Lite frågor om Socket djungeln och konstiga grafik buggar.

Permalänk
Medlem

Lite frågor om Socket djungeln och konstiga grafik buggar.

Hej.
Lite kluringar och funderingar.

Jag beställde lite väl impulsivt en I5 12600k
Processor i helgen och nu sitter jag och klurar på mammaplanka.
Spelar det någon roll om man köper ett moderkort som inte stödjer överklockning fastän processorn gör det?
Socket 1700
Men sedan?
600 el 700 serie och sedan tiotal en massa tiotal.
Vet någon en bra sida att läsa på lite eller orkar förklara mer här?

Sedan DDR 4 (som jag har från min gamla dator) eller DDR5?

En annan sak.

Mina gamla grejer började krångla.
Fick en massa konstiga.. pixlar/ block över hela skärmen.

Läste på lite och någon skrev att det kunde vara att SSDn var gammal och orsakade läsfel i drivrutinerna.

Köpte ett m2 men samma fel.
Lämnade in processorn och grafikkortet på felsökning men var felfria.
Googlar livet ur mig och hittar att mitt Asus Z370-F kort kan skicka ut fel volt till minnena vilket kan orsaka symptomen jag fick på skärmen.
Någon som hört det tidigare?
Tackar på förhand för all information jag kan få.

Visa signatur

I5 12600K 3,7GHz, Asus Prime Z690-A, Fury Beast DDR5 4800MHz 16GB, Kingston NV2 M.2 SSD 1TB, WD Black SN770 NVMe SSD 2TB, WD Blue WD40EZRZ 64MB 4TB, Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti, EK Waterblocks EK-AIO 240, Phanteks Enthoo Pro M, Corsair RM750X 750W, AOC CU34G2X 34"

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av alun_74:

Spelar det någon roll om man köper ett moderkort som inte stödjer överklockning fastän processorn gör det?

Det kommer fungera, men du kommer inte kunna överklocka.

Skrivet av alun_74:

Va?

Skrivet av alun_74:

Sedan DDR 4 (som jag har från min gamla dator) eller DDR5?

Det gör du som du vill. Men ska du ändå köpa nytt moderkort kanske en DDR5-plattform är att rekommendera.

Skrivet av alun_74:

Mina gamla grejer började krångla.
Fick en massa konstiga.. pixlar/ block över hela skärmen.

Ser ut som ett typiskt fel när grafikkortet börjar sjunga på sista versen. Vad har du för grafikkort idag? Eller kör du integrerad grafik?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Hedersmedlem

@alun_74 kan du ta en printscreen på grafikfelen?
Alltså visas de i din skärmdump också?
Om så är fallet så är det antagligen grafikkortet som börjar ge upp.

Om du inte kan ta en skärmdump på skärmartefakterna så är det mer troligt att det är skärmen eller kabeln som ger problem.
Möjligtvis utgången till grafikkortet också.

Det är inget perfekt test, men det är enkelt och kan avgränsa var man ska börja felsöka.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av alun_74:

Det är ingen större skillnad mellan B660 och B760 eller mellan Z690 och Z790, 700-serien har några fler PCIe 4.0-banor men i stort är det sak samma. Att 700-serien ens existerar är mest för att Intel alltid släpper en ny serie styrkretsar till varje ny generation processorer, så 700-serien har stöd för 13000-serien direkt ur kartongen medan 600-serien kan kräva en BIOS-uppdatering. Så om du tänker använda en 12600K så spelar 600- vs 700-serien ingen större roll.

En skillnad mellan B660/B760 och Z690/Z790 är sen att Z har stöd för både CPU- och minnesöverklockning, medan B endast har (något begränsat) stöd för minnesöverklockning. Minnesöverklockning innebär här att köra minnena snabbare än vad som är standard för CPUn, d.v.s. över DDR4-3200 eller DDR5-4800 för 12600K.

Z690/Z790 har även fler anslutningar än vad B660/B760 har, men det är bara en fördel om moderkorten faktiskt använder anslutningarna. Så där är det mer relevant att kolla på vilka anslutningar moderkorten faktiskt har istället för vilken styrkrets de använder. Z690/Z790 har även dubbelt så hög bandbredd mellan styrkretsen och CPUn, motsvarande PCIe 4.0 x8 istället för x4, men det spelar ingen större roll för de allra flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

@alun_74 kan du ta en printscreen på grafikfelen?
Alltså visas de i din skärmdump också?
Om så är fallet så är det antagligen grafikkortet som börjar ge upp.

Om du inte kan ta en skärmdump på skärmartefakterna så är det mer troligt att det är skärmen eller kabeln som ger problem.
Möjligtvis utgången till grafikkortet också.

Det är inget perfekt test, men det är enkelt och kan avgränsa var man ska börja felsöka.

Det gick inte att ta skärmdumpar och datorn var mer eller mindre låst eller startade om direkt.

