tips eller feedback är du välkommen att skicka PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Fick läsa om rubriken om detta var ett test eller ett ”snabbtest”/första titt.

Man kallar inte heller DRAM i en flashdisk för cache. Den benämningen går till diskar med olika typer av nand.
Såklart har en mindre disk mindre DRAM (mindre mängd mapping tables att hålla reda på).

Inga direkt djupgående analys av tester, få till antalet. Ingen tanke om att testa något som nyttjar bandbredden. Skalning m.m
Ingen info om nvme version (stödjer 2.0) samt varför det kan vara av intresse. Tabellen saknar en stor mängd information och man går inte på djupet ned inom intressanta område såsom antalet lager man kör på nand:en. Ja, en massa saker ”saknas”.
Den här recensionen var faktiskt rätt värdelös.
1/10

Varför kan man inte kalla ram i en cache? Känns väldigt petigt att peta på då det framkommer vad som menas med cache. Läser man vad betydelsen av vad cache är så verkar det passa utmärkt att kalla dram för cache...
Överallt jag kan läsa så kallas det ofta dram cache. ram har i alla tider kunnat kalls cache beroende på användnings området och detta tycker jag kvalar in att kalla det cache.

Lager finns med, du kanske ska läsa om lite noggrannare och inte skumma igenom allt och peka ut fel som inte finns...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag anser att denna typ av produkt har sitt existensberättigande, liksom alla produkter som är kompromisslösa i syfte att pressa prestandarekord. Det sätter nya riktmärken för prestanda som för eller senare kommer till nytta för alla, när väl spel och annan mjukvara anpassats.

Det står var och en fritt att avstå, det viktiga är att man som konsument är påläst och är medveten om vad man köper.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aliassund:

Jag anser att denna typ av produkt har sitt existensberättigande, liksom alla produkter som är kompromisslösa i syfte att pressa prestandarekord. Det sätter nya riktmärken för prestanda som för eller senare kommer till nytta för alla, när väl spel och annan mjukvara anpassats.

Det står var och en fritt att avstå, det viktiga är att man som konsument är påläst och är medveten om vad man köper.

Japp, och man bör veta att det dröjer inte längre förrans det kommer snabbare..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har en PCIe Gen 4 enhet SSD som läser med 7 GB/s. Vill dock minnas att den opererar med en mindre bråkdel av vad kanalen kan klara. Så en SSD på 10GB/s borde även en PCIe 4 klara av. Men tror att det är 8-32 GB/s.

Märks mycket på uppstart av datorn. När moderkortsstarten är klar så får man upp lösenordsbilden efter ca 5 sek. Väl inne så är nästan allt klart.
Min mediaPC för att köra 4K på tar 1 - 2 min att starta och efter lösenordet så får man räkna med 1 minut till.