AMD Radeon RX 7800 XT upptäckt i databas

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 7800 XT upptäckt i databas

I EEC:s databas listar Asrock ett Radeon RX 7800 XT Phantom Gaming som skvallrar om att en till medlem i RX 7000-familjen är nära.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Släpps 2030, låter bra.
Då har kanske 3000 och 6000 serien sålt slut.

Permalänk
Medlem

Det mest troliga är Navi32 då jag antar att AMD inte känner för att göra en "6800 2.0" där de använde en väldigt nedskuren Navi21 die som med tiden blev mer och mer sällsynt tack vare för bra yields. Yieldsen bör ju redan nu vara tillräckligt bra för att det ska bli väldigt små mängder grovt defekta chip. Att AMD redan använder en kraftigt nedskuren Navi31 till workstation kort gör det ännu mer otroligt.

Återstår att se om RDNA3 kan få lite nytt liv i sig med Navi32. Jag har dålig koll på exakt vad som är felet med arkitekturen men kan konstatera att AMD hamnade långt under sina förväntningar.

Jag hoppas att AMD kan erbjuda ~6900XT prestanda för 500$ men som vi har sett senaste tiden lär AMD bara skära bort 20-30$ från närmaste Nvidia kort, vilket lär bli 4070. Så det mest troliga är att vi får ett kort som matchar 4070 i prestanda (utan RT och FG) för 580$... låter inte nåt vidare.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det mest troliga är Navi32 då jag antar att AMD inte känner för att göra en "6800 2.0" där de använde en väldigt nedskuren Navi21 die som med tiden blev mer och mer sällsynt tack vare för bra yields. Yieldsen bör ju redan nu vara tillräckligt bra för att det ska bli väldigt små mängder grovt defekta chip. Att AMD redan använder en kraftigt nedskuren Navi31 till workstation kort gör det ännu mer otroligt.

Återstår att se om RDNA3 kan få lite nytt liv i sig med Navi32. Jag har dålig koll på exakt vad som är felet med arkitekturen men kan konstatera att AMD hamnade långt under sina förväntningar.

Jag hoppas att AMD kan erbjuda ~6900XT prestanda för 500$ men som vi har sett senaste tiden lär AMD bara skära bort 20-30$ från närmaste Nvidia kort, vilket lär bli 4070. Så det mest troliga är att vi får ett kort som matchar 4070 i prestanda (utan RT och FG) för 580$... låter inte nåt vidare.

Nja, man skar ju ändå 10% på ett 7600 ($299 blev $269), så $539 borde vara möjligt, men då dom darrat på manschetten så bör det inte vara över $499. Priserna håller fortfarande på att dala ner från kryptomolnet.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Clasito:

Igorslsabs kalkulerade ju prestandan precis över 6900XT, så någonstans 10-15% över 4070 i raster. Så ja, det pekar ju mot ~6900xt prestanda. Vilket kan väl vara ok, beroende på priset…. Under 599 lär det nog bli, men frågan är hur långt under. Vid 580 så tror jag inte massorna väljer AMD över nvidia, och 6800xt finns redan nu för 519USD i usa. Tror dom måste ner på 549 iaf.

Permalänk
Medlem

Om det har ett vettigt pris, snarlik prestanda och lägre effektförbrukning än 6900 XT / 6950 XT så kan det definitivt vara ett intressant kort. Fördel över 4070 skulle vara något mer minne, men den behöver ha en rimlig effektförbrukning för att det ska vara ett bra val (dvs. närmare 200 W än 300 W).

Priset är definitivt avgörande för kortet, kan bli grafikkortet folk rekommenderar som det mest prisvärda... eller så blir det ytterligare ett kort som AMD prissätter fel från början och sedan tvingas sänka priset på över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det vi kan konstatera är att de i princip inte vunnit någonting i spelprestanda från sina dual-issue fp32 ALUs. (Inte för att det verkar ge någon vidare utväxling för Nvidia heller. Kanske gynnar en del GPGPU applikationer?) Möjligen kan det ändra sig något med tiden genom uppdaterad mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Igorslsabs kalkulerade ju prestandan precis över 6900XT, så någonstans 10-15% över 4070 i raster. Så ja, det pekar ju mot ~6900xt prestanda. Vilket kan väl vara ok, beroende på priset…. Under 599 lär det nog bli, men frågan är hur långt under. Vid 580 så tror jag inte massorna väljer AMD över nvidia, och 6800xt finns redan nu för 519USD i usa. Tror dom måste ner på 549 iaf.

Yep 550$ är definitivt max för att ens få folk att överväga det. Den må ha mer VRAM än 4070 men samtidigt är det inget akut problem med 12GB heller. 8GB har fått stämpeln som obsolet men med 12GB lär de flesta känna sig nöjda. Det blir alltså svårt för AMD att komma undan med ett snarlikt pris bara för att den har 4GB extra minne.

Vill AMD göra ett intressant kort så är det 500-529$ som gäller. Då kan de också jämföra sig mot 4060Ti 16GB vilket såklart kommer få det att se bra ut.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Med lite bättre pris/prestanda och bättre minneskonfiguration än 4070 så bör det kunna bli ett bra val för 1440p denna generation - som ingen köper, igen, som alla andra av AMDs kort

Ändå hoppfull, även om denna generation verkar knappt nå upp till mellanmjölk som generation i stort tyvärr

Permalänk
Avstängd