Köp av säng, ångra köpet efter 4 månader ?

Permalänk

Köp av säng, ångra köpet efter 4 månader ?

Jag köpte ett sängskåp på Trademax den 20:e November där jag efter leverans upptäckte att två träskivor som ska sitta på kortsidorna av sängen var trasiga samt även en gasfjäder medans jag monterade ihop den.

Jag kontaktade då Trademax ganska omgående som skulle beställa nya delar som dom skulle skicka ut. Jag fick en liten chock när dom påstod att förväntad leveranstid var 6-8 veckor, men eftersom att jag hade packat upp allt och börjat montera ihop sängen samt förstört/slängt emballaget som följde med så hade jag inte så mycket val. i början av Januari fick jag hem reservdelarna vilket skulle visa sig var endast en skiva och helt fel gasfjäder. Även fast jag ringat in delarna i instruktionerna samt skickat bilder på de fysiska delarna.
Jag kontaktade Trademax igen och dom skulle återigen skicka nya reservdelar där väntetiden även denna gång skulle vara 6-8 veckor.
Jag har fortfarande inte sett skymten av några reservdelar och sängen/delarna har stått halvfärdig i vardagsrummet sedan November vilket är över 4 månader nu.
Jag tröttnade och köpte en ny säng istället lokalt och vill nu häva/ångra köpet. Jag kontaktade Trademax igen om detta och dom påstår att jag hade behövt spara originalemballaget vilket hade tagit upp ett halvt rum i så fall samt att jag aldrig skulle ha lyckats få ut stålramar, träskivor och annat utan att förstöra kartongerna dom låg i.

Någon som har tips på vad jag kan göra nu ? Är det bara att bita i det sura äpplet eller kan jag gå vidare till ARN eller liknande? Jag tycker ju nästan att dom borde betala mig för allt trassel detta har orsakat mig men det kan jag nog bara drömma om

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av burton666:

Jag köpte ett sängskåp på Trademax den 20:e November där jag efter leverans upptäckte att två träskivor som ska sitta på kortsidorna av sängen var trasiga samt även en gasfjäder medans jag monterade ihop den.

Jag kontaktade då Trademax ganska omgående som skulle beställa nya delar som dom skulle skicka ut. Jag fick en liten chock när dom påstod att förväntad leveranstid var 6-8 veckor, men eftersom att jag hade packat upp allt och börjat montera ihop sängen samt förstört/slängt emballaget som följde med så hade jag inte så mycket val. i början av Januari fick jag hem reservdelarna vilket skulle visa sig var endast en skiva och helt fel gasfjäder. Även fast jag ringat in delarna i instruktionerna samt skickat bilder på de fysiska delarna.
Jag kontaktade Trademax igen och dom skulle återigen skicka nya reservdelar där väntetiden även denna gång skulle vara 6-8 veckor.
Jag har fortfarande inte sett skymten av några reservdelar och sängen/delarna har stått halvfärdig i vardagsrummet sedan November vilket är över 4 månader nu.
Jag tröttnade och köpte en ny säng istället lokalt och vill nu häva/ångra köpet. Jag kontaktade Trademax igen om detta och dom påstår att jag hade behövt spara originalemballaget vilket hade tagit upp ett halvt rum i så fall samt att jag aldrig skulle ha lyckats få ut stålramar, träskivor och annat utan att förstöra kartongerna dom låg i.

Någon som har tips på vad jag kan göra nu ? Är det bara att bita i det sura äpplet eller kan jag gå vidare till ARN eller liknande? Jag tycker ju nästan att dom borde betala mig för allt trassel detta har orsakat mig men det kan jag nog bara drömma om

Du borde kontakta en konsumentvägledare i kommunen du bor för ditt ärende är inte enkelt.
Du kan reklamera en vara utan emballage, för det är ju det du gör och inte en vanlig retur.
Företaget har däremot 3 reparationsförsök på sig innan man brukar häva köp samtidigt verkar reparationstiden ha varit för lång så ärendet är komplicerat så ta hjälp av nån som jobbar med konsumenträtt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att du eventuellt saknar originalförpackningen påverkar inte din rätt att reklamera.
Normalt sett har företaget två försök på sig att åtgärda samma fel. Uppstår samma fel en tredje gång kan du ha rätt att säga nej till fler reparationsförsök och istället kräva att köpet hävs.

Läs mer här: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...

Permalänk
Medlem

KKöpL 5 kap 4 § 3st

"Avhjälpande eller omleverans ska ske inom skälig tid efter det att konsumenten framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för konsumenten."

KKöpL 5 kap 8 § 1 st

"Konsumenten har rätt att kräva prisavdrag som svarar mot felet eller att häva köpet, om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte kan ske inom skälig tid efter reklamationen och utan väsentlig olägenhet för konsumenten..."

