Vägval - Bettan i pension efter ett decenium i trogen tjänst

Permalänk

Vägval - Bettan i pension efter ett decenium i trogen tjänst

Det var bra länge sedan jag satte ihop en stationär dator sist, jag får utgå från att ett och annat har ändrats sen dess. Jag har inte följt utvecklingen överdrivet då gamla Bettan* tuffat på utan klagomål år in och år ut ska medges. Tills SSDn med OSet slutligen kastade in handduken. Istället för att (enbart) köpa in en ny SSD tänkte jag att det kanske är dags att pensionera Bettan, rätt välförtjänt ändå!

Min fråga är då, vad ska man tänka på nu, som eventuellt har ändrats det senaste deceniet? Jag har lite olika vägval att välja mellan. Allt från bättre beganade delar till nytt vrålbygge är på kartan, just nu är jag inställd på någonstans däremellan. Det vill säga att behålla Chassi, CPU kylare, PSU, fläktar osv och enbart byta ut modermodemet med tillbehör. Jag vill helt enkelt ha ut bra värde för pengarna i kombination med att det känns bra i själen. Gärna plånboken också, men om vi ska vara ärliga lär detta bygge få slita i ytterligare ett decenium. Möjligtvis att grafikkortet byts ut om någon generation eller två (har ett 6700 XT tillgängligt).

Användningsområdet lär inte förändras avsevärt faktiskt. Bygget måste gå (tillräckligt) tyst och klara de spel jag redan spelar. Det är möjligtvis att jag köper en ny skärm (med högre upplösning) också, de jag avänder nu är trots allt något decenium gamla de också, 1920x1200 @ 60Hz.

Klickade i lite delar utan att egentligen ha någon större koll på eventuella konkurerande prylar. Är AM5 en mogen plattform numera? Det mesta jag läst är om brinnande processorer och dåliga drivrutiner. Alla dessa artiklar och videos är dock ett antal månader gamla.

Fungerar MSIs moderkort tillfredsställande? Alltid kört ASUS. Det är inga nya kontakter för strömförsörning nuförtiden? Tänker på att PSUn är över ett decenium gammal, snurrar så fint att jag gärna kör vidare med den. Finns det någon poäng med att ha ett kort som stödjer PCIe 5.0?

Vilken minneshastighet i kombination vill man åt på dessa DDR5 stickor? Utgår från att 32GB duger då det fungerat fint i alla dessa år, vettefan om jag någonsin maxat utrymmet på dem. Eller är det lika bra att braka på med 64GB när man ändå är igång och handlar?

Tips, råd och reflektioner mottages varmt. PS. Behöver inte Wifi på moderkortet egentligen, men det tycks ingå i de flesta kort numera.

*
CPU: 3770K @ 4.1GHz
Moderkort: P8Z77-V PRO
RAM: 32GB Corsair Vengance 1600MHz CL10.
GPU: RX 6700XT (Det enda som är utbytt sen datorn byggdes 2012)
PSU: Corsair 1000W
CPU Kylare: Noctua NH-U12A (Okej, den är också relativt ny, pumpen i vattenkylningen började låta förjävligt)
Chassi: Svart, stilrent, rymligt och ljuddämpat av okänt märke

Bytt M.2 i hopkastet
Permalänk
Medlem

Jag kör med MSI B650 Tomahawk och jag ska väl säga att jag stötte på lite problem främst med expo (minnesöverklockning).
Det visade sig att just den versionen av bios jag hade var inte den bästa när det kom till just det. Slängde in en tidigare beta istället och då fick jag till det. Just nu är jag nöjd med moderkortet efter jag fått in ett bra bios. (v1.6.4 beta).
Generellt så skulle jag inte rekommendera att bara slänga på EXPO-profilen som finns, den matar på för mycket spänning på flertalet ställen där det inte behövs.

Jag kör med 32 gb idag tillsammans med 7950X3D och 4090. Minnena är de absolut enklaste delarna att uppdatera och de kommer även gå ner i pris den kommande tiden.

7800X3D är väl inte superkänslig med att man måste köra höga klockfrekvenser och/eller låga timings, men mitt mål var 5600 cl28 eller 6000 cl30.
De minnen du valt verkar vara SK hynix och du bör få till 5600 cl28 eller 6000 cl30 med dem även om det är specat 6000 cl36. Men det krävs lite manuell överklockning.

Det är väl lite synd att inte gå med senaste generationen av SSD, tex KC3000 eller Fury. Men absolut, det adderar ca 700kr till bygget.

Permalänk
Skrivet av PajN:

Jag kör med MSI B650 Tomahawk och jag ska väl säga att jag stötte på lite problem främst med expo (minnesöverklockning).
Det visade sig att just den versionen av bios jag hade var inte den bästa när det kom till just det. Slängde in en tidigare beta istället och då fick jag till det. Just nu är jag nöjd med moderkortet efter jag fått in ett bra bios. (v1.6.4 beta).
Generellt så skulle jag inte rekommendera att bara slänga på EXPO-profilen som finns, den matar på för mycket spänning på flertalet ställen där det inte behövs.

