Spotify-chef: "Hifi-kvalitet fortfarande aktuellt"

Permalänk
Melding Plague

Spotify-chef: "Hifi-kvalitet fortfarande aktuellt"

Enligt Spotify-chefen Gustav Söderström har de inte tystat planerna för Hifi-versionen ännu, men väntan kan bli lång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När det släpps kommer jag bli kund hos dem igen

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Tidal har både bättre ljud och lägre pris. Utbudet är ungefär likvärdigt av det jag lyssnar på. Finns absolut ingen anledning att gå tillbaka till Spotify för min del.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

När det släpps kommer jag bli kund hos dem igen

Hehe, samma här.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

För en inbiten Spotify-användare sen starten, är det värt att gå över till Youtube Music / Premium?
Är risken stor att mycket av det materialet som finns på Spotify inte är tillgängligt på Youtube?

Kvalitén för en normal lyssnare, går det att höra större skillnad på musik i YT kontra Spotify?

Fördelar vs nackdelar med Youtube gentemot Spotify? Borde jag överväga att gå över ?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Inte för att jag direkt längtar efter nå Spotify HIFI eftersom det inte finns nån tydlig skillnad alls i ljudkvalitet (oavsett vad folk generellt sett verkar tro sig "höra") så är jag ändå nyfiken på hur det kan ta så extremt lång tid för dom att implementera det här?
Vad är det som tar sån tid liksom, koda så spelaren klarar av att spela ett till format? Konvertera hela biblioteket till den nya formatet? Få nå slags rättigheter till att spela lossless? Uppgradera lagringskapaciteten på servrarna? Förbättra bandbredden från servrarna? Oavsett vad så ser inte jag varför det ska ta flera år att göra nåt sånt, nån som har nån potentiell förklaring?

Permalänk
Medlem

De måste bara släppa videostöd och tiktok-utmanare först. Sen stories, sen korta textmeddelanden, sen kanske vr eller ar eller något…

Sen kanske de kan släppa ’hifi’, nu mer 4 extra bits per sekund! Omätbar skillnad men mer är ju bättre!

Permalänk
Medlem

När ska de börja jobba på apple TV appen?

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Varg:

Tidal har både bättre ljud och lägre pris. Utbudet är ungefär likvärdigt av det jag lyssnar på. Finns absolut ingen anledning att gå tillbaka till Spotify för min del.

Samma här, saknar några låtar som jag haft i playlists har jag märkt, men det mesta finns och har bättre kvalité.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Inte för att jag direkt längtar efter nå Spotify HIFI eftersom det inte finns nån tydlig skillnad alls i ljudkvalitet (oavsett vad folk generellt sett verkar tro sig "höra") så är jag ändå nyfiken på hur det kan ta så extremt lång tid för dom att implementera det här?
Vad är det som tar sån tid liksom, koda så spelaren klarar av att spela ett till format? Konvertera hela biblioteket till den nya formatet? Få nå slags rättigheter till att spela lossless? Uppgradera lagringskapaciteten på servrarna? Förbättra bandbredden från servrarna? Oavsett vad så ser inte jag varför det ska ta flera år att göra nåt sånt, nån som har nån potentiell förklaring?

Tror du svarar på din egen fråga. Kundgruppen som sitter med utrustning där man faktiskt kan höra någon skillnad är nog väldigt liten och det krävs troligen en hel del uppgraderingar / arbete. Samtidigt vill man inte se sämre ut än konkurrenterna så man håller bollen i luften.

Fanns det en stark vilja att implementera hade de naturligtvis redan gjort det vid det här laget.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Fanns det en stark vilja att implementera hade de naturligtvis redan gjort det vid det här laget.

Vilket säger en hel del om Spotify som företag då de inte ens stödjer 2FA.

Permalänk
Avstängd

Hur många jobbar det hos Spotify? Känns nästan som att företaget är lite Mojang-aktigt fast de sitter bara och rullar tummarna, iofs gör mojang det 9/12 månader om året.

Spotify har genom åren inte gjort en enda bra uppdatering åtminstone inte för datoranvändare.

Skrivet av CymbalCrasher:

Vilket säger en hel del om Spotify som företag då de inte ens stödjer 2FA.

Jag tappade ett konto engång och de i stort sett bad mig klappa mig själv på axeln och börja om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Tror du svarar på din egen fråga. Kundgruppen som sitter med utrustning där man faktiskt kan höra någon skillnad är nog väldigt liten och det krävs troligen en hel del uppgraderingar / arbete. Samtidigt vill man inte se sämre ut än konkurrenterna så man håller bollen i luften.