Rekommenderar en anmälan till ARN om företaget vägrar häva köpet. Att behöva vänta 6-8 veckor x 2 på en säng är absolut en oskälig tid, såväl som en väsentlig olägenhet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag skulle göra som mrqaffe säger. Trademax är inte lätta att ha att göra med och jag har vägrat köpa grejer där sedan dess. Jag höll på i över 6 månader och till slut gav dom upp, men det var inte kul.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen egentlig vägledning. Men jag har erfarenheter av Trademax att dela med mig av. Kort summerat: köp aldrig något från Trademax.

Inget jag köpt därifrån har varit av någon vidare kvalitet, de är svåra att göra med och verkar ha som strategi att strula mycket med returer/garanti till den grad att kunden ger upp.

Det värsta jag varit med om, som tack och lov inte drabbade mig direkt, var när jag besökte Trademax i Göteborg en gång. I butiken stod en herre som försökte returnera en soffa han köpt. Nopprigt tyg väldigt tidigt, trasig bräda i ryggen (vid leverans), snea fötter med mera. Personalen påstod att det krävdes originalemballage, bokning av upphämtning genom DHL vid hemmet (som han KANSKE skulle bli ersatt för) och överlag många steg som var jobbiga. Det slutade med att han gick ut ur butiken, tippade av soffan från släpvagnen som stod utanför och lämnade den utanför deras entré.

På vägen ut frågade jag lite om vad som hänt. Han hade försökt reklamera sin soffa i 6 månader, fått nya delar, fått bevisa att tyget inte genomgått alla möjliga saker i hemmet, väntat på utbyte och så vidare. Han var väldigt upprörd och ångrade bittert sitt köp och all tid han fått lägga efter köpet. Exakt hur det slutade vet jag inte, men jag fann hans berättelse trovärdig.

Permalänk
Avstängd

Trademax är riktig skit, undvik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Jag har ingen egentlig vägledning. Men jag har erfarenheter av Trademax att dela med mig av. Kort summerat: köp aldrig något från Trademax.

Inget jag köpt därifrån har varit av någon vidare kvalitet, de är svåra att göra med och verkar ha som strategi att strula mycket med returer/garanti till den grad att kunden ger upp.

Det värsta jag varit med om, som tack och lov inte drabbade mig direkt, var när jag besökte Trademax i Göteborg en gång. I butiken stod en herre som försökte returnera en soffa han köpt. Nopprigt tyg väldigt tidigt, trasig bräda i ryggen (vid leverans), snea fötter med mera. Personalen påstod att det krävdes originalemballage, bokning av upphämtning genom DHL vid hemmet (som han KANSKE skulle bli ersatt för) och överlag många steg som var jobbiga. Det slutade med att han gick ut ur butiken, tippade av soffan från släpvagnen som stod utanför och lämnade den utanför deras entré.

På vägen ut frågade jag lite om vad som hänt. Han hade försökt reklamera sin soffa i 6 månader, fått nya delar, fått bevisa att tyget inte genomgått alla möjliga saker i hemmet, väntat på utbyte och så vidare. Han var väldigt upprörd och ångrade bittert sitt köp och all tid han fått lägga efter köpet. Exakt hur det slutade vet jag inte, men jag fann hans berättelse trovärdig.

En vän till mig har ungefär samma erfarenhet. Soffan var sönder vid leverans. Men fraktbolaget var tvungna att lasta av den ändå (leverans till tomgräns) så att reklamationen kunde gå via Trademax. Han satt i telefonkö i timmar (bokstavligen flera timmar) flera av de gånger han hade kontakt med Trademax. Jag det tog honom 4-5 månader att lämna tillbaka soffan.

Han köpte på Mio istället. De bar in soffan och monterade ihop den. Tog med gamla soffan också.

Jag har samma åsikt som andra. Jag sover hellre på golvet än att jag handlar på Trademax!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av burton666:

Jag köpte ett sängskåp på Trademax den 20:e November där jag efter leverans upptäckte att två träskivor som ska sitta på kortsidorna av sängen var trasiga samt även en gasfjäder medans jag monterade ihop den.