Jag kör med 32 gb idag tillsammans med 7950X3D och 4090. Minnena är de absolut enklaste delarna att uppdatera och de kommer även gå ner i pris den kommande tiden.

7800X3D är väl inte superkänslig med att man måste köra höga klockfrekvenser och/eller låga timings, men mitt mål var 5600 cl28 eller 6000 cl30.
De minnen du valt verkar vara SK hynix och du bör få till 5600 cl28 eller 6000 cl30 med dem även om det är specat 6000 cl36. Men det krävs lite manuell överklockning.

Det är väl lite synd att inte gå med senaste generationen av SSD, tex KC3000 eller Fury. Men absolut, det adderar ca 700kr till bygget.

Tack för utförligt svar! Det är extremt osannolikt att jag kommer att byta något annat än GPU så länge systemet snurrar tillfredsställande, så jag vill gärna få till det ordentligt från början.

Klickade faktiskt bara i lite grejer för att få en grov uppskattning av priset. Pillade runt lite ytterligare på Inet och råkade hamna på nån datorbyggasida (antar att det är deras grej där de sätter ihop en dator åt en). Hursom, där dök det upp "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet". Vad i hela friden menas med det? Har det någon som helst påverkan? Eller är det bara någon sorts varning om att jag kommer behöva justera lite i BIOS innan systemet går igång?

Jag har inga problem med att kasta mer pengar på bygget eller stega ner något om det jag valt inte ger nå prestanda för pengarna. Vad får man får man ut från senaste generationen tro? Är det "bara" en dubblering av hastigheten? Hela M.2 lagringsgrejen är nå nymodigheter för mig ska medges. Nu när förslaget är framlagt ser det onekligen rätt lockande ut...

EDIT: Nu när jag bytte M.2an till en Fury Renegade för att inte gå miste om prestandaskjutsen så ser jag att man kan lägga på en värmespridare. Är det något man vill ha och betala hundratals kronor för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utbildadninja:

Tack för utförligt svar! Det är extremt osannolikt att jag kommer att byta något annat än GPU så länge systemet snurrar tillfredsställande, så jag vill gärna få till det ordentligt från början.

Fast att uppgradera minnet är ju inte att byta ut något. Om du köper 2x16GB nu och om du någonsin slår i taket så är det ju bara att köpa två likadana, stänga av datorn, öppna sidan och sätta i dom. Det går ju på ett par minuter och du behöver inte krångla med att skruva loss grejer eller någonting sånt där jobbigt

Permalänk
Medlem

EDIT: Nu när jag bytte M.2an till en Fury Renegade för att inte gå miste om prestandaskjutsen så ser jag att man kan lägga på en värmespridare. Är det något man vill ha och betala hundratals kronor för?

Ditt moderkort du kommer köpa har med stor sannolik redan en medföljande värmespridare för den primära M.2-platsen

Edit: moderkortet du valde verkar till och med ha två stycken medföljande om det nu blir detta som du köper

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Fast att uppgradera minnet är ju inte att byta ut något. Om du köper 2x16GB nu och om du någonsin slår i taket så är det ju bara att köpa två likadana, stänga av datorn, öppna sidan och sätta i dom. Det går ju på ett par minuter och du behöver inte krångla med att skruva loss grejer eller någonting sånt där jobbigt

Ah, jaja, absolut, lägga till ytterligare två identiska stickor är inget problem och kan definitivt tänkas. Jag tolkade @PajN s inlägg som att jag skulle kunna byta ut stickorna helt och hållet mot något rappare i framtiden. Även om bytet i det fallet är lika enkelt känns det inte jättevärt. Men även där kanske det syftades på det du menar, stoppa i ett par extra om ytrymmet tryter i framtiden.

Skrivet av MarcusHuddinge:

Ditt moderkort du kommer köpa har med stor sannolik redan en medföljande värmespridare för den primära M.2-platsen

Härligt, härligt. Börjar närma sig ett inköp helt enkelt, än så länge känns det fint. Verkar inte vara ett större problem att köra utan heatsink heller, om man inte vet med sig att man ska belasta kortet riktigt hårt under länge perioder.
EDIT: Såg nu att du lagt till en bild, det blir nog onekligen det kortet (eller något snarlikt, alternativt helt annat, inget är satt i sten trots allt).

Permalänk
Medlem

Något i denna stil kanske?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har inga problem med att kasta mer pengar på bygget eller stega ner något om det jag valt inte ger nå prestanda för pengarna. Vad får man får man ut från senaste generationen tro? Är det "bara" en dubblering av hastigheten? Hela M.2 lagringsgrejen är nå nymodigheter för mig ska medges. Nu när förslaget är framlagt ser det onekligen rätt lockande ut...

Rent praktiskt kommer du knappt ha någon nytta av de högre teoretiska maxhastigheterna. Det är helt enkelt så att diskarnas överföringshastighet och framförallt åtkomsttid nu är såpass hög att den inte är en begränsande faktor för generellt bruk. De flesta skulle exempelvis inte märka av skillnaden mellan en SATA-SSD eller en PCIe 4.0-SSD i ett spel. Till och med DirectStorage (som länge var argumentet för att satsa på en snabbare disk) i Windows kräver i dagsläget inte mer än en lågt presterande PCIe 3.0-disk.

