Flytta från NAS till hemmabygge

Permalänk
Medlem

Flytta från NAS till hemmabygge

Hallå här!

Idag har jag en gammal Netgear ReadyNAS 104 RN10400
För tillfället har den 3st 4TB diskar i RAID 5. (En fjärde likadan disk är beställt)
Det jag har nasen till är endast lokalt numera. Så jag behöver inte komma åt den utifrån idag.
Och jag har den mest till filmer. Och backup av lite annan data. Foto och annat.
Filmer kör jag via en media dator som jag har i tv rummet, via Kodi.

Men nu skulle jag vilja uppgradera min nas lite. Och spara pengar på att inte köpa en ny.
Jag har en massa datadelar hemma, och kan lätt få ihop 1 eller 2 datorer.
Så jag tänkte knåpa ihop en dator, som kommer bestå av 16GB DDR4 RAM
Ryzen 5 5600X eller Ryzen 5 3600X
Och ett Nvidia GT710 grafikkort

Så jag undrar lite hur jag ska bygga vidare på den nya burken.
Vilket OS, ubuntu, windows, annat?
Jag vill att nya burken ska agera som en nas, den ska vara igång 24/7, jag ska kunna se den i nätverket ifrån windows miljö och android miljö.
och ett stort plus är om det går att installera kodi på den och köra kodi direkt från den.
Isåfall kan jag använda den som en media/nas dator i ett av tv rummen.

Helst så vill jag kunna flytta över diskarna i den och all data är intakt och kvar.... Funkar det på något sätt?

Så, det jag undrar är:
1) Vilket OS är lämpligt att köra?
2) Hur får jag över all data från min nuvarande nas till det nya?

Vi börjar här, så får jag återkomma om något är oklart i vad jag frågar efter.

Tack så länge.

Permalänk
Medlem

Finns en hel del hemserver-OS att välja från, tycker att det låter som att Trunas, Unraid eller OpenMediaVault skulle passa dig bäst

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Finns en hel del hemserver-OS att välja från, tycker att det låter som att Trunas, Unraid eller OpenMediaVault skulle passa dig bäst

Okej, ja det låter ju lovande.
Har testat att installera OpenMediaVault på den nya nasburken.

Hur går jag vidare om jag vill kunna installera Kodi och köra Kodi med den burken?