Visa signatur

I5 12600K 3,7GHz, Asus Prime Z690-A, Fury Beast DDR5 4800MHz 16GB, Kingston NV2 M.2 SSD 1TB, WD Black SN770 NVMe SSD 2TB, WD Blue WD40EZRZ 64MB 4TB, Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti, EK Waterblocks EK-AIO 240, Phanteks Enthoo Pro M, Corsair RM750X 750W, AOC CU34G2X 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Ser ut som ett typiskt fel när grafikkortet börjar sjunga på sista versen. Vad har du för grafikkort idag? Eller kör du integrerad grafik?

Kör ett
ROG-STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
Lämnade in det på webbhallen och gjorde en felsökning. Fick tillbaka det och det fungerade.

Visa signatur

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av alun_74:

Kör ett
ROG-STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
Lämnade in det på webbhallen och gjorde en felsökning. Fick tillbaka det och det fungerade.

Har du testat ett annat grafikkort?
Eller så testar du integrerade grafiken istället. Uteslut grafikkortet själv.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alun_74:

Det gick inte att ta skärmdumpar och datorn var mer eller mindre låst eller startade om direkt.

Det var intressant.
Kan man inte ta skärmdumpar på felet så indikerar det att uträkningarna för vad som ska visas på skärmen inte blir fel. Alltså grafikminne, GPU och så gör iaf rätt så då är det kanske inte fel i uträkningsledet - och då är kanske inte grafikkortet trasigt.

Att datorn låser sig/startar om låter... lite mer tvärt om.

Det är möjligt att omstarterna inte är relaterade till felen på skärmen - även om de uppträdde samtidigt. Men det är väl rimligt att anta att de hänger ihop.

Åkej. Vad kan vi testa nu då?
Har du någon annan dator som du kan koppla upp med samma skärmsladd mot samma skärm?
Ger det samma fel?

Har du processor med inbyggd grafikkrets kanske? Kan du koppla in skärmen mot grafikporten i moderkortet och se om du har samma problem?

Testa att starta datorn i felsäkert läge. Funkar det bättre att köra datorn i det läget?

Kolla i device manager/enhetshanteraren om det är några hårdvarukonflikter.

Om du inte hittar något på den fronten så får man börja kolla på lite jobbigare tester.
Kolla minnen med memtest (sök guider om hur du lägger in programmet på en USBsticka och bootar från denna).
Byta till annat grafikkort för att se om det hjälper. Inte helt givet eftersom alla inte har ett extra grafikkort - i know i know.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kan man inte ta skärmdumpar på felet så indikerar det att uträkningarna för vad som ska visas på skärmen inte blir fel. Alltså grafikminne, GPU och så gör iaf rätt så då är det kanske inte fel i uträkningsledet - och då är kanske inte grafikkortet trasigt.

TS behöver kanske förtydliga detta, men jag tolkade det som att det inte gick att ta skärmdumpar ö.h.t. eftersom datorn inte fungerade i den situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Nope den lyxen har jag tyvärr inte.
Förlåt för sent svar. Jobbat som som fan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

TS behöver kanske förtydliga detta, men jag tolkade det som att det inte gick att ta skärmdumpar ö.h.t. eftersom datorn inte fungerade i den situationen.

Förlåt för sent svar.
Jobbat 9:30-21:30 två dagar i rad och stupade i säng när jag kom hem.
Din tolkning är korrekt.
Jag kunde inte göra ett skit..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Har inget integrerat grafikkrets på min planka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det var intressant.

Att datorn låser sig/startar om låter... lite mer tvärt om.

Det är möjligt att omstarterna inte är relaterade till felen på skärmen - även om de uppträdde samtidigt. Men det är väl rimligt att anta att de hänger ihop.

Åkej. Vad kan vi testa nu då?
Har du någon annan dator som du kan koppla upp med samma skärmsladd mot samma skärm?
Ger det samma fel?

Har du processor med inbyggd grafikkrets kanske? Kan du koppla in skärmen mot grafikporten i moderkortet och se om du har samma problem?

Testa att starta datorn i felsäkert läge. Funkar det bättre att köra datorn i det läget?

Kolla i device manager/enhetshanteraren om det är några hårdvarukonflikter.

Om du inte hittar något på den fronten så får man börja kolla på lite jobbigare tester.
Kolla minnen med memtest (sök guider om hur du lägger in programmet på en USBsticka och bootar från denna).
Byta till annat grafikkort för att se om det hjälper. Inte helt givet eftersom alla inte har ett extra grafikkort - i know i know.

Tack för ditt engagemang!
Orkade inte utan har beställt en jäkla massa nya delar. I princip en helt ny uppsättning med delar
Det fungerade att gå in i bios utan problem.
Inga konflikter i enhetshanteraren. (kollade det innan problemen blev värre och jag inte längre kunde göra något).

Visa signatur