Jag kontaktade då Trademax ganska omgående som skulle beställa nya delar som dom skulle skicka ut. Jag fick en liten chock när dom påstod att förväntad leveranstid var 6-8 veckor, men eftersom att jag hade packat upp allt och börjat montera ihop sängen samt förstört/slängt emballaget som följde med så hade jag inte så mycket val. i början av Januari fick jag hem reservdelarna vilket skulle visa sig var endast en skiva och helt fel gasfjäder. Även fast jag ringat in delarna i instruktionerna samt skickat bilder på de fysiska delarna.
Jag kontaktade Trademax igen och dom skulle återigen skicka nya reservdelar där väntetiden även denna gång skulle vara 6-8 veckor.
Jag har fortfarande inte sett skymten av några reservdelar och sängen/delarna har stått halvfärdig i vardagsrummet sedan November vilket är över 4 månader nu.
Jag tröttnade och köpte en ny säng istället lokalt och vill nu häva/ångra köpet. Jag kontaktade Trademax igen om detta och dom påstår att jag hade behövt spara originalemballaget vilket hade tagit upp ett halvt rum i så fall samt att jag aldrig skulle ha lyckats få ut stålramar, träskivor och annat utan att förstöra kartongerna dom låg i.

Någon som har tips på vad jag kan göra nu ? Är det bara att bita i det sura äpplet eller kan jag gå vidare till ARN eller liknande? Jag tycker ju nästan att dom borde betala mig för allt trassel detta har orsakat mig men det kan jag nog bara drömma om

1. Du pratar om att "ångra köpet". Detta brukar syfta på ångerrätt eller öppet köp.
2. Butiken har inte fullföljt köpet genom att leverera det utlovade.
3. Du ska reklamera köpet och begära hävning då de inte bemödat sig fullföra köpet.

Jag tror det mest centrala här att du trycker på att du reklamerar produkten och ber om hävning då de inte fullföljt leveransen av en fungerande produkt. Nu har all form av skälig tid passerat och om de vill ha tillbaka produkten är de välkomna att betala för detta.

Trademax är nog kanske det mest blåsta bolag jag kontaktat. Totalt oförmögna att förstå vad man ber om. Tog mig 8 veckor att försöka få de att förstå problemet med en byrå där träpanelerna på två av lådorna var tjockare än vad skruvarna till knopparna/beslagen tillät.

Det skickade alla möjliga skruvar och tyckte jag själv skulle gå och leta skruv i svensk butik. Det var UNC-skruvar eller något annat skoj så det går ju inte hitta. Efter flera veckor fick jag tillslut ett par hundra tillbaka och kunde gå och köpa helt nya knoppar till byrån. Aldrig igen (eller Chilli som också ägs av Trademax).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kämpa! Jag gjorde misstaget en gång i tiden att köpa från Bygghemma vilket är samma bolag. Bygghemma, Nordic Nest, Taloon, Trademax, Furniturebox, golvshop, byggshop och LampGallerian är allt samma skit.

Jag fick rätt till slut och fick tillbaka 14000kr för en produkt jag köpt där. Kundtjänsten katastrof!

Fick dock till slut tag på en vettig person som av en "slump" ringde upp mig dagen efter jag gjorde en mycket nyanserad recension av mitt köp och upplevelse.

Så jag tycker du ska fortsätta kämpa! jag blandade aldrig in ARN eller annan utan låg på och låg på.

Men slutsatsen är att jag aldrig någonsin gör affärer med någon av ovan (eller annan tillhörande samma grupp).

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Kämpa! Jag gjorde misstaget en gång i tiden att köpa från Bygghemma vilket är samma bolag. Bygghemma, Nordic Nest, Taloon, Trademax, Furniturebox, golvshop, byggshop och LampGallerian är allt samma skit.

Jag fick rätt till slut och fick tillbaka 14000kr för en produkt jag köpt där. Kundtjänsten katastrof!

Fick dock till slut tag på en vettig person som av en "slump" ringde upp mig dagen efter jag gjorde en mycket nyanserad recension av mitt köp och upplevelse.

Så jag tycker du ska fortsätta kämpa! jag blandade aldrig in ARN eller annan utan låg på och låg på.

Men slutsatsen är att jag aldrig någonsin gör affärer med någon av ovan (eller annan tillhörande samma grupp).

Själv handlar jag mycket från Bygghemma! Innerdörrar osv osv. Aldrig haft problem. En dörr hade en liten reva i sig när den kom. Två dagar senare hade jag ett nytt dörrblad hemma, levererad i carporten. Även deras butik Badshop har fungerat bra födda gånger.

Det beror nog på vem du får prata med på kundtjänsten gissar jag.

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eXpose:

Själv handlar jag mycket från Bygghemma! Innerdörrar osv osv. Aldrig haft problem. En dörr hade en liten reva i sig när den kom. Två dagar senare hade jag ett nytt dörrblad hemma, levererad i carporten. Även deras butik Badshop har fungerat bra födda gånger.

Det beror nog på vem du får prata med på kundtjänsten gissar jag.

https://www.byggahus.se/svartalistan/

Det finns många som haft problem med Bygghemma och den företagsgrupp de tillhör. Företaget har även struntat i att följa ARN:s beslut ett antal gånger senaste åren, det gör inget seriöst företag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag läste Trademax. Och sen tyckte jag synd om dig

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3