Lära sig programmering på egen hand

Permalänk

Lära sig programmering på egen hand

Hej!
Jag heter Sam, är en 23 åringskille som vill lära sig programmera.
Just nu jag kan koda litegrann med HTML och lite css, men vill utöka det.
Undrar vilken programmeringsspråk skulle ni kunna rekommendera att börja med?
Känner ni till nån youtube kanal att följa med? Eller annat guide?
Tack
Mvh Sam

Permalänk
Medlem

Jag tyckte den här kursen var mycket bra. Där får du lära dig grunderna samt känna på objektorienterad programmering. Dessutom kör dom en jävldigt bra plugin till Netbeans(?) som gör att du kan köra koden direkt mot deras server och få svar på om den är rätt implementerad eller ej
https://java-programming.mooc.fi/

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk

Ta en titt på Javascript.

Permalänk
Skrivet av Ahmadpour99:

Hej!
Jag heter Sam, är en 23 åringskille som vill lära sig programmera.
Just nu jag kan koda litegrann med HTML och lite css, men vill utöka det.
Undrar vilken programmeringsspråk skulle ni kunna rekommendera att börja med?
Känner ni till nån youtube kanal att följa med? Eller annat guide?
Tack
Mvh Sam

Denna JS-bok används vid Webbutvecklingsprogrammet på distans som jag går:
https://eloquentjavascript.net/

Går igenom grunderna och även upp till senaste ECMAScript 6.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Hej, jag gick ett par kurser på distans på svenska universitet och högskolor.
Sök på java programmering som går helt på distans så hittar du ett par olika.
Jag valde att köra dom på kvartsfart, vilket gör att jag kunde jobba och ta hand om familjen samtidigt.
Skönt med lärarledd utbildning även om det mesta är förinspelat material.

Tror det beror på hur du vill göra och hur mycket tid du vill lägga ner.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Skrivet av Oggie:

Hej, jag gick ett par kurser på distans på svenska universitet och högskolor.
Sök på java programmering som går helt på distans så hittar du ett par olika.
Jag valde att köra dom på kvartsfart, vilket gör att jag kunde jobba och ta hand om familjen samtidigt.
Skönt med lärarledd utbildning även om det mesta är förinspelat material.

Tror det beror på hur du vill göra och hur mycket tid du vill lägga ner.

Hej!
Tack för svaret!
Har tyvärr inte så många poäng för att börja universitet/högskolan…
Det är därför tänkte jag läsa för mig själv…

Är kurserna dyra eller? Såg på nätet några kurser inom it som kostade verkligen för mycket.

Tack!

Permalänk
Medlem

Det låter som att du vill fortsätta utveckla mot webben.
Där finns i princip hur många olika sätt att bygga webcontent på som helst.
Vill du lära dig ett språk som kan allt så finns där fortfarande flera alternativ.
Javascript ökar i popularitet konstant så det är ett bra val.

Vill du arbeta som utvecklare som anställd så är C# eller Java förmodligen dina bästa val, även om jag tror det kan bli svårt utan en "riktig" utbildning bakom dig.

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Det låter som att du vill fortsätta utveckla mot webben.
Där finns i princip hur många olika sätt att bygga webcontent på som helst.
Vill du lära dig ett språk som kan allt så finns där fortfarande flera alternativ.
Javascript ökar i popularitet konstant så det är ett bra val.

Vill du arbeta som utvecklare som anställd så är C# eller Java förmodligen dina bästa val, även om jag tror det kan bli svårt utan en "riktig" utbildning bakom dig.

😔

Permalänk
Medlem

Det här kanske inte är det svar du vill ha men det är enormt svårt att få jobb som självlärd om du inte kan visa att du är grymt duktig. Sen så kan det ju vara ett bra sätt för att testa på lite plus att det är ju inget fel i att sitta hemma och utveckla för eget intresses skull.

Mitt förslag är att du funderar lite mer på vad du vill. Om du är ute efter en karriär så underlättar det enormt att ha en examen att kunna visa upp när du söker ditt första jobb. Titta runt på vilka utbildningar som finns och vad du ev. saknar för att kunna söka. Efter du väl fått första jobbet söker du i princip endast vidare på jobberfarenheter då de är värda massor mer än din examen.

Du skriver HTML och CSS så det är lätt att anta att du är intresserad av web. På web är JavaScript/Typescript kung, iaf när det gäller frontend sidan. På backend finns det lite fler alternativ men jag skulle nog gissa att de vanligaste är js/ts och C#. Kolla vad jobbannonserna omkring där du bor efterfrågar. Men än en gång, lite enkla Udemy kurser osv räcker inte särskilt långt om det är det enda du har att visa upp så kolla på riktiga utbildningar om du är ute efter en karriär.

Kör hårt!

Permalänk
Medlem

För att läsa enstaka kurser på distans på svenska universitet eller högskolor behöver du inga poäng.
Du behöver bara behörighet till att söka högskola.
Kurserna är gratis förutom kurslitteratur, den jag behövt hittills har jag fått tag på begagnad.
Det är alltså enstaka kurser som du kan välja att läsa vid sidan av och inte hela utbildningar.
Går förstås att ta ett helt gäng om du känner för det

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem

Setup: https://react.dev/learn/start-a-new-react-project
Bra nybörjarprojekt (tic-tac-toe) med tutorial: https://react.dev/learn/tutorial-tic-tac-toe

Om du kan lite HTML och CSS så skulle jag säga att ett bra nästa steg är React, det är väldigt vanligt på arbetsmarknaden.
Då får du lära dig JavaScript också. Mycket trevligare sätt att bygga hemsidor på mot att enbart köra HTML + CSS + JS.

Enkelt att sätta igång. Finns massvis med guider på YouTube som går igenom grunderna.

Dock vill du skaffa en karriär som utvecklare så kommer du behöva en utbildning.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det finns ju många siter med självstudier.

Kolla på t.ex. Udemy. De har ofta rea och då kan du få en kurs till runt en hundralapp. Finns väl även nyare kurser utan rea.

Kolla även på Codecademy. Är gratis man inte ska ha Pro tror jag.

När det gäller språk är det många som förordar Python. Är väl ok och ett bra nybörjarspråk.

Annars är väl Java och C# (C-sharp) vanliga. Jag föredrar C# för jag tycker de har bättre verktyg. Med verktyg menar jag s.k. IDE som är ett program som hjälper dig programmera.

C# är ett språk från Microsoft och de har Visual Studio Community som är gratis. Finns även Visual Studio Code som är ett lite enklare program.

Java och Javascript är inte alls samma fast finns kanske likheter. Java är mer ett "riktigt" spräk där du kan programmera vad du vill. Javascript är gjort för Webben främst.

För Javascript kan du kolla på spelprogrammering.se. Kan vara ett bra sätt att komma igång. Finns även videor som hjälper dig för sidan på Youtube. Fördelen är att du kan programmera direkt på sidan och behöver inte installera något. http://koda.nu/labbet/

Fråga mer om du vill.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10