Fanns det en stark vilja att implementera hade de naturligtvis redan gjort det vid det här laget.

Jo det är väl min tanke också, finns alltså väldigt lite poäng med att införa nåt "bättre" så dom lägger nog inte många knop i det.

Permalänk

Kör FLAC från telefonen till bilen och skillnaden mellan Spotify och de lokala filerna är bara löjligt.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Bytte till Apple Music för länge sen när de började med lossless.

Spotify känns bättre annars så hade de haft det hade jag bytt tillbaka. Beroende på pris också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sa upp mitt abonnemang som rullat sedan '09 nyligen.

Det krävs en vettig app med fokus på musik och inte all annan AI skit innan jag ens börjar fundera på att gå tillbaka...

Trist, men dem har grävt sin egna grop.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet. Hur svårt ska det vara att införa hi-fi kvalité?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Vad är det som tar sån tid liksom, koda så spelaren klarar av att spela ett till format? Konvertera hela biblioteket till den nya formatet? Få nå slags rättigheter till att spela lossless? Uppgradera lagringskapaciteten på servrarna? Förbättra bandbredden från servrarna? Oavsett vad så ser inte jag varför det ska ta flera år att göra nåt sånt, nån som har nån potentiell förklaring?

Det som tar tid är att fundera ut hur de skall kunna ta betalt/tjäna pengar på det, eftersom Apple släppte lossless utan extra kostnad och Amazon följde efter. Det tekniska har varit klart och körts skarpt av anställda på Spotify minst något år, enligt länkad ursprungsartikel hos The Verge.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Sa upp mitt abonnemang som rullat sedan '09 nyligen.

Det krävs en vettig app med fokus på musik och inte all annan AI skit innan jag ens börjar fundera på att gå tillbaka...

Trist, men dem har grävt sin egna grop.

Helt rätt.. fick nog nu med!. Dags och hitta något nytt

Permalänk

Spotify är idag många saker, och på desktop är det en överarbetad webbapp-som-program som uppdateras varannan vecka helt orelaterat till content. Samtidigt har man för länge sedan dödat den utmärkta sökfunktionen som kunde begränsa sökord till sökordstyp, och alla möjligheter till exakt sökning samtidigt som antalet låtar växer astronomiskt vilket har som oundvikligt slutresultat en usel sökmotor som inte hittar det man specificerar.

(Generellt och som alltid inom utveckling är frågan: Vad gör företaget när en produkt är färdig? Svaret i min bok är att då måste man fatta beslutet att sluta runka med produkten, och fixa bara buggar, och sen lämnar man en stabil produkt som blir mycket älskad, och rider på energivågen från den förra produkten och skapar nästa nya produkt! Här har man givit upp inför rädslan att inte kunna validera prenumeration för att perpetuera ett team som runkar med produkten energilöst. Bara genom att uppfinna en ny produkt kommer man vidare.

Andra företag har samma problem, "on the dole development team" (c) mig. Excel var extremt användbart och effektivt och älskat innan Ribbon. Photoshop var färdig produkt iom version 6, Illustrator iom version 10. CS-serien har inte förbättrat produkt eller arbetsflöde för kreatörer.)

Kanske har man planer på att lägga in musikvideos eller någon liknande ny major feature i desktopklienten, men jag skulle hellre se en uppdelning: prenumerationer betalar för content - och ända sedan start har Spotify tagit bort och ersatt låtar på Spotify och på dina spellista - din Spot. Jag har flera exempel där erkända performances ersatts med hissmusik.

Audio inkl. podcasts etc kan som vi vet streamas av en klient som är extremt tunn med ett protokoll. Sökmotorn kan ligga som en ren webbapp (och detta tillåter f.ö. även musikvideos från valfri källa).

Den validering jag ser, (förutom åtkomst till mediaknappar) för att behålla en 1) desktop- eller 2) mobilklient är 1) prestanda och 2) teh famous app. Nu är ju app-hypen förbi och snarare vill användare slippa installera och uppdatera. Kanske är det dags att slopa appar?

Jag betalar för Spotify Premium, och jag hoppas att jag fortfarande får 320kbps, och det är mycket högre kvalitet än "HiFi". (Och även för högsta återbetalningratio till originalartisterna!)

Men viktigast för existens är att hitta rätt låt och behålla exakt den som favorit. Annars förlorar företagspiratkopiering som Apple, Google, Spotify, etc. sin mening.

