Permalänk

Uppgradera eller köpa nytt?

Hejsan

Har börjat titta på lite nya delar till datorn för att kunna få bättre upplevelse i Tarkov (spelar i 1440) och det laggar lite ibland och på vissa maps, framförallt om jag streamar till vänner samtidigt på discord.

Nuvarande setup:
AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB
MSI GeForce RTX 2070 SUPER 8GB VENTUS OC
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengean
MSI B450M BAZOOKA V2
BitFenix Formula 650W
Kolink Stronghold
Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Spontant skulle jag vilja uppdatera till CPU + grafikkort och har tittat på
CPU:
AMD Ryzen 5 7600X 4.7 GHz 38MB eller AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB
Grafikkort:
ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC

Men gissar att jag skulle behöva byta även MSI B450M BAZOOKA V2 för att få in ny CPU.

Är det bättre att uppdatera och vad rekommenderar ni isf att uppdatera eller ska jag sälja och köpa nytt? vad tror ni denna dator skulle vara värd?

Har även en äldre dator som bara står:
Operativsystem: Windows 10 Pro 64 bitars
RAM-minne: 16.0 GB
Grafikkort: NVIDIA Geforce GTX 660
Processor: Intel(R) Core i5-4670K CPU 3.40 GHz
Chassi: https://www.inet.se/produkt/6911344/nzxt-phantom-410-rod

Kan man få 3k för den datorn?

Permalänk
Medlem

Hej
Du har helt rätt I att du behöver uppgradera ditt moderkort om du ska ha 7000 serien av processor, detta eftersom du behöver då ha en AM5 socket istället för en AM4 socket som din nuvarande processor har. Notera om du uppgraderar moderkortet måste du också uppgradera dit ram eftersom de nya moderkorten som har AM5 också kräver DDR5 minne istället för DDR4.

Frågan du ska ställa dig är hur mycket du vill spendera, eftersom jag tror du kan få någorlunda samma performance I din nuvarande rigg med lite uppgraderingar och då spara några pengar. Dock kommer du då inte ha någon möjlighet att uppgradera mera i framtiden. Annars kan du välja att bygga ny, som nog kommer kosta mera, men då kommer du kunna uppgradera om behovet skulle uppstå (som inte är garanterat) nog de nästa tre generationerna av processorer.

Jag tror inte du kommer behöva mera än en 7600X med en 4070 om du väljer att bygga nytt.

Jag tror inte du kan få 3k för din dator, jag skulle inte vilja ge mera än 1000 för den men kanske om du har tur kan du få 1500 för den. Annars kan man spara den och använda den som en server till spel (som Minecraft) eller en filserver.

Fråga på om du har flera frågor

Permalänk
Skrivet av tojona:

Hej
Du har helt rätt I att du behöver uppgradera ditt moderkort om du ska ha 7000 serien av processor, detta eftersom du behöver då ha en AM5 socket istället för en AM4 socket som din nuvarande processor har. Notera om du uppgraderar moderkortet måste du också uppgradera dit ram eftersom de nya moderkorten som har AM5 också kräver DDR5 minne istället för DDR4.

Frågan du ska ställa dig är hur mycket du vill spendera, eftersom jag tror du kan få någorlunda samma performance I din nuvarande rigg med lite uppgraderingar och då spara några pengar. Dock kommer du då inte ha någon möjlighet att uppgradera mera i framtiden. Annars kan du välja att bygga ny, som nog kommer kosta mera, men då kommer du kunna uppgradera om behovet skulle uppstå (som inte är garanterat) nog de nästa tre generationerna av processorer.

Jag tror inte du kommer behöva mera än en 7600X med en 4070 om du väljer att bygga nytt.

Jag tror inte du kan få 3k för din dator, jag skulle inte vilja ge mera än 1000 för den men kanske om du har tur kan du få 1500 för den. Annars kan man spara den och använda den som en server till spel (som Minecraft) eller en filserver.

Fråga på om du har flera frågor

Vad gäller nuvarande rigg har jag bestämt mig för att uppgradera med nuvarande moderkort. Har beställt Ryzen 7 5800x3d samt en kylare, inom snar framtid blir det ett grafikkort också och så får det bli att göra den dyrare varianten om några år

Jag har redan lagt ut datan men ska se om jag kan redigera priset

Tack för din hjälp!