Permalänk

Asus Lyra hänger sig ofta

Hej!
Köpte ett par Asus Lyror för ett tag sedan begagnade. Detta med anledning av att vi fått fiber i hyresrätten.
Det var inga problem att installera dem och de fungerar för övrigt väldigt bra och ger bra hastighet.
Däremot har jag sen ett par veckor tillbaka börjat råka ut för att de "hänger sig" Internet kan bara "dö".
Får då in i Asus-appen och starta om dem (har även testat "hårdvarureset" på alla enheterna).
De hoppar snällt igång igen, det är lite irriterande när det händer varannan dag. Har kollat så
att det är senaste programvaran i dem, vilket det är. I detta fallet 3.0.0.4.384_46630. Har naturligtvis även tryckt på uppdateringsknappen, men den säger att det inte finns nyare mjukvara.
Vad jag har förstått så har modellen utgått ur sortimentet så det är lite svårt att vända sig till Asus.
Har någon nåt förslag på var jag kan börja felsöka?

Permalänk
Medlem

Det finns flera olika Lyra, så vilka är det du har?

Är de anslutna med sladd eller trådlöst mellan varandra?

Vad har du inkopplat på nätverket utöver Lyra enheterna? Några andra routrar/switchar/annat?

Har du testat att fabriksåterställa dem? Mellan firmware uppdateringar kan man ibland behöva återställa enheterna för att undvika problem.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av tretorn76:

Hej!
Köpte ett par Asus Lyror för ett tag sedan begagnade. Detta med anledning av att vi fått fiber i hyresrätten.
Det var inga problem att installera dem och de fungerar för övrigt väldigt bra och ger bra hastighet.
Däremot har jag sen ett par veckor tillbaka börjat råka ut för att de "hänger sig" Internet kan bara "dö".
Får då in i Asus-appen och starta om dem (har även testat "hårdvarureset" på alla enheterna).
De hoppar snällt igång igen, det är lite irriterande när det händer varannan dag. Har kollat så
att det är senaste programvaran i dem, vilket det är. I detta fallet 3.0.0.4.384_46630. Har naturligtvis även tryckt på uppdateringsknappen, men den säger att det inte finns nyare mjukvara.
Vad jag har förstått så har modellen utgått ur sortimentet så det är lite svårt att vända sig till Asus.
Har någon nåt förslag på var jag kan börja felsöka?

Du kan ju alltid fråga dom, de kanske vet vad man kan göra, kanske har dom försvunnit av en anledning? vilka "lyror" är det och hur är dom ihopkopplade?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16