(Och som vanligt, om vi bara kunde ladda ner och äga den digitala produkt vi köpt vore detta fantastiskt. Eller kanske helt normalt, i en annan framtidslinje förstås.)

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Mycket snack och lite verkstad, men här får ni högre månadspris och en helt jävla oanvändbar desktop app... Helt seriöst, hur kan den vara så ofantligt oanvändbar och buggig med pengarna de håvar in och antal utvecklare de har?

Använder enbart webbläsar spelaren nu.. Inte som det finns open source alternativ att använda heller.

Ni som använder Tidal, finns det podcast utbud med? Är ändå rätt gött att ha alternativ till musik när man nöter över 5000 mil om året i bilen i tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Inte för att jag direkt längtar efter nå Spotify HIFI eftersom det inte finns nån tydlig skillnad alls i ljudkvalitet (oavsett vad folk generellt sett verkar tro sig "höra") så är jag ändå nyfiken på hur det kan ta så extremt lång tid för dom att implementera det här?
Vad är det som tar sån tid liksom, koda så spelaren klarar av att spela ett till format? Konvertera hela biblioteket till den nya formatet? Få nå slags rättigheter till att spela lossless? Uppgradera lagringskapaciteten på servrarna? Förbättra bandbredden från servrarna? Oavsett vad så ser inte jag varför det ska ta flera år att göra nåt sånt, nån som har nån potentiell förklaring?

Om du helt seriöst inte kan höra skillnad på Tidal och Spotify finns det två alternativ.
*Du har inte tillräckligt bra högtalare/hörlurar
*Dina öron är trasiga

Jämför tex första 30sek av Acrania - The Face of Humanity

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Mycket snack och lite verkstad, men här får ni högre månadspris och en helt jävla oanvändbar desktop app... Helt seriöst, hur kan den vara så ofantligt oanvändbar och buggig med pengarna de håvar in och antal utvecklare de har?

Använder enbart webbläsar spelaren nu.. Inte som det finns open source alternativ att använda heller.

Ni som använder Tidal, finns det podcast utbud med? Är ändå rätt gött att ha alternativ till musik när man nöter över 5000 mil om året i bilen i tjänsten.

Hittar inget sånt i Tidal, men det är bra.
Finns väll tjänster enbart för podcast också?

Permalänk
Medlem

Testade Spotify för första gången eftersom podden Vad? skulle bli exclusiv spotify. .. Sämsta UI jag någonsin skådat..

Permalänk
Medlem

Väntat länge på något besked från Spotify så positivt att de tar upp frågan.
Ska prova på Tidal nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Om du helt seriöst inte kan höra skillnad på Tidal och Spotify finns det två alternativ.
*Du har inte tillräckligt bra högtalare/hörlurar
*Dina öron är trasiga

Jämför tex första 30sek av Acrania - The Face of Humanity

Om mastern är samma så får du se till att du sätter volymreglaget HELT rätt med inte ens 0.1dB diff mellan källorna innan du jämför, om inte så är din jämförelse totalt värdelös. Hör du ändå skillnad så är det antagligen placebo du hör, alternativt att du råkat flytta huvudet en decimeter åt ena hållet. Skillnaderna mellan 16/44.1 o 320kbps OGG vorbis är verkligen så små att det krävs kontrollerade blindtester för att veta om du faktiskt hör nån skillnad, för annars så är det bara din hjärna som lyckas hitta skillnader som antagligen inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De måste bara släppa videostöd och tiktok-utmanare först. Sen stories, sen korta textmeddelanden, sen kanske vr eller ar eller något…

Sen kanske de kan släppa ’hifi’, nu mer 4 extra bits per sekund! Omätbar skillnad men mer är ju bättre!

Du glömde AI!

Permalänk
Medlem

Förstår att det inte är prio när 99,9% inte kommer höra någon skillnad, 320 kbps är bra nog. Jag vet ingen som sitter med hörlurar för 25k och lyssnar för eget bruk… De som vill ha bättre kvalité än så är inte tjänstens målgrupp imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Förstår att det inte är prio när 99,9% inte kommer höra någon skillnad, 320 kbps är bra nog. Jag vet ingen som sitter med hörlurar för 25k och lyssnar för eget bruk… De som vill ha bättre kvalité än så är inte tjänstens målgrupp imo

Krävs inte i närheten av 25k för att höra skillnad på Spotify's kompression.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Du glömde AI!

Så klart! Den ska kunna generera godnattsagor, barnprogram och musik med ai, så fort du öppnar appen skriver ska den tillverka unika verk just för dig!