DisplayPort eller USB-C till hdmi adapter?

Permalänk
Medlem

DisplayPort eller USB-C till hdmi adapter?

Hej,

Mitt grafikkort, ett RTX 2080, har 3 Displayport, 1 HDMI samt 1 USB-C (som kallas någonting fancy i still med "Virtual link").

Har precis köpt en 42" LG C2 som ny skärm till datorn, och den har ju bara HDMI som input. Om jag minns rätt så har mitt grafikkort HDMI 2.0b som klarar 144 Hz @ 1440p eller 60 Hz @ 4k, nu kommer ju inte grafikkortet att klara att maxa dessa upplösningar men tänkte att det enklaste är att koppla in C2 i denna enda HDMI-utgång.

Datorn är dock kopplad till min TV också, och den har också bara HDMI-ingångar (surprise). På den kollar jag dock enbart på film, och det är väl få om någon film som kör 60 Hz @ 4k än. Men här behöver jag alltså en adapter.

Vad tipsar ni om för adapter, jag har antingen Displayport eller USB-C att köra ifrån. Vet inte vad USB-C porten klarar av dock. Behöver jag ha en aktiv adapter, eller räcker det med en passiv? Inte så hemma på detta. Majoriteten av filmerna jag ser i dagsläget har väl max 24 Hz @ 4K antar jag som är brukligt.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hittar inga direkta uppgifter om vad utgångarna stödjer men indirekt så pekar Nvidia på https://www.nvidia.com/content/geforce-gtx/GEFORCE_RTX_2080_U... att DP utgången stödjer DP++ eftersom de skickar med en kontaktadapter för DP till dvi och den skulle inte kunna fungera om inte dputgången kan mata ut samma videosignal som hdmi eftersom dvi-d sl och hdmi använder samma videosignalformat.
Det borde alltså röra sig om en DP++ utgång på kortet även om de inte har märkt den som en sådan.
Annars så ger som sagt dvi-d sl samma videosignal som hdmi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har också 2080S och skaffade 42C2 tidigare i år. Jag ville ha 4k@120 så klart och testade två eller tre adaptrar innan jag hittade en som fungerade - https://www.amazon.se/dp/B08XFSLWQF så jag rekommenderar en sådan. Fungerar finfint med 4k@120 med 10bit HDR. Tänk dock på att GSync eller Freesync kommer inte fungera igenom någon adapter, för det krävs native interface koppling.

Visa signatur

Ryzen 5950X | 32GB DDR4 | Sapphire RX 9070 XT | LG OLED C2 42" | Arch BTW

Permalänk
Bildexpert 📺

Glöm heller inte att man på 18 Gbps HDMI kan få YCbCr 4:2:0 8-bit att fungera med 4/120 för att hålla exempelvis VRR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Jag har också 2080S och skaffade 42C2 tidigare i år. Jag ville ha 4k@120 så klart och testade två eller tre adaptrar innan jag hittade en som fungerade - https://www.amazon.se/dp/B08XFSLWQF så jag rekommenderar en sådan. Fungerar finfint med 4k@120 med 10bit HDR. Tänk dock på att GSync eller Freesync kommer inte fungera igenom någon adapter, för det krävs native interface koppling.

Tack för tips!

Hittills har jag kopplat GPU med HDMI till C2 - det ska väl funka bra eller? Enligt denna länk ska RTX20-familjen klara G-sync via HDMI?

Skrivet av Laxpudding:

Glöm heller inte att man på 18 Gbps HDMI kan få YCbCr 4:2:0 8-bit att fungera med 4/120 för att hålla exempelvis VRR.

Precis, jag har för mig att jag läst när du beskrivet att HDMI 2.0b ska klara 4k/120 med reducerat färginnehåll (jämfört med 2.1). Alternativt 4k/60 med "full färg".

Hittills har jag kopplat enligt bild nedan, borde jag koppla om eller:? Adapterna är någon oklar som låg i en hög, får bild men har inte undersökt om den påverkar signalen något än m.a.p. frekvens eller färginnehåll.

Permalänk
Bildexpert 📺

Så länge det fungerar, kör på!

RTX 2xxx-generationen klarar HDMI VRR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Tack för tips!

Hittills har jag kopplat GPU med HDMI till C2 - det ska väl funka bra eller? Enligt denna länk ska RTX20-familjen klara G-sync via HDMI?

Precis, jag har för mig att jag läst när du beskrivet att HDMI 2.0b ska klara 4k/120 med reducerat färginnehåll (jämfört med 2.1). Alternativt 4k/60 med "full färg".

Hittills har jag kopplat enligt bild nedan, borde jag koppla om eller:? Adapterna är någon oklar som låg i en hög, får bild men har inte undersökt om den påverkar signalen något än m.a.p. frekvens eller färginnehåll.

<Uppladdad bildlänk>

Japp, du kan få 4k@120 i 4:2:0 också direkt via HDMI, dock för mig var det oanvändbart. Text var oläsligt och svart färg blev gråtonad som förstörde hela poängen med OLED och perfekt svärta. Jag körde 4k@60 direkt via HDMI själv i två månader innan jag hittade en fungerande adapter, så det är bara att köra på och testa olika upplösningar, uppdateringsfrekvenser och färg inställningar i Nvidia control panel och välja det som passar dig bäst - FPS eller färg
Kopplingen ser bra ut!

Visa signatur

Ryzen 5950X | 32GB DDR4 | Sapphire RX 9070 XT | LG OLED C2 42" | Arch BTW

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rollese:

Japp, du kan få 4k@120 i 4:2:0 också direkt via HDMI, dock för mig var det oanvändbart. Text var oläsligt och svart färg blev gråtonad som förstörde hela poängen med OLED och perfekt svärta.

Att svärtan ändrades betyder att du inte hade matchande nivåer för YCbCr/Videonivåer. För LG:s OLED ska Videorange stå på "Limited" i det fallet för att ankra svart rätt mot YCbCr-signal. Har man manuellt ändrat till "Full" blir det alltid gråblaskig svärta eftersom TV:n räknar med svart på 0 medan signalformatet ger svart på 16.

"Auto" ska annars normalt ordna detta just automatiskt. Men kan bli problem mot dator i en del fall då informationen baseras på metadata som grafikkortet lämnar.