Vägval - Bettan i pension efter ett decenium i trogen tjänst
Det var bra länge sedan jag satte ihop en stationär dator sist, jag får utgå från att ett och annat har ändrats sen dess. Jag har inte följt utvecklingen överdrivet då gamla Bettan* tuffat på utan klagomål år in och år ut ska medges. Tills SSDn med OSet slutligen kastade in handduken. Istället för att (enbart) köpa in en ny SSD tänkte jag att det kanske är dags att pensionera Bettan, rätt välförtjänt ändå!
Min fråga är då, vad ska man tänka på nu, som eventuellt har ändrats det senaste deceniet? Jag har lite olika vägval att välja mellan. Allt från bättre beganade delar till nytt vrålbygge är på kartan, just nu är jag inställd på någonstans däremellan. Det vill säga att behålla Chassi, CPU kylare, PSU, fläktar osv och enbart byta ut modermodemet med tillbehör. Jag vill helt enkelt ha ut bra värde för pengarna i kombination med att det känns bra i själen. Gärna plånboken också, men om vi ska vara ärliga lär detta bygge få slita i ytterligare ett decenium. Möjligtvis att grafikkortet byts ut om någon generation eller två (har ett 6700 XT tillgängligt).
Användningsområdet lär inte förändras avsevärt faktiskt. Bygget måste gå (tillräckligt) tyst och klara de spel jag redan spelar. Det är möjligtvis att jag köper en ny skärm (med högre upplösning) också, de jag avänder nu är trots allt något decenium gamla de också, 1920x1200 @ 60Hz.
Klickade i lite delar utan att egentligen ha någon större koll på eventuella konkurerande prylar. Är AM5 en mogen plattform numera? Det mesta jag läst är om brinnande processorer och dåliga drivrutiner. Alla dessa artiklar och videos är dock ett antal månader gamla.
Fungerar MSIs moderkort tillfredsställande? Alltid kört ASUS. Det är inga nya kontakter för strömförsörning nuförtiden? Tänker på att PSUn är över ett decenium gammal, snurrar så fint att jag gärna kör vidare med den. Finns det någon poäng med att ha ett kort som stödjer PCIe 5.0?
Vilken minneshastighet i kombination vill man åt på dessa DDR5 stickor? Utgår från att 32GB duger då det fungerat fint i alla dessa år, vettefan om jag någonsin maxat utrymmet på dem. Eller är det lika bra att braka på med 64GB när man ändå är igång och handlar?
Tips, råd och reflektioner mottages varmt. PS. Behöver inte Wifi på moderkortet egentligen, men det tycks ingå i de flesta kort numera.
*
CPU: 3770K @ 4.1GHz
Moderkort: P8Z77-V PRO
RAM: 32GB Corsair Vengance 1600MHz CL10.
GPU: RX 6700XT (Det enda som är utbytt sen datorn byggdes 2012)
PSU: Corsair 1000W
CPU Kylare: Noctua NH-U12A (Okej, den är också relativt ny, pumpen i vattenkylningen började låta förjävligt)
Chassi: Svart, stilrent, rymligt och ljuddämpat av okänt märke