Permalänk
Medlem

Macbook air 2010 dödläge

Jag har bytt batteri och skärm på en kompis dator, det fungerade fint. Men den betedde sig skumt när man slog igen locket istället för att stänga av den ordentligt(gjorde den även innan batteribyte), då låste den sig med svart skärm och gick inte att få liv i förrän dagen efter hur mycket jag än försökte. Så jag tänkte kanske det var nån bugg så jag ville se om det hjälpte att uppgradera, så jag testade att få in el capitain. Men när den botat up installationen säger den att det inte går att installera och även att den inte kan hämta tillräckligt med information från gamla startskivan för att köra den så jag kör en chansning och startar om vilket leder till äpple-loggan och en loadingbar som sniglade sig fram i ca 1 timme för att fastna på fullt och inte hända mer. så jag stängde av den efter några timmar. Och nu är det verkligen heeeelt dött. Laddare och batteri fungerar, kopplar jag in nått i usb-uttaget så tänds den till en sekund när jag trycker på powerknappen men inte mer. Jag har provat alla olika knapp-komandon för att nollställa smc vpu rcj och allt vad det heter och skruvat isär och kopplat ur batteriet och bara kört med laddaren och vise versa. Kort sagt jag har gått igenom alla guider. Är det helt kört eller va fan gör jag nu :(. Kan man testa att rycka ur ssd-chippet och starta utan det eller blir det helmongo. Måste jag byta ut typ den chipdel av datorn som sköter uppstartsfasen?