Vill du hålla nere budgeten kan du med andra ord ha några hundralappar att spara här, på något som inte har nämnvärd inverkan på datorns prestanda.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Tolkar det som att det där moderkotet är mATX, har ett fullstort chassi så det är lika bra att köra på med ATX tänker jag! Nämde det förstås ingenstans i hela inlägget, men jag köper gärna allt från butiker jag kan hämta grejerna i personligen, t.ex. Inet och Webhallen. Annars var det fint med PCIe 5.0, inte för att jag lär nyttja det, men ändå.

Skrivet av twit:

Rent praktiskt kommer du knappt ha någon nytta av de högre teoretiska maxhastigheterna. Det är helt enkelt så att diskarnas överföringshastighet och framförallt åtkomsttid nu är såpass hög att den inte är en begränsande faktor för generellt bruk. De flesta skulle exempelvis inte märka av skillnaden mellan en SATA-SSD eller en PCIe 4.0-SSD i ett spel. Till och med DirectStorage (som länge var argumentet för att satsa på en snabbare disk) i Windows kräver i dagsläget inte mer än en lågt presterande PCIe 3.0-disk.

Vill du hålla nere budgeten kan du med andra ord ha några hundralappar att spara här, på något som inte har nämnvärd inverkan på datorns prestanda.

Jo jag tänkte exakt det, jämfört med det jag suttit med under alla år är det ju hissnande snabbt oavsett. Nu råkade jag förstås börja läsa lite om det och argumentet om senaste nytt kändes rätt rimligt så här mitt i natten. Speciellt när det ändå förhoppningsvis ska sitta så pass länge. Kan ju inte skada att välja det snabbare... Annat än plånboken kanske. Argumentet skulle vara att pengarna gott kan spenderas på något annat i samma bygge isf. Ett moderkort med stöd för PCIe 5.0 kanske?

Permalänk
Medlem

Ah, jaja, absolut, lägga till ytterligare två identiska stickor är inget problem och kan definitivt tänkas. Jag tolkade @PajN s inlägg som att jag skulle kunna byta ut stickorna helt och hållet mot något rappare i framtiden. Även om bytet i det fallet är lika enkelt känns det inte jättevärt. Men även där kanske det syftades på det du menar, stoppa i ett par extra om ytrymmet tryter i framtiden.

Yes! Man får byta ut få minneskontrollern kommer få jobba hårdare och man kommer troligen få köra minnena i långsammare hastighet. Så det är bättre att bara köra två stickor.

Finns lösningar på två stickor upp till 96gb, så man kan ju vara lugn där ☺️

Permalänk
Skrivet av PajN:

Yes! Man får byta ut få minneskontrollern kommer få jobba hårdare och man kommer troligen få köra minnena i långsammare hastighet. Så det är bättre att bara köra två stickor.

Finns lösningar på två stickor upp till 96gb, så man kan ju vara lugn där ☺️

Om vi ponerar att jag inte kommer göra några större uppgraderingar i första taget, tror du att jag blir nöjd med de stickorna jag valt? Slå på O.C profilen och vara nöjd så menar jag. Möjligtivis manuellt justera lite om det nu är så att EXPO eldar på med spänning helt i onödan.

Lär ju vara rappare än mina DDR3 1600MHz CL10 oavsett såklart, men det känns onödigt att köpa nytt utan att göra ett genomtänkt köp. Det är klart, är det rimligaste valet att köpa dessa nu och byta ut dem helt för att det skulle ge en sån prestanda skjuts att det är motiverat, ja då är det ju inte svårare än så.

Tog emot tipset om M.2 disken och slog på en Fury där också. Kommer jag märka någon skillnad? Förmodligen inte. Känns det bättre i själen? Jajemen!

Permalänk
Medlem

Om vi ponerar att jag inte kommer göra några större uppgraderingar i första taget, tror du att jag blir nöjd med de stickorna jag valt? Slå på O.C profilen och vara nöjd så menar jag. Möjligtivis manuellt justera lite om det nu är så att EXPO eldar på med spänning helt i onödan.

Lär ju vara rappare än mina DDR3 1600MHz CL10 oavsett såklart, men det känns onödigt att köpa nytt utan att göra ett genomtänkt köp. Det är klart, är det rimligaste valet att köpa dessa nu och byta ut dem helt för att det skulle ge en sån prestanda skjuts att det är motiverat, ja då är det ju inte svårare än så.

Tog emot tipset om M.2 disken och slog på en Fury där också. Kommer jag märka någon skillnad? Förmodligen inte. Känns det bättre i själen? Jajemen!

Ja, jag tror det kommer fungera bra även om du bara når den timing som skrivs ut. X3D har så mycket cache att de är mindre minneskänsliga

Jag har en plan långsiktigt att uppgradera till 64 gb, men just nu räcker 32 långt