Visste inte om jag skulle lägga denna tråden under processorer eller Windows, antar att båda är lika lämpliga
Hur som helst, jag är på jakt efter folk som har en processor med Intels e-cores och spelet Ori and the Blind Forest.
Jag kör 13600K på Windows 10 och Ori hackar nonstop tills jag stänger av e-cores i BIOS. High Performance power plan i Windows gör det betydligt bättre än om den är på Balanced, men problemet kvarstår hur som helst.
En på Discord kör 13700K men med Windows 11 och säger att han inte har några problem alls.
Så vad jag försöker komma fram till är om
Windows 10 + e-cores + Ori and the Blind Forest = performance issues
medan
Windows 11 + e-cores + Ori and the Blind Forest = smooth game
Testade Legacy Game Compatibility Mode i BIOS: "When enabled, Pressing the scroll lock key will toggle the Efficient-cores between being parked when Scroll Lock LED is on and un-parked when LED is off."
Men den verkar inte ens fungera, samma aktivitet på e-cores oavsett om scroll lock är på eller av. Och i resursövervakaren så visar den inte att e-cores blir parkerade heller.
Har nu hört från andra på annat håll och det verkar som att kombinationen Windows 10 och e-cores är problemet. Kanske dags att testa Windows 11 snart då antar jag.