Bytte PSU problem med extra HD

Permalänk
Medlem

Bytte PSU problem med extra HD

Hej,

Jag köpte nytt GPU och nytt PSU igår och stött på lite problem. När jag kopplat in allt så ville inte datorn boota. Powerknappen skapade bara ett blink och sen inget. Jag felsökte och kom fram till att när jag kopplade ur mina hårddiskar som matas från nätagregatet så bootar den som det ska. Kopplar jag in dom igen så funkar det inte.

Nu är det så kanske till mitt förfall att jag återanvände kablarna som matade från gamla PSU till mina hårddiskar, men när jag kollade närmre så visade det sig att pin configen inte var helt samma i den delen som sitter i PSU.

Trots att jag byter till dom kablarna som kom med nätagregatet så vill inte datorn boota.

Har jag möjligtvis pajat mina hårddiskar?

MVH
Johan

Permalänk
Medlem

Risken är stor att du pajat dina hårddiskar...

Modulära nätaggskablar är inte standardiserade, ofta inte ens mellan olika agg av samma fabrikat.

Koppla in diskarna med korrekta kablar, så ser du om de ev har klarat sig.
Edit: ser att du redan gjort det

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

110% att du har stekt dina hårddiskar...

mata 12V på fel pinne är en garanterad stekning.

därför man ALLTID endast ska använda kablar som kommer med nätaggregatet iom att kontakterna på nätagget på modulära agg inte har någon standard som måste följas.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

110% att du har stekt dina hårddiskar...

mata 12V på fel pinne är en garanterad stekning.

därför man ALLTID endast ska använda kablar som kommer med nätaggregatet iom att kontakterna på nätagget på modulära agg inte har någon standard som måste följas.

Ajdå!

Dumt av mig att anta Tack för snabbt svar.